Hej!

Jag har nyligen köpt ett hus där föregående ägare varit smarta nog att införskaffa bergvärme.
När vintern kom framkrypandes satte jag mig ned som en duktig husägare och läste igenom manualen till aggregatet och lärde mig det mesta gällande det.

Värmen fungerar som den ska i huset förutom i två extra badrum som finns här och hur jag än vrider och vänder så får jag inte saker och ting till att fungera som jag vill.
Det sitter nämligen en cirkulationspump av märket "Grundfos Type ups 25-40" på returröret och när denna slås på så sätts värmen igång i radiatorerna i badrummen men då försvinner värmen ifrån radiatorerna på ovanvåningen.
Jag bifogar lite bilder så att ni få en bättre överblick på hur allt ser ut.

All hjälp uppskattas!!


Bergvärmepump och rörsystem med cirkulationspump i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
!! Rörsystem med kopparledningar och cirkulationspump i ett pannrum, med vägghängda klädhängare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkulationspump märkt "Grundfos", rörledningar och behållare med etikett "THERMOL" i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundfos cirkulationspump UPS 25-40 installerad på ett returrör i källare, bredvid en elkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du inte kontakta den tidigare ägaren och fråga? Det låter spontant märkligt.
Att sätta en pump i serie brukar bero på att systemet inte är injusterat väl, eller att tryckfallet som krävs är stort. Det senare är inte otänkbart om man konverterat till bergvärme men behållit systemet i övrigt, men för att inte få det problem du har nu bör pumpen sitta närmare värmepumpen.
Kan du skissa upp hur systemet ser ut schematisk och skriva ut ungefärliga dimensioner?
Är det ett tvårörssystem eller ettrörssystem?
 
D Disktrasan skrev:
Kan du inte kontakta den tidigare ägaren och fråga? Det låter spontant märkligt.
Att sätta en pump i serie brukar bero på att systemet inte är injusterat väl, eller att tryckfallet som krävs är stort. Det senare är inte otänkbart om man konverterat till bergvärme men behållit systemet i övrigt, men för att inte få det problem du har nu bör pumpen sitta närmare värmepumpen.
Kan du skissa upp hur systemet ser ut schematisk och skriva ut ungefärliga dimensioner?
Är det ett tvårörssystem eller ettrörssystem?
Har haft kontakt med tidigare ägaren innan men dem ägde huset i 3 år bara som fritidshus så hans kunskap om det mesta jag frågat gällande huset har varit minimal och innan honom så var det ett dödsbo så tyvärr inga svar där heller.
Jag är ganska säker på att man behållit samma system i övrigt efter man bytte till bergvärme.
Med skissa menar du en skiss över samtliga radiatorer och värmesystemet då? Jag kan ge det ett försök men svårt att ge någon detaljerad bild då majoriteten av rör är ingjutna i golv/väggar och jag inte fått någon ritning över detta.

Hittade en text som beskriver att man enklast kollar om det är 1 eller 2rörs genom att stänga av en radiator och sedan känna efter om tempen på returen är varmare än radiatorn. Ska stänga av nu så återkommer jag om någon timme
 
R Rossoneri93 skrev:
Hej!

Jag har nyligen köpt ett hus där föregående ägare varit smarta nog att införskaffa bergvärme.
När vintern kom framkrypandes satte jag mig ned som en duktig husägare och läste igenom manualen till aggregatet och lärde mig det mesta gällande det.

Värmen fungerar som den ska i huset förutom i två extra badrum som finns här och hur jag än vrider och vänder så får jag inte saker och ting till att fungera som jag vill.
Det sitter nämligen en cirkulationspump av märket "Grundfos Type ups 25-40" på returröret och när denna slås på så sätts värmen igång i radiatorerna i badrummen men då försvinner värmen ifrån radiatorerna på ovanvåningen.
Jag bifogar lite bilder så att ni få en bättre överblick på hur allt ser ut.

All hjälp uppskattas!!


[bild]!! [bild] [bild] [bild]
Ser ju ut som att det i original varit två pumpar där om man ser till brytaren som är oanvänd vid den övre anslutningen till gamla systemet. Och utseendet på både det som går uppåt och ner i golvet tyder på att det är gammalt och därför kan du utgå från att det rör sig om tvårrörsystem.

Om det inte räcker med den pump som sitter i VP får du först kolla om du kan justera in delarna i huvudkretsen så det blir tillräckligt över till badrummen. Kolla på elementen om du har någon ställbar returkoppling eller kan använda ventilerna på dem för injustering. Och se även till att du kör pumpen på lägsta kapacitet mot badrummen dvs det lilla vredet på den i läge 1. Du kan också strypa lite på den delen med avstängningsventilen på röret ner mot golvet.

Om du börjar så kommer du säkert en bit framåt och kan välja bättre angreppssätt sen om det behövs.
 
GK100 GK100 skrev:
Ser ju ut som att det i original varit två pumpar där om man ser till brytaren som är oanvänd vid den övre anslutningen till gamla systemet. Och utseendet på både det som går uppåt och ner i golvet tyder på att det är gammalt och därför kan du utgå från att det rör sig om tvårrörsystem.

Om det inte räcker med den pump som sitter i VP får du först kolla om du kan justera in delarna i huvudkretsen så det blir tillräckligt över till badrummen. Kolla på elementen om du har någon ställbar returkoppling eller kan använda ventilerna på dem för injustering. Och se även till att du kör pumpen på lägsta kapacitet mot badrummen dvs det lilla vredet på den i läge 1. Du kan också strypa lite på den delen med avstängningsventilen på röret ner mot golvet.

Om du börjar så kommer du säkert en bit framåt och kan välja bättre angreppssätt sen om det behövs.
Jo tvårörssystem har du rätt om att det var.
Pumpen i pannan verkar ju räcka till alla elementen förutom just dem i extra badrummen och det huvudsakliga problemet är att värmen på ovanvåningen inte fungerar så fort cirk.pumpen slås på.
Pratade med föregående ägare och det ska enligt honom varit originalsystem här fram tills ägaren innan honom bytte till bergvärme så då känns det som att cirk.pumpen har satts in i samband med bergvärmen vilket rimligtvis betyder att den ska vara igång då för att värmen på nedervåningen ska fungera som det ska.

Får nog göra som du skriver och testa mig fram bara..
Tack för tipsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.