läst lite, alltså, ska lägga golvvärmslang i plattan som ska gjutas till garage, lägga iaf ner en så den finns. tänkte bara, den kan man väl klippa som man vill så man behöver lixom inte köpa exakt så lång som den ska vara eller hur.

annars så tänkte, lägger man verkligen bara 50mm som mellanrum? de blir ju typ i mitt nåt ungefärligt 1780m eller nåt. fast nu har jag väl räknat galet kanske`? tänkte, om man tar kortsidan 7.8m delat på 50m får man väl antalet rader och då tar man det gånger långsidans längd, 11.4m. eller finns de nåt annat sätta och räkna där med? med kvm och area osv?

sen bara en till, läste t.ex finns slang i 16mm och 20mm, så spelar ingen roll vilken storlek man använder egentligen?

sen kanske man har fler slingor än en?
 
Redigerat:
Använder du 20mm slang lägger du den på cc30 och det går åt 4m per kvadrat. Man brukar försöka hålla sig till cirka 100-120m per slinga.
 
Ju grövre slang desto längre/färre slingor
 
Hej,

avståndet beror ju på vilket värmebehov som finns i rummet. För att kunna shunta ut samma temperatur i alla rum måste då egentligen olika avstånd användas till olika rum. I min egen projektering har jag t.ex. ett duschrum med liten läggyta och två ytterväggar (värmebehov 120 W/m2). Där har jag 50 mm mellan slingorna. I inre delen av vardagsrummet däremot saknas ytterväggar och kylande fönster. Värmebehovet är här ca. 20 W/m2 och läggavståndet valts till 200 mm.

I Sverige räknar man ibland med ett standardvärde på 50 W / m2 tror jag. Inte alltid bra. I min brors hus har ett mindre sovrum i hörnet på huset därför problem med uppvärmningen (två ytterväggar + fönster samt garderob mot golvet som hindrar värmeflödet på en del av ytan)
 
aha, okej =) tackar =)
då är det alltså 360m för 90kvm, altså tre slingor =) t.ex =)

femitolv, aha, tack men i mitt fall så är det bara en garage på, 70kvm ungefär
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.