Hej!

Ska bygga lösvirkeshus (komplementbyggnad) 1,5-plan på 40 kvm byggyta. Sitter och läser Boverkets BBR och blir mer och mer deprimerad. Har nu några frågor som någon kanske kan svara på.

1. Får man inte bygga med lägre takhöjd än 2,30 meter (delar av rum max 2,10 meter)? Källare måste vara 2,10 meter? Jag har ingen användning av 2,30 utan vill ha 2,05 för att det helt enkelt räcker för mig och kan på så sätt nyttja ovanvåningen bättre. Källaren hade jag tänkt max 2,0 meter.

2. Om man inte har värmepump så går det inte att bygga för väggar och tak blir så jäkla tjocka. Jag tänkte ha eluppvärmning som komplement (vid uppvärmining till 10 grader) och eldstad som primär värmekälla. Måste jag ändå gå efter de hårdare reglerna fast jag har en miljövänlig uppvärmning? En värmepump (som måste bli IVT pga. 10 graders-uppvärmning) kommer ej att löna sig med tanke på husets lilla yta och goda isolering. En stor del av värmepumpens vinst kommer ju förloras på avisning.  

3. Vem kontrollerar dessa regler? Är det byggnadsnämden i kommunen?

4. Kan jag på något sett komma runt (en del av) dessa korkade regler?

mvh

Peter
 
Petteri skrev:
Ska bygga lösvirkeshus (komplementbyggnad) 1,5-plan på 40 kvm byggyta.
Första frågan är vad du avser att använda denna komplementbyggnad till. Skall den användas till andra ändamål än boende så gäller andra regler an de som gäller boende. Dock kommer jag att svara som om det avser en byggnad som man tänker bo i.

Petteri skrev:
1. Får man inte bygga med lägre takhöjd än 2,30 meter (delar av rum max 2,10 meter)?
Ur BBR 3:11:
"Rumshöjden i bostads- och arbetsrum skall vara minst 2,40 meter.
I småhus får dock rumshöjden i vindsvåning och suterrängvåning vara 2,30 meter.
För delar av rum får de i första stycket angivna rumshöjderna underskridas. Rumshöjden får dock inte vara lägre än 2,10 meter under horisontella delar av tak och 1,9 meter under snedtak."

Thats it! Ingen återvändo!

Petteri skrev:
2. Om man inte har värmepump så går det inte att bygga för väggar och tak blir så jäkla tjocka. Jag tänkte ha eluppvärmning som komplement (vid uppvärmining till 10 grader) och eldstad som primär värmekälla.
Man kan få bygga mindre isolerat om man använder förnyelsebara uppvärmningsmetoder (sol, värmeväxlare, pellets etc). Om man inte gör det så måste man isolera mer. Dessa krav kommer ursprungligen ur vår övergripande miljöpolitik som innebär att vi skall minska växthusgaser och hushålla med de resurser vi har.
Att ha en vedkamin som primär värmekälla är inget som godkänns av myndigheterna eftersom uppvärmingen skall även kunna ske när man är borta eller sjuk. Dock kan man montera en pelletsmatare på eldstaden som gör att denna då blir accepterad.
 
Petteri skrev:
3. Vem kontrollerar dessa regler? Är det byggnadsnämden i kommunen?
Ja. Till sin hjälp har de (och du) en KA som skall se till att du följer reglerna för din egen skull, eftersom du som byggherre alltid har yttersta ansvaret för att lagar och regler följs.

Petteri skrev:
4. Kan jag på något sett komma runt (en del av) dessa korkade regler?
Om du bygger ett fritidshus så kommer du undan värmehushållningskravet. Då kan du inte mantalsskriva dig på adressen.

Om du medvetet skulle fuska, föra myndigheter och KA bakom ljuset så har du 10 års straffrättsligt ansvar för ditt agerande. Om det vill sig riktigt illa så kan du drabbas av såväl böter och krav på att riva ner den felaktigt uppförda byggnaden.
 
Mikael_L
volvo skrev:
Om du bygger ett fritidshus så kommer du undan värmehushållningskravet. Då kan du inte mantalsskriva dig på adressen.
Jag vet inte reglerna, men min pappa byggde iaf ett fritidshus (pga av begränsningar i plan) och permanentbosatte sig där direkt efter, med familj och allt!

Kolla även denna aktuella tråd.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=26974
 
Mikael_L skrev:
Jag vet inte reglerna, men min pappa byggde iaf ett fritidshus (pga av begränsningar i plan) och permanentbosatte sig där direkt efter, med familj och allt!

Ja, allting går ju, sålänge ingen kommer på en..............

