Hus byggt 98 och utbyggt 03, krypgrund med god åtkomst överallt. Ligger plast överallt, även om den är veckig här och där och inte ligger helt ut mot muren på alla ställen, lätt fixat dock med lite dragande vid tillfälle.
Över den gamla delen är det "virke" och i den nya delen asfaboard.
Uteluftventilerad och jag kan inte se någon påväxt någonstans utan allt virke verkar vara torrt och fint och ingen lukt mer än från sanden som är lite fuktig av förklarliga skäl.

Jag tänkte ta bort all skit som ligger där nere som gammla kakelplattor, slangar, några betongplattor med mera och sätta in fuktmätare så jag har koll.

Anticimex hade sån gratisbesiktning när vi tecknade försäkring hos länsförsäkringar och han anmärkte inte på något heller.

Är det något mer man bör göra för att säkerställa att denna håller i många år till?

Tog bara kort från inspektionsluckan,gamla delen som syns. Vy av en krypgrund i ett hus med synliga träbjälkar, isolerrör och en veckad plastduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krypgrund med synliga rör, virke, och veckig plast samt en blå slangrulle på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husgrund med röda träpaneler, uteluftsventil och ojämn plast utlagd mot krypgrundens mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krypgrund under hus med synliga rör, sladdar och plastsvepning, torra förhållanden och ingen påväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsgaller på en husgrund nära inspektionsluckan, med rödmålat trä och nytt träbord framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snikanor
  • Laddar…
Om Anticimex INTE sålde in sin avfuktare till dig så har du garanterat en krypgrund i toppskick... ;)(y)
 
  • Gilla
Woundedknee
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om Anticimex INTE sålde in sin avfuktare till dig så har du garanterat en krypgrund i toppskick... ;)(y)
Haha ja jo jag har förstått det med, men jag har även läst att Anticimex besiktningar ska man ta med en nypa salt, han var nere i grunden och tittade iaf :)
 
För att fortsätta tråden lite, sprang ner en runda ikväll och tittade på det enda han nämnde, att en asfaboard hade lossnat.

Min första tanke är att trycka upp den och sätta dit ett par tvärsgående plank för att hålla den på plats. Innan all lösull ramlar ner . Det såg torrt ut innanför där så den har nog bara varit dåligt monterad. Är det rätt väg att gå? Asfaboard har lossnat och hänger ner från taket, exponerar lös isolering och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Löstagd asfaboard under isolering i tak nära betongvägg, föreslagen fix med tvärgående plank diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sista grejen gällande krypgrunden.

Är detta något jag kan åtgärda eller är det bara att acceptera att det är så, ser ut som det vittrat sönder men allt är hårt och går inte att bryta av något för hand. Har varit såhär de senaste 3 åren jag bott här så förmodligen längre än så om jag får gissa.

Bild på en betongpelare i en krypgrund med spruckna och vittrande ytor samt rostfläckar på betongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vittrad betongpelare i en krypgrund med rörsystem ovanför och synlig sandbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.