Hej

Jag vet inte om detta är rätt ställe i forumet att fråga, men någonstans måste man börja.

Jag har ganska länge varit sugen att konstruera och bygga mig ett hus och idag så började jag fundera omkring konstruktions virke och K-märkning.

1. Finns det en lag och hur lyder den gällande köp av Gran hos en privat person som man själv sågar till för att använda som konstruktionsvirke - alltså, måste detta rapporteras till någon, betalas moms på m.m. ???

Notera att konstruktionen på huset är inom lagens ramar och godkänd, så frågan gäller alltså endast virket i sig och behov av dokumentationer. Jag tänkte att detta kunde vara ett bra ställe att kolla just detta ämne.

Tusen tack för alla svar.
 
Moms som specificeras blir det inte när du köper av privatperson.Moms ingår alltså i priset.
Antar att det är virke till takstolar och bjälklag du behöver ha sorterat som konstruktionsvirke?
Man kan visuellt sortera virket klasserna heter då T1 T2 T3.Beroende på var du har virket så kan T virkesföreningen ordna någon i närheten som kan komma till dig och sortera och stämpla .
 
Det kan eventuellt bli nödvändigt med klassning, men det jag mest tänker på är att jag köper X antal granar, sågar till de själva, torkar virket och sedan använder detta till husets konstruktion - väggar, bjälkar m.m. I en sådan situation förutom klassning, är det lag på att någon myndighet ska ha kännedom om vart virket är köpt om det är svensk gran som används?
Och är klassning av virket lagstadgad eller skulle jag kunna utföra denna själv?
 
Du kan mycket väl använda hemsågat virke i dina konstruktioner. När du dimensionerar exvis takstolar räknar du virket som ö virke alltså oklassat . Finns mig vetligen ingen lag på att man måste använda klassat virke man gör det främst för att komma ner i dimension och få en smäckrare konstruktion.
För eget behov bör du sortera virket och lägga ur det som är storkvistigt och rötskadat. För att stämpla och klassa virke krävs utbildning och behörighet.
 
Okej, så med andra ord; Så länge konstruktionen är godkänd och den följs så kan jag använda eget virke.
Får tacka så mycket för svaret och när det gäller kvalitet så kan man rimligtvis uppskatta denna själv och välja ut tall eller gran som har lite kvistar för att säkerställa kvaliteten efter att virket har torkat.
 
Det är inte Östtyskland vi bor i även om man kan tro det ibland. Att bygga småhus är inte heller raketforskning så såga du dina granar och snickra på men låt din KA vara med på ett hörn - det är nog större risk att du gör en konstruktionsmiss än att virket ger sig. :)
 
@ Locke; Jo det är nog sant, dock så förefaller det att vara logiskt med en sådan byråkrati i Sverige att virke ska redovisas med mera. Men får helt enkelt glatt överleva med att sådant inte är fallet.

Blir ju enklare så jag klagar inte - och att använda byggingenjör eller kontrollant är viktigt.

Tack för samtliga svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.