Den här otroligt fina bänken ska väl inte ha fått gjort sitt. Jag har lite funderingar på att byta ut träet på den och slipa och lacka stålkonstruktionen.

Dock är ju de plankor som ligger på idag välvda, se bilder. Tror ni att välvningen sköter sig själv eftersom stålkonstruktionen är välvd, alltså hamnar plankorna i sådan spänn om man skruvar fast raka plankor så de välvs med tiden? Eller kan man köpa välva brädor någonstans?

Hur gör man enklast den rundade kanten på plankan på ryggstödsdelen?
 
  • bild 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte helt enkelt. Plankorna kommer inte att välva sig själva av att du skruvar fast dem och färdiga lär inte finnas (men du kan be ett snickeri göra dem åt dig). Avrundningen på ryggstödet gör du enkelt med en handöverfräs. Sitsen är knepigare. Den konvexa sidan kan du åstadkomma med en handhyvel, men det blir inte helt lätt att få det snyggt och med perfekt passform. Till den konkava sidan kanske det finns kanske något verktyg som man använder för att gröpa ur stolsitsar som skulle funka. Annars kan man bygga en jig till fräsen och köra med, men det blir lite omständligt och du lär behöva en jig för varje planka eftersom de ser ut att vara olika.

Inte mycket hjälp kanske. Hoppas någon annan har bättre idéer. Annars kan du som sagt be ett snickeri göra jobbet.

/woodchuck
 
Du kan såga ut den konkava sidan på en bordsåg. Skall se om jag hittar någon film på you tube är enklare än att jag förklarar. Man för plankan på diagonalen över klingan.

Pär
 
Thomas59
Ett alternativ kan ju vara att sätta fler men smalare (på djupet) plankor, tex 35-45 mm breda. Då behöver du inte ta hänsyn till rundningen. Sådan är konstruktionen på de Adirondackstolar som jag skrivit om i en annan tråd och den rundningen är betydligt större.

En annan lösning är väl att bara runda ändarna, på undersidan, av sittplankorna. Alltså bara runda den delen av sittplankan som vilar på soffgaveln. Att översidan då blir plan på varje planka lär inte ha nån större betydelse. Det fixar du med en handsåg, en hammare och ett stämjärn eller i värsta fall en kniv.

Inte heller behöver du en fräs för att få till rundningen på ryggplankans kanter och sittplankorna med för den delen. Med en billig handhyvel och lite sandpapper eller en enkel slipmaskin fixar du lätt rundningen.
 
pär h skrev:
Jag hittade en det finns säkerligen massor av liknande [länk]

pär
Har sett den där varianten, men av bilden på soffan att dömma krävs en såg med väldigt stor klinga för att få till formen. Eller tänker jag fel? Går det att göra med en klinga som har mindre diameter än urskålningen?

/Woodchuck
 
Nä, du tänker rätt!
Krävs lika stor klinga som radien du vill få fram. I ditt fall något i still med 50-60 cm minst.
Jag skulle använda en skrubbhyvel och mäta upp radien i ändträet på fram/baksida på biten. Slipa hyveln vass och köra på! Tror inte det tar så lång tid att få fram den radien. Iofs, ska du ha det i ek så är det lite jobbigare att handhyvla. Sedan slipa med sliprondell modell stor som man fäster i borrmaskin eller liknande.
 
Tittar man på brädorna så är det inte kärnvirke direkt, det skulle inte gå att kupa dom genom att blöta och sedan spänna dom mot något med samma eller mindre diameter?
Har nolkoll på detta men sett att ett flertal plank som fått denna form då de legat i solen hemmavid.
 
Vist är det så att klingans radie bestämmer. Även om du skulle köra i 90 gr mot klingan så räcker nog inte klingans radie till. Men om du flyttar anhållen så det blir ett bredare spår. Så får du köra två pass kanske tre för att lura till en någorlunda bra kurva på plankorna. På det viset så försvinner mycket trä och slipningen går snabbare och enklare.

Pär
 
Det skulle gå att limma samman flera riktigt tunna plankor mot en rundad mall. Spännband blir nog en bra tving.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.