Hej,

Har en tomt med väldigt mycket klippor på och några någorlunda stora plättar med gräsmatta. Jag har verkligen fastnat för iden med en robotgräsklippare, men går det att lösa sammankopplingen av gräsområdena? Jag har försökt hitta information om uppdelade / fragmenterade gräsmattor och robbotgräsklippare men inte lyckats. Är det ens ide att jobba vidare på att lösa detta i dagsläget eller är det bara att ligga lågt i några år och invänta mer avancerade klippare? Om det går att lösa finns det klippare i hyfsad prisnivå (totala gräsmatteytan är ju inte så stor, några 100kvm) eller är det "top of the line" maskinerna man måste rikta in sig på?

Det är tre stycken områden som jag skulle vilja koppla ihop (område 1, 2 och 3).

Område 1 och 2 ligger nära varandra och kan kopplas ihop av en 2m lång gräsgång. Vilken bredd på gången behöver man minst ha? jag är ganska begränsad vad det gäller bredd, berg på båda sidor av gången.

Område 3 kräver att jag skapar en "gräsgång" på och runt några klippor. Uppskattningsviss blir denna gång drygt 10m lång och jag vill inte göra den bredare än nödvändigt.

När jag ändå skriver, så finns det ett till område men det kommer jag inte kunna nå att förbinda med gräsmatta, dock skulle jag kunna få ner en kabel i marken till det området om det finns lösningar för sådana passager, typ att klippfunktionen stängs av för att spara knivarna.

Jag har inte hunnit så långt i trädgårdsarbetet så jag är inte så begränsad om det behöver modifieras lite.

/Tody
 
En Stiga 520 bör fixