Hej,

Vi behöver byta ytterdörr på vårt hus och jag har tänkt att göra detta själv men har lite frågor innan för att kunna få lite mer mod innan.

Frågan här handlar egentligen om att göra bytet själv eller låta en riktig snickare göra detta.

Tidigare har jag bytt alla fönster samt 2 st altandörrar i huset så momenten kring själva bytet känns inte så främmande men hela karmen rör lite på sig i överdelen när man trycker/drar i dörren när den är stängd.

Jag misstänker då att reglarna som dörren fäster i har gått isär/gått sönder eller vad det nu kan vara. Är det vanligt att något sådant händer och att jag med hjälp av kanske vinkeljärn eller en bit extra regel kan fixa detta innan nya dörren kommer på plats? Det jag är rädd för är att hitta ett större problem som jag inte löser och som gör att jag får ha ett stort hål i ytterväggen över natt tex

Om någon har någon egen erfarenhet eller andra tankar/tips så mottages de tacksamt.
 
Ta bort dörrfodren på insidan dörren så du ser reglarna. Ryck i dörren så ser du om det bara är karmen som rör sig eller hela regeln.
mest troligt karmen, låter osannolikt att reglarna skall ha lossnat.
 
GoC GoC skrev:
Ta bort dörrfodren på insidan dörren så du ser reglarna. Ryck i dörren så ser du om det bara är karmen som rör sig eller hela regeln.
mest troligt karmen, låter osannolikt att reglarna skall ha lossnat.
Tack för svar. får kolla lite men något är det som är lite löst iaf. Till saken hör även att gipset sprack i ovantkant till vänster förra året.

Själva piggen som låser dörren och åker ner när man trycker ner dörrhandtaget har blivit lite trög så när barnen främst smäller igen dörren stängs den inte utan studsar ut bara så karmen och reglar har fått utstå lite omild behandling tror jag.

Om reglarna är lösa, hur åtgärdas det då vanligtvis? byta reglar kommer dra med sig byte av gips osv med minst.
 
Du får så klart ”klä av” väggen invändigt så du får fram och kan skruva fast reglarna. Räcker väl att du gör det över dörren. Såga bort gipsen med en multisåg mitt över de stående reglarna ända upp till den liggande, sedan är det väl bara att skråspika/skiva fast reglarna, eller skruva dit ett par vinkeljärn.
En smal sak att sedan sätta dit en ny bit gips och fixa till väggen
 
GoC GoC skrev:
Du får så klart ”klä av” väggen invändigt så du får fram och kan skruva fast reglarna. Räcker väl att du gör det över dörren. Såga bort gipsen med en multisåg mitt över de stående reglarna ända upp till den liggande, sedan är det väl bara att skråspika/skiva fast reglarna, eller skruva dit ett par vinkeljärn.
En smal sak att sedan sätta dit en ny bit gips och fixa till väggen
Tack! Behövde lite pepp inför detta och går nog vidare med det också nu :) Tack för bra tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.