Kim80
Hej,

I samband med att vår bergvärmepump la av förra helgen så har Jag tack vare kunniga personer i detta forum lyckats fixa den.

Men nu har jag stött på ett annat problem, nämligen en läckande "pigg" på en radiator.

Har kommit fram till att det är en kass packbox. Förstår dock inte riktigt funktionen i en sådan, ska det sitta en packning i dessa och är det den som håller tätt, eller är det själva "piggen" som ska täta?
I mina sitter det inga packningar (har kollat några stycken) men det är bara en som läcker genom "piggen".

Tar jag bort packboxen så är radiatorn tät men finns det någon risk med detta? Jag vill ju ändå ha fullt flöde i systemet så jag tänker att jag lika gärna kan ta bort dessa, är jag ute o cyklar då? Eller kan man skruva bort "ventilen" som packboxen sitter i och bara plugga igen hela schabraket?

Sen har jag även förstått att det ska finnas armaturfett i packboxen, kan man ersätta den med någon annan typ av fett ex. vanligt lagerfett el dyl?

Tror att jag har Danfoss RAVL, förutom att måtten på en ny sådan packbox inte riktigt stämmer, mina är ca 14 mm hals, 22 mm hela huset, eller 29 mm med "piggen" på. De jag hittat på nätet ska vara antingen 26 mm eller 34 mm. Kan det vara någon annan?

Tacksam för alla svar

/Kim
 
  • Skjutmått mäter diameteren på en mässingskomponent mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallpatron och spik på en vit yta med suddig tång i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett avklippt vattenrör med synlig ventil och rörfläns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte rinner vatten, då har du lite tur att käglan tätar i ventilen och flödet är helt öppet.
Tydligen en del till som ska ut för spruta vatten. termostaten trycker in och stänger en del av flödet.
Visa termostaten med
 
Kim80
J jonaserik skrev:
Inte rinner vatten, då har du lite tur att käglan tätar i ventilen och flödet är helt öppet.
Tydligen en del till som ska ut för spruta vatten. termostaten trycker in och stänger en del av flödet.
Visa termostaten med
Ska inte ventilen täta? Det sitter väl en packning på den som tätar utåt när packboxen är borttagen?
 
  • En termostatventil på ett radiatorrör med avtagen packbox.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.