Har lite frågor kring nyinköpt blandare (https://www.bauhaus.se/tvattstallsblandare-gustavsberg-dynamic) som jag monterade ikväll där jag stötte på lite patrull.

Kran med vattenflöde i genomskinlig glas eller plast mot en vit handfat bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krom kran, vit handfat, inget rinnande vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Läckage: Testade hälla vatten runt kranen som dessvärre rann ner i lådan = inte tätt. Enligt beskrivning ska håltagningen vara 31-37mm i diameter i tvättstället. Är i skrivande stund osäker på vad diametern i mitt ställ är. Men ska skruva loss grejerna igen imorgon. MEN frågan är, kan hålet vara för stort och blandaren för smal? Blandaren är modell större så känns trist isåfall. Kan man täta med silikon? Eller sätta en tjockare o-ring? Tyckte spontant att o-ringen som följde med var smal och hade lite spel i spåret där packningen ligger.


2. Verktyg: Köpte ett specialverktyg tänkt att avhjälpa i ditskruvandet av kranen. En lång hylsmejsel (FM Matsson) på Bauhaus för 9-10mm muttrar. Kommer hem och medföljande mutter var 12mm. Så det blev ju ingen användning av denna. Ett helsike att pilla runt med vanlig hylsnyckel. Började googla lite nya verktyg men det kryllade inte direkt med liknande hylsmejslar i 12mm? Trodde det var någon form av standard när den enda modell Bauhaus sålde var på 9-10mm. Även min gamla kran hade en mutter som krävde en 12mm hylsa. Hittade en Gustavsberg hylsmejsel på 13mm, men det är ju fortfarande fel. Kan jag använda något annat verktyg eller långhylsor?

Ett långt skruvmejsel med svart handtag, troligtvis för mekaniskt eller elektriskt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
B Bondra skrev:
Har lite frågor kring nyinköpt blandare ([länk]) som jag monterade ikväll där jag stötte på lite patrull.

[bild] [bild]

1. Läckage: Testade hälla vatten runt kranen som dessvärre rann ner i lådan = inte tätt. Enligt beskrivning ska håltagningen vara 31-37mm i diameter i tvättstället. Är i skrivande stund osäker på vad diametern i mitt ställ är. Men ska skruva loss grejerna igen imorgon. MEN frågan är, kan hålet vara för stort och blandaren för smal? Blandaren är modell större så känns trist isåfall. Kan man täta med silikon? Eller sätta en tjockare o-ring? Tyckte spontant att o-ringen som följde med var smal och hade lite spel i spåret där packningen ligger.


2. Verktyg: Köpte ett specialverktyg tänkt att avhjälpa i ditskruvandet av kranen. En lång hylsmejsel (FM Matsson) på Bauhaus för 9-10mm muttrar. Kommer hem och medföljande mutter var 12mm. Så det blev ju ingen användning av denna. Ett helsike att pilla runt med vanlig hylsnyckel. Började googla lite nya verktyg men det kryllade inte direkt med liknande hylsmejslar i 12mm? Trodde det var någon form av standard när den enda modell Bauhaus sålde var på 9-10mm. Även min gamla kran hade en mutter som krävde en 12mm hylsa. Hittade en Gustavsberg hylsmejsel på 13mm, men det är ju fortfarande fel. Kan jag använda något annat verktyg eller långhylsor?

[bild]
En vanlig förlängare till hylsnyckelsatsen?
 
Hittade ingen som var så pass lång. Hittade däremot en 12mm spärrblocknyckel som vinklas. Funkade hur bra som helst!

En kombinationsnyckel med öppet och ringände, metallisk, verktyg för skruvning och mekaniskt arbete.

Gällande läckaget. Lossade blandaren ikväll igen och kladdade på silikon på o-ringen och runt blandaren (innanför). Skruvade dit den igen och lät silikonet härda lite. Nu rinner det inte ner något vatten i komoden längre 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.