En fråga som jag går och funderar på...

I januari påbörjar mitt husbygge.
Något jag funderar på är hur dom drar alla spirorör för ventilationen till alla rum i taket?
Huset är ett 1-plan. Tjockleken på taket hamnar väl på ca 500-600mm. (sadeltak)
Hålsågar dom i balkarna för spirorören? Om dom gör det, försämras inte konstruktionen då?
Nu vet jag inte vilken diameter rören har men säg om det är t ex 160mm så är ju det ganska stora hål.
Någon som vet?:)


Skärmavbild 2015-01-03 kl. 00.52.05.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man får ta bort MAX 20-30mm på tokstolar utan att de gör något för konstruktionen på takstolarna, för att dra eventuella vatten rör. Helst ska man inte göra de.
 
Om konstruktionen från början år sådan att det inte finns utrymme för kanaler på andra ställen måste takstolarna dimensioneras för håltagning av denna storlek. Likaså hamnar kanaldragning genom takstolar som ofta sitter på cc-1200 i absoluta bottenskiktet när det gäller arbetsuppgifter. Vanligast är väl att takstolen som sådan inte är 500mm hög i massivt trä om det inte är extrema spännvidder utan av en fackverkskonstruktion alt en saxtakstol och då dras kanaler i mellanrummen mellan överram och underram
 
Har du fått (eller gjort) en ventilationsritning?
 
Tack för alla svar!

Jag har inte fått någon ventilationsritning än, Har fått en konstruktionsritning på takstolar och det va tvungna att vara ganska "grova" tydligen då huset är 14.4m brett och i mitten kommer det vara en limträbalk som jag tror va 115mm * 500mm. runt 16 meter lång. sen någon form av limträbalkar som takstolar då det blir en längd på runt 8m långa från yttervägg och sen vilar på mittenbalken som ligger på ca 4m höjd. 1200cc har jag för mig att det va.

Mer bara en av mina 2miljoner tankar som går genom huvudet dagligen om husbygget ;)

SKa kolla närmare om hur dom har tänkt med ventilation osv.

Ps. Härlig känsla idag när dom parkerade en stor grävmaskin på tomten och mitt egen designade hus snart påbörjas :cool:

Untitled 24.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Daggen84 och 1 till
  • Laddar…
Det står VP (värmepump) i tvättstugan. Har du valt värme-lösning? Är det en frånluftsvärmepump alá Nibe 750 så ger det lite ledtrådar till ventilationen.
 
SKulle först ha jordvärme men det blir bergvärme istället. Tanken är att ha en pump med frånluft.
Va menar du med ledtrådar till vent?
 
Om du endast ska ha en frånluftsvärmedel dockad till bergvärmepumpen är det väl primärt frånluftskanaler som ska dras så om nocken går från under till överkant i bilden ska du väl dra en kanal längs takstolarna från wc i vänsterkant, en kanal från badrum i mitten av huset och sen lite lokal dragning i grovrummet med tvättstuga.

Kanske missar något?
 
Kanske det går att få ut något av den här?[

ATTACH=CONFIG]130959[/ATTACH]
 
  • Skärmavbild 2015-01-06 kl. 23.05.40.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska dra frånlufts-kanaler från WC och badrum in till tvättstugan. Antar att badrummet går hela vägen upp i nock i mitten? Lämpligt verkar vara att dra i isoleringen mellan två takstolar, ungefär där linjen som skär igenom de tre rummen på ritningen är.

Sen behöver du en kanal till köket. Den borde kunna gå på liknande sett, lite längre ner i bild bara och in över sovrummet nere till höger.
 
Hur blev huset? Såg att du byggde med thermomur också! Spännande!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.