Tjabba har några frågor angående vårt självdrag i huset och vinden.

Råder det alltid UNDERTRYCK då du har självdrag?????? Eller kan man lyckas trycka in för mycket tilluft i huset med självdrag?

Sitter paxfläkt i badrum, samt tvättstuga, skall man ha dem gåendes konstant? Borde väl göra att frånluften minskas genom att man styr ned uttaget: frånluft?

Bästa vore väl att sätta in tillräckligt många friskluftsventiler enligt vad man ska ha för luftombyte? Då självdrag bygger på de termiska krafterna att dra ut högst upp?

En annan fråga är: Vi har sidovindar som har öppen takfot, lika kallt där som utomhus. Satt en fuktmätare där som visar nu då tempen är -20 att fukthalten är 60% RH är detta bra? Vid besiktningen i Juli månad, 26 grader varmt så var den totala fuktkvoten 8% och var bra enl besiktningsmannen. Är det dålig att ha öppen takfot? Eller ska man försöka isolera igen?

/Niklas
 
J
Har du skorsten , hur är övrig vent förutom dina fläktar , sätt inte igen takfoten det måste ventilera på vinden
 
Ja, har två skorstenar, en som köksfläkten är kopplad till och sen en där wc,tvättstuga är kopplad på. Ingen fläkt i den. Det jag vill veta är om det alltid blir undertryck med självdrag, alltså att jag kan sätta in lite tilluftsventiler men att jag fortfarande få ett högre utsug.
 
  • Gilla
Jakob Åström
  • Laddar…
J
Självdrag är självbalanserat , mindre på sommaren och mer på vintern , hur blir det då du sätter köksfläkten på max , går luften baklänges i någon skorsten, ventil i bad e.t.c , gör det så så är det för lite luft in , men en köksfläkt går bara vid matlagning , tänk till om du ska sätta fler inventiler , det kommer en massa kall luft in och kan de kallras som blir kan upplevas som inte bra .
 
Så de blir aldrig riktigt ett undertryck med självdrag?

Nej aldrig några problem med att de trycker bakvägen, man kan höra nångång när de blåser friskt mycket ute att de hörs i ledningarna.

Så enda chansen till undertryck är att sätta en skorstensfrånluftsfläkt och räkna på flödena in ut?
 
J
Varför vill du ha undertryck , är det dålig luft i huset
Då köksfläkten är kopplad på skorstenen så kan det smälla lite i backspjälet som sitter iden vid hård blåst , samt om vinden är rakt på där en fläkt är så kan den stanna temperärt , inget bra att sätta flera fläktar i väggarna , blir massor av kallras .
En fläkt på skorsten kommer att ventilera just det rummet som öppna spisen är och dra runt från dom andra rummen om dörrarna är öppna , men då måste det även vara tilluft i de rummen
Kanske s.k fönsterventiler är ett allternativ
 
Ja man ska ju ha ett undertryck i huset? Ett väldigt litet. Men om självdrag är balanserat enl dig så är det ju bra.

Stillsam luft sommartid då ute och inne temp är så pass jämn. Kör korsdrag osv men lättare med lite tilluft i bostaden från ventiler tänker jag, och kommer det funka för mig att skaffa flera tilluftsventiler?
Eller kommer jag att få övertryck då i huset?
 
J
Inget övertryck annat än om det blåser hårt på en sida av huset och det skulle sitta ventiler där . Ta en funderare på om du ska sätta in s,k spaltventiler i överkant på fönstren , vet inte om dom får plats , men är mycket bra alternativ till stora hål i väggarna .
Dom går även att justera för öppning , mer eller mindre luftintag
 
Ja okej sant, och jag kan sätta in i alla fönstrena, för optimal tilluft, och den extra mängden tilluft kommer frånluftskanalerna suga ut utan problem?
 
J
Du vill ha in lite mer luft och då ska man försöka få det att komma in på så många ställen som möjligt , annars kan det bli korsdrag i nacken . prova med det innan du lägger ner för mycket pengar på fläktar och stora hål i väggarna , går alltid att sätta fläkt senare , det blir även bra när köksfläkten går på max . en sådan kan dra ut mellan 300 - 400 m3 luft , bättre då att det kommer in på flera ställen
 
Problemet är under sommartid, utan några spaltventiler i fönstrena på bottenplan så blir det kvavt! Har ju ett högt undertryck l huset då med tanke på minimal tilluft. Frågan är ju bara kan jag installera spaltventiler i fönstrena utan att behöver oroa mig om för problem med för lite frånluft (självdrag?)
 
J
Sätt in spaltventiler , då får du mer luft i huset , då kommer även självdraget att öka genom skorstenar och bad/toa med fläktar .
mera balans på in och ut , vintertid ökar alltid självdrag . Du har nog ett äldre hus , inte något nytt som ska vara tätt som en termosflaska och fordrar mekanisk ventilation för att kunna fungera ( tveksamt med så täta hus )
Prova till att börja med vilket klimat du får i huset , sen går det att sätta fläktar och annan utrustning efteråt
 
Ja okej, låter klokt! Bara lite orolig då det känns som att mycket fukt trycks ut i vindsdelarna, -16 ute och 63% RH där nu, känns som högt fuktvärde? Att jag har övertryck.
 
J
Vad har du för temp på vinden , vid golvet respektive nock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.