Jag känner till ett antal permanentboende i en fritidsby i närheten som snabbt och lustigt fick flytta in hos släkt och vänner (åtminstonde på pappret) när myndigheterna påtalat vad de sysslade med.
 
Mikael_L
Det borde funnits alla chanser i världen att "komma på dom".
Ty min syster hade skolskjuts därifrån + att dom hade kommunal sophämtning...

Men som sagt, själv har jag ingen aning om vad som gäller, men i tråden jag hänvisade till är det iaf någon/några som påstår att det inte går att hindra någon från att bosätta sig var dom vill.

"Hindret" för min pappa var, såvitt jag förstått det hela, en begränsning i boarea till max 70 kvm. Vilket skulle motiveras med att det enligt plan endast fick byggas fritidshus där. Då antar jag också att typbeteckningen för hans hus blev just fritidshus eller ngt sådant...
Sen var hans fastighet en jordbruksfastighet, vilket gjorde att han byggde några ekonomibyggnader istället, efteråt.
 
Mikael_L
volvo skrev:
Jag känner till ett antal permanentboende i en fritidsby i närheten som snabbt och lustigt fick flytta in hos släkt och vänner (åtminstonde på pappret) när myndigheterna påtalat vad de sysslade med.
Är du säker på att det var myndigheterna som tvingade dom att flytta, att det inte var någon sorts samfällighet som fritidsbyn bestod av, vilket inte medgav boende i fritidsbyn.

Här i Uppsala finns det ett par koloniområden som jag tror har något sorts skydd just mot att man inte kan permanentbebo stugorna. Jag tror att det annars skulle snabbt bli ett vanligt villaområde men med små hus där, och priser på långt över miljonen för en kolonilott.

Sorry, att det börjar bli lite offtopic ...
 
Tack för era svar. Det där med takhöjden förstår jag inte riktigt, fattar inte varför man inte får ha lägre takhöjd. Vad kan man med 2,40 med? Jag kommer ansöka om 2,06 (till takbjälkar) och 2,30 mellan takbjälkarna. Får försöka hävda att det är komplementbyggnad.

De andra reglerna kommer jag följa. Jag vill ha ett energisnålt hus såklart, dessutom har jag bestämt mig för att installera vedpanna med 5 kbm acktank (för att täcka in framtida behov, det ska ju byggas en huvudbyggnad framöver).
 
Snailman
Till det här med takhöjden, kan kanske det förhållande att man inte behöver betala fastighetsskatt för den yta där takhöjden understiger en viss höjd, förklara en hel del.

De är nog rätt angelägna om att få in så mycket skatt som möjligt ;-)
 
Jag tror det är för att man ska bygga samhällekonomiskt hållbart, dvs den dag du inte vill bo där ska någon annan kunna göra det. Risken är att ingen vill bo i ett hus med allt för låg takhöjd och att man då skulle få riva byggnaden vilket är slöseri.
 
Marlene: Ditt argument är säkert helt riktigt.

Fast jag vill inte bo i ett hus med 2,40 i takhöjd. Fast jag är säkert i minoritet. Kommer heller aldrig sälja huset. Känns som resursslöseri att värma upp pminst 0,5 meter ovanför huvudet. Speciellt i en komplementbyggnad. Men det är väl bara att anpassa sig till storebror.
 
Snailman
Jag är inte så mycket för skatter (fick fyllnadsbetala 45000 nyligen för att hålla nere kvarskatten), så vore jag inte så lång.. så skulle jag nog kunna tänka mig att sätta ett extra lägre tak under det ordinarie för att slippa fastighetsskatten, det skulle ju vara enkelt att riva bort.

Nu har jag istället tänkt ha extra högt i tak och rentav öppet upp i nock, så jag förväntar mig att det blir några extra poäng i fastighetsdeklarationen snart om det nu inte är så redan idag. ;-)
 
Snailman:
Brukar muntra upp mig med Sahlins bevingade ord ”det är tufft att betala skatt”. Förresten har du råd med det, som folk brukar säga. Nä, jag är inte bitter.... Skönt att höra att man inte är ensam iaf, både gällande skatter och byggregler.

Är bara 29 år men börjar faktiskt redan bli lite trött på att storebror alltid lägger sig i hur man ska leva, antingen med väldigt höga straffskatter eller med regler som styrmedel.

Men, jag får köra på och hoppas att det går igenom. Hur som helst kommer jag få ett fint litet hus med havsutsikt oavsett vilket fönster jag tittar ut genom, vilket gör mig lyckligt lottad. Det kan ingen ta ifrån mig. Om det nu inte blir en speciell, väldigt hög, punktskatt på det...

mvh

Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.