N
Hallå!

Det här är ett långt inlägg. Ber om ursäkt i förväg men jag är en person som gärna producerar mycket text och har många tankar. Vill få med hela historien från början. Försök att läsa hela innan svar. Tack.

Jag är hyresgäst. Jag betalar alltså någon annans lån. Hyresvärden är INTE en privatperson. Jag har bott i min nuvarande bostad (radhus) i 8 år och nyligen har badrummet renoverats.

Gamla badrummet var från 1989 när området byggdes. Jag har i samband med det fått en ny frånluftsvärmepump. En Bosch Compress 3800i EW vilket är samma modell som IVT 402 (Bosch äger IVT). Inte så effektiv eller kul pump, i princip en elpanna med liten kompressor. Systemet känns lagom buggigt men det får funka. Skillnaden mot IVT är väl fronten med loggan och att displayen är rund istället för fyrkantig. Den gamla var en IVT 490 från 2006.

1.
Vid installation så ställdes pumpen på plats, rören kopplades in, pumpen startades och sen var man klar. Man gjorde inga inställningar, kontroller av system, fläkthastighet eller luftflöde. Firman som gjorde installationen hävdar att den är rätt inställd från fabrik så inget behöver justeras.

Låter detta rimligt? Borde man inte göra någon mätning av till exempel luftflödet så att pumpen går på rätt hastighet? Från fabrik är den ställd på 50%. På gamla pumpen gick fläkten på max hela tiden och när den installerades 06 så byttes alla pumpar i området samtidigt. Jag antar att man då hade gjort mätningar på flödet. Det här kanske är en beställningsfråga..

Man gjorde inga kontroller av systemet och man luftade ingenting (man körde inte avluftningsprogrammet som finns som val i systemet) och man återanvände alla de gamla flexrören under pumpen från den gamla. Jag fick inte några instruktioner om underhåll. Jag har själv lusläst både manual och installationsmanual flera gånger. Jag har sett att det finns ett formulär att fylla i av installatören (egenkontroll antar jag) för att se till att saker är korrekt utförda och kontrollerade så att bland annat garantin gäller. Jag har hela tiden varit hemma under arbetet och jag vet att dessa kontroller inte är genomförda.

Eftersom att jag inte fick några instruktioner så har jag läst mig till dem själv. Gamla pumpen hade inget vatten/magnet-filter på returen från elementen. Det har denna och det kan man förstås göra rent själv och utan verktyg. Efter ca 15-20 minuters körning av cirkpumpen så är både filter och magnet fullproppat med vad jag tror kallas magnetit. Både stora och små bitar. Jag har tagit upp detta. Bilder finns.
Antar att det också blir en beställningsfråga..

Nu när kylan börjar komma och pumpen kör värme i elementen under natten och tidig morgon så susar det högt i en del av elementen, andra är nästan helt tysta. Det susar så pass i två rum så att det stör mig och en av mina tonåringars sömn. Vad jag har kunnat kontrollera så verkar det inte vara luft i elementen. Inget jag kan lufta själv i alla fall. Det här märkte jag tidigt och har tagit upp det men det var inget man verkade lägga någon större vikt vid. Man hade dessutom glömt att öppna ventilerna som leder vattnet till och från elementen men det upptäckte jag nästan direkt efter installationen. Hur mycket har man kontrollerat då? Termostaterna till elementen rör jag aldrig. De står alltid helt öppna. Jag har hört detta ljud förr når pumpen kör motionering av cirkulationspumpen mitt på dagen.

2.
Pumpen står i badrummet och jag har mitt rum (där jag hänger och sover) vägg i vägg. Därför hörs pumpen mycket tydligt tyvärr. Jag har sedan start noterat att pumpen med slumpmässigt intervall stänger av sig. Alltså fläkten för frånluften slår av helt. Pumpen blir helt tyst. Jag har haft koll den senaste tiden och jag har nu koll på vad som sker. Pumpen behöver ingen värme och vilar som den ska. Fläkten går hela tiden. Korrekt. När den behöver värme så drar den igång kompressorn. Bra så. Grejen är att efter ca 3-4 minuter så slår kompressorn av. Samtidigt som det händer så stängs även fläkten av. Pumpen blir som sagt helt tyst. Displayen funkar som vanligt och inga felkoder sätts. Efter ca 15-20 sekunder så startar fläkten igen men inte kompressorn. Jag vet att kompressorn har en startfördröjning innan den kan starta igen för att skydda. Kompressorn startar men det dröjer upp till en halvtimme. Om värme krävs under tiden så använder pumpen elpatron. Detta händer inte varje gång som kompressorn startar men jag skulle säga att det sker någon gång varje dag. Under natt mot söndagar kl 02 kör pumpen termisk desinfektion och då händer det varje gång utan undantag och elpatronen går på full fräs till att kompressorn startar igen. Detta kan väl inte vara normalt? Videor finns.

