Hej!

Jag ska isolera min vind för att få mer förvaring.
På vinden finns två rör med "hattar" som jag gissar är luftning för avlopp. (se bild nedan)


Dessutom kommer det upp ett rör av metall som går över golvet och verkar mynna ut i en box av trä, jag gissar att det är nån typ av luftning för värmesystemet (gammalt system vattenburna radiatorer med vedpanna självcirkulation).

Jag har nu en bunt frågor jag hoppas få input på, tar dem i punktform =)

// Frågor
1. Varför finns det två luftningar till avloppet, hade inte en räckt?
2. Ska dessa två luftningar föras ut genom taket? Rakt upp bäst?
3. Hur gör man med luftningen för värmen, ska den också ut genom taket? Avger inte den fukt?
4. Risk för dum fråga: skulle det vara möjligt att sätta en radiator på röret från värmesystemet där för att värma upp vinden mer? =) Vill inte förstöra självcirkulationen dock.

Luftning för värmesystemet?
IMG_4679.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Avloppsluftningarna?
IMG_4680.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1. Förmodligen kommer de från olika ställen? Det borde räcka med en avluftning, men det beror lite på var de kommer ifrån/hur långt det är mellan dem mm.
2. Ja
3. Gissar jag på öppet expansionskärl och jag har ingen erfarenhet av detta.
4. Gissar jag nej

Däremot bör du även dra ut frånluften från toan ut genom taket.
 
1. Lådan döljer förmodligen ett expansionskärlet som var mycket vanligt förr. Idag använder man slutna expansionskärl som monteras i närheten av värmepannan.
2. Hatten du ser är förmodligen en vacuumventil för avloppet. Fungerar bra såvida den inte fryser ihop. Ventilen öppnar sig och släpper in luft i avloppssystemet och släpper alltså inte ut luft på vinden. Om den fryser ihop i öppet läge kommer dock problemen, eftersom fuktig luft strömmar ut på vinden med mögel och andra problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.