117568-screen1c.jpg

Så här är det tänkt att vårt nya badrum ska se ut, har i nuläget satt våtrumsskivor runt om, gipsat taket, spacklat med våtrumsspackel och ska snart ge mig på golvet.

När jag lagt flytspacklet på golvet är tanken att jag ska börja på utbyggnaden eller "lådan" ni kan se på bilden som ska husera elementet till toan samt vattenrör och avlopp till tvättstället.

Frågan är:,
Ska jag först tätskikta hela rummet innan jag börjar bygga "lådan"?
Eller ska jag först bygga upp lådan och lägga tätskikt utanpå?
Vet att jag måste lämna en avrinningsspalt under toan för att snabbt kunna upptäcka ev läckage, men detta gäller väl egentligen bara toan?
Kan jag bygga upp ett regelverk kring toalettelementet, tätskikta in och utsida och sedan bygga på resten av lådan utan tätskikt?

Tacksam för alla tips!
 
Tätskiktet ska vara "bakom" lådan, dvs du sätter tätskikt först innan du bygger boxen. Jag bygger boxen i 30mm "Timell-skiva"/LUX skivor och lim. Sedan sätter man en oljad limstavsskiva i ek uppepå boxen så kan man lyfta den för inspektion. Under WC-skålen mot golvet så gör jag en liten skvalleröppning. Så gör jag i varje fall.
 
Kom ihåg att det blir stora belastningar i toalett-infästningen. Du måste sätta en OSB-skiva eller liknande bakom luxskivan om det ska hålla. Det gäller även om du har fixtur.
 
BAS skrev:
Kom ihåg att det blir stora belastningar i toalett-infästningen. Du måste sätta en OSB-skiva eller liknande bakom luxskivan om det ska hålla. Det gäller även om du har fixtur.
Jag får sätta upp en "100kg max vikt" skylt på toasittsen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.