Idag hade jag någon här från firman som installerat den (jag kontaktade förvaltaren som kontaktade entreprenören). Han kollade lite men kom fram till att allt var normalt. Kompressorn ska stanna och starta vid behov (jo, absolut!) och elementen fungerar. Det "roliga" var att det här med stoppet hände under tiden han var här. Vet dock inte om han kanske inte helt var med på vad jag menade.

Men alltså, det här kan väl inte vara korrekt? Är det så här pumpen fungerar?

Jag VET att jag "bara" är hyresgäst och inte beställare samtidig som det är jag själv som står för elen. Jag betalar alltså själv för värme och varmvatten. Det ingår inte i hyran. Det rör sig om betydande kostnader på årsbasis och jag kräver att pumpen fungerar så effektivt det bara går för att hålla nere kostnaderna. Idag verkade entreprenören bli lite stött när jag skrev till honom att någon annan behöver kontrollera pumpen. Någon som har erfarenhet av Bosch/IVT. Entreprenören hävdade att jag gjort inställningar och fyllt på saker jag inte får röra. Vet inte riktigt vad han menar. Normalt underhåll måste jag väl få göra och det jag har gjort är att öka fläktens hastighet från 50 till 60% och gjort rent luftfilter och vattenfilter/magnet. Jag körde också avluftningsprogrammet i början och de automatiska avluftningsventilerna släppte ut rätt stora mängder med luft.

Jag är inte helt tappad. Jag har underhållit den gamla pumpen i 8 år utan att ha sönder den. De har under den tiden behövt byta shuntmotorn och kontrollera expansionskärlet. Nu hävdar alltså entreprenören att jag absolut inte får fylla på eller ändra något "som du gjort" och att jag kan orsaka stora skador som jag får betala. Jag måste väl ändå få göra normalt underhåll? Det känns väldigt överdrivet att ringa värden för minsta lilla grej. Ska de komma ut och rengöra mitt luftfilter när pumpen säger till? Ett normalt underhåll är väl också att se till att trycket inte sjunker för mycket i systemet och det är extra viktigt att hålla koll på det när systemet är nydriftat. Jag vet också att i normala fall ska man inte behöva fylla på systemet med vatten om det är tätt. Helst vill man ju inte få in nytt vatten med nytt syre i systemet. Dött är bäst för att slippa ny "magnetit"/rost.

Ni behöver inte diskutera att jag egentligen inte ska behöva bry mig som hyresgäst utan bara ta det med värden/förvaltaren. Jag vet om det här men det är som sagt jag som betalar elräkningen och genom att justera kurvan och inställningarna i pumpen själv kan jag påverka en hel del.

Jag vet att mitt misstag har varit att inte gå via förvaltaren alltid men jag kommer inte göra om det misstaget. Jag har meddelat dem. Jag har även en tråd om själva renoveringen.

Huvudfrågorna är:
Vad tror ni entreprenören menar att jag skulle kunna ha sönder? Hur skulle det ens gå till? Låter installationen rimlig och korrekt? Ska pumpen bete sig så här med stopp av kompressor och fläkt? Jag är lekman och kan vara helt ute och cykla. Jag hänger inte ut någon.

Tack!
 
Inte bra att återanvända gamla flexslangar för värmesystemet. De samlas ofta mycket magnetit i dem under åren vilken
gör att flödet försämras. De borde ha bytts ut vid installation om firman är seriös.

Vad gäller ljudet i elementen beror det sannolikt på värmekretspumpens hastighet som går att justera genom att klicka på knappen som finns på pumpen. Det går att ställa cirkulationspumpen i tre olika driftlägen och samtliga driftlägen har tre olika hastigheter. Vid leverans står cirkulationspumpen i högsta hastighet. Cirkulationspumpen är placerad längst under pumpen.
 
  • Älska
N!klas
  • Laddar…
N
J Järnväg123 skrev:
Inte bra att återanvända gamla flexslangar för värmesystemet. De samlas ofta mycket magnetit i dem under åren vilken
gör att flödet försämras. De borde ha bytts ut vid installation om firman är seriös.

