Hej!

Jag har precis köpt hus och i badrummet så har silikonet lossnat lite vid golvet. Ska man skära bort det gamla eller kan man bara bättra på?

Hyllan som hänger i duschkabinen gänger lite också och behöver fästas fast. Hur gör man det? Är det något speciellt lim för badrum som gäller eller kör man silikon??

Som ni hör är jag helt inkompetent på området, men jag har bestämt mig för att lära mig att fixa smågrejer själv och vägrar göra mig beroende av diverse anhöriga/bekanta :D
 
Köp något gör det själv lexicon, där brukar det stå hur man går till väga eller sök på nätet. Mitt tips är att byta ut siliconet, bättra på är inte ett bra tips.

Är lite lurigt att skära bort siliconet för man kan om man inte är försiktig skada tätskikt.
 
Finns ett speciellt verktyg som hjälper en att på ett smidigt sätt skära bort gammal silicon vilket man måste göra för att kunna lägga ny.
Det är väldigt svårt att bara bättra på och få det snyggt.
Tätskiktet vet jag inte hur det ska kunna skadas... ???
Det finns ju under plattorna och inte där siliconet ligger...
 
Att ni bara har tätskikt under plattorna i staffanstorp så kan jag förstå dig, vad jag menar är att man kan skada tätskikt/membran om man tex tar en hobbykniv och skär för djupt. Sen är det väl inte helt fel att ha den inställningen att om man tar det lugnt och försiktigt så vinner man tid och pengar i slutändan också.
 
Mr Sound skrev:
Att ni bara har tätskikt under plattorna i staffanstorp så kan jag förstå dig, vad jag menar är att man kan skada tätskikt/membran om man tex tar en hobbykniv och skär för djupt. Sen är det väl inte helt fel att ha den inställningen att om man tar det lugnt och försiktigt så vinner man tid och pengar i slutändan också.
Dock förstår jag inte dig :confused::rolleyes:

Självklart ska man alltid vara försiktig när man arbetar med knivar... ;)

Ska man ta bort silicon så ska man ju knappast ner och skära bakom plattorna och man kan knappast skära genom plattorna med en hobbykniv heller... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Dock förstår jag inte dig :confused::rolleyes:

Självklart ska man alltid vara försiktig när man arbetar med knivar... ;)

Ska man ta bort silicon så ska man ju knappast ner och skära bakom plattorna och man kan knappast skära genom plattorna med en hobbykniv heller... ;)
Då missförstår vi väl varandra, jag menar, precis som du skriver, att man ska vara försiktig när man arbetar med kniv i våtrum. Det jag menar är att om man ska byta ut siliconen och använder kniv, ex i ett hörn, vid golvet, för att ta ett exempel. Om man inte är vaksam och vet vad man gör så kan man skada membran och fiberremsor om man har otur.

Kanske inte är världens grej men det kan iaf nämnas.
 
T
Bästa verktyget för att ta bort silikon är att använda en hällskrapa och DÅ är det verkligen ingen fara att man skadar tätskiktet!
 
Glöm heller inte att ni inte får bottna fogen vägg/golv med silikon. (Vet ej om det var den aktuella fogen men skriver ändå).
 
Vid golv är det ju oftast en glipa på ca 5mm mellan plattorna (vägg och golv) som siliconet täcker, skall denna gröpas ur helt eller räcker det att med hällskprapa att slätta till det utefter plattorna?
Det jag menar är att många gånger är silconet bottnat i fogen, ifyllt hela vägen till tätskickt och sedan 45 grader mellan golv och vägg, men det kanske räcker att ta bort det synliga.
 
T
pbengtsson skrev:
Vid golv är det ju oftast en glipa på ca 5mm mellan plattorna (vägg och golv) som siliconet täcker, skall denna gröpas ur helt eller räcker det att med hällskprapa att slätta till det utefter plattorna?
Det jag menar är att många gånger är silconet bottnat i fogen, ifyllt hela vägen till tätskickt och sedan 45 grader mellan golv och vägg, men det kanske räcker att ta bort det synliga.
Fattar fan inte varifrån folk har fått iden ifrån att silkona nere vid golvet???? Fult är det och fyller ingen funktion.

Och som du nu skrev pbenggtsson att det var bottnat ner till tätskiktet är vansinne, allt vatten som finns bakom plattorna på väggen har nu ingen chans att ta sig ner till golvet och rinna vidare ner till golvbrunnen eftersom silikonet hindrar.

Detta vatten kommer nu istället att leta sig vidare utåt åt sidorna istället och om duschen ligger nära en dörr eller fönster så letar sig vattnet ut där och ställer till med en liten fet fuktskada.
 
tank77:Silikon är en styggelse och skall i det längsta undvikas att det blir fult är garanterat. Själv har jag mot taket (vit) och det tog inte länge innan den började gulna :(
 
T
v-g skrev:
tank77:Silikon är en styggelse och skall i det längsta undvikas att det blir fult är garanterat. Själv har jag mot taket (vit) och det tog inte länge innan den började gulna :(
Dessutom kan du aldrig måla om taket då färgen inte fäster mot silikonet. Det bästa är att dra latexfog och sedan måla över denna samtidigt som man målar taket.
 
Skulle man föra statistik på all silikon på tub som säljs skulle det nog börja undras till vad allt användst till. Tyvärr antar jag att det inte går att byta en siliconfog i efterhand till vanlig fog.

Men om skadan redan är gjord så borde det inte vara så noga att den blir tät utan det låter som att det är mer ytan som skall se snygg ut. Man behöver inte var speciellt noga med att gröpa ur eller att "skarva" på ett visst sätt.
 
tank77 skrev:
Fattar fan inte varifrån folk har fått iden ifrån att silkona nere vid golvet???? Fult är det och fyller ingen funktion.
.
I min nyrenovade hyreslägenhet var det silicon i skarvar mellan golv och vägg, även mot taket och i hörn. Alla badrum gjordes om i huset (ca 50 st) och det var betong i golv och vägg sedan 60 talet. Det kanske är enklare med silicon än fog om man vill jobba snabbt?
 
T
pbengtsson skrev:
I min nyrenovade hyreslägenhet var det silicon i skarvar mellan golv och vägg, även mot taket och i hörn. Alla badrum gjordes om i huset (ca 50 st) och det var betong i golv och vägg sedan 60 talet. Det kanske är enklare med silicon än fog om man vill jobba snabbt?
Ja, silikonet täcker ju dåliga skärningar i hörnen. Dessutom behövs det egentligen ingen silikon i betongbjälklag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.