anlitade en entreprenadfirma som håller på å dränerar om huset och även byte av avloppsrör..

huset är 1½ plans villa från sent 40-tal med källare.
dock är huset utbyggt på platta på mark.

vi avtalade muntligt om att vi ville ha hela huset dränerat samt byte av avloppsrör.
vi visade var i källaren det kommer in vatten och dom var väl medvetna om utbyggnaden..

vi kom överrens om att gräva upp runt hela huset utom under utbyggnaden och påpekade att vi ville ha hela huset omdränerat och dom fick göra vad som krävdes för detta eftersom vi inte vet vad som krävs.... inga problem.. fick en offert på ca 53000kr inkl material.
30m grävning vad upptaget vilket stämmer rätt bra om man räknar bort utbyggnaden.

nu har dom grävt upp runt grunden, det låg gamla tegelrör som hade rasat ihop och helt igensatta.

dock vill dom inte göra nånting åt tegelrören som ligger under utbyggnaden, vi skulle spola ur dom o kolla att det var okej.. skulle dom göra det skulle det gå på timdebitering utanför offerten..

dessa rör ligger dessutom längs med en av väggarna som läcker in vatten i källaren..

jag lyckades inte spola igenom det och anser att jag själv har aldeles för lite kunskap om detta för att kunna avgöra om det är friskt eller inte..

vid ett samtal till entreprenören så skulle dom spola igenom det men dom kunde inte garantera funktionen på det och vill inte ta något som helst ansvar vid ev. problem med detta i framtiden..(eftersom dom inte bytt de rören)
MEN "vi sätter upp två spolbrunnar så kan ni spola ur det varje vår" blev slutkommentaren.

jag har för fasen anlitat dom för att få hela huset dränerat, INTE delar av det.

hela den här dräneringen känns totalt bortkastad om jag inte får hela källaren dränerad..

vad händer om det kommer in vatten nu eller inom en snar framtid pga detta tegelrör som dom inte vill ha nåt med att göra? vem står för konsekvenserna?

vem är det som bär ansvaret för att dräneringen blir korrekt utförd?

vad och var finns bestämmelser hur en "fackmannamässig" dränering ska utföras?

enligt dom så hade vi aldrig avtalat om att dränera under utbyggnaden men vad jag vet så måste undantag finnas skriftligt...

hm, de blev långt det här men vad säger ni som är mer insatta?
eller är det normalt att man struntar i en vägg om dess rör går under platta?

bilder finns om ni blir hjälpt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.