Vad gäller ljudet i elementen beror det sannolikt på värmekretspumpens hastighet som går att justera genom att klicka på knappen som finns på pumpen. Det går att ställa cirkulationspumpen i tre olika driftlägen och samtliga driftlägen har tre olika hastigheter. Vid leverans står cirkulationspumpen i högsta hastighet. Cirkulationspumpen är placerad längst under pumpen.
Men den ska ju vara rätt från fabrik sa man. Inget skulle behöva justeras...

De får i så fall ställa ner den. Jag kan säkert göra det själv men jag vågar inte nu när entreprenören påstår att jag kommer ha sönder hela pumpen och paja garantin om jag rör något. Frågar mig varför det inte låter kaos i alla element utan bara i några av dem. Kan det vara beroende på var de sitter på själva slingan eller vad det heter?

Edit
Den här va?
Närbild av pumpdisplay från märket Wilo, visar fyra gröna lysdioder och knappar med ikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den har tre lägen och tre hastigheter beroende på hur många gånger man trycker, right?
 
Redigerat:
N
Det här är vad jag kan knacka ur filtret och hur magneten ser ut.

Det här är från idag. Tror dock att det har minskat. Det från idag är kanske lite mindre än tidigare men jag är osäker.
Svarta partikelrester från ett filter på en vit pappershandduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är ganska nära efter installation och jag kört avluftningsprogrammet. Kanske 20 minuters körning.
Hand som håller ett oljefilter med en magnet täckt av svart lera och smuts från filtreringen, samt svart smuts i handflatan. Bakgrund med vita kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magnet täckt med svarta partiklar från oljefilter samt lösa svarta skräpdelar på en pappersservett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Filtret är i princip helt igensatt.
 
N
J Järnväg123 skrev:
Inte bra att återanvända gamla flexslangar för värmesystemet. De samlas ofta mycket magnetit i dem under åren vilken
gör att flödet försämras. De borde ha bytts ut vid installation om firman är seriös.

Vad gäller ljudet i elementen beror det sannolikt på värmekretspumpens hastighet som går att justera genom att klicka på knappen som finns på pumpen. Det går att ställa cirkulationspumpen i tre olika driftlägen och samtliga driftlägen har tre olika hastigheter. Vid leverans står cirkulationspumpen i högsta hastighet. Cirkulationspumpen är placerad längst under pumpen.
N N!klas skrev:
Men den ska ju vara rätt från fabrik sa man. Inget skulle behöva justeras...

De får i så fall ställa ner den. Jag kan säkert göra det själv men jag vågar inte nu när entreprenören påstår att jag kommer ha sönder hela pumpen och paja garantin om jag rör något. Frågar mig varför det inte låter kaos i alla element utan bara i några av dem. Kan det vara beroende på var de sitter på själva slingan eller vad det heter?

Edit
Den här va?
[bild]

Den har tre lägen och tre hastigheter beroende på hur många gånger man trycker, right?
Första läget (en prick under III, vad det nu betyder) i hastighet 1 ger ett ljud jämförbart med gamla pumpen. Är det för lågt kan man ju höja. Får hoppas att pumpen inte exploderar. 🙄
Noterade också att ljudet inte påverkas så jättemycket av att vrida av termostaten/ventilen på elementen. Det kommer primärt från rören.
 
Redigerat:
Fylla på vatten i systemet är inte så bra som du vet.
Kolla trycket när det är lite kallare ute, ligger du strax under max tryck när det är.varmt ute så kommer trycket att stiga när vattnet i systemet blir varmt och trycka ut sig en del via säkerhetsventilen och har du otur så kan systemet suga i sig luft när vattnet svalnar.

Tycker du gör helt rätt som påpekar fel i både badrummet och ev i installationen.

Så klart ska grejerna funka och du ska kunna göra underhåll och justering själv

Hade en hyresgäst som aldrig klagade, var dit en gång i ett annat ärende och kranen i badrummet rann ganska skapligt, spisen var trasig osv men man ville inte klaga...
 
H
Så installatören återanvännde dom gamla flexslangarna!

Dom måste bytas, det är den skiten du har på bilderna. Det ska man som installatör veta.

Innan dom har bytts är det inte lönt att göra någon justering.
 
Har haft Ivt/Autoterm problem från dag 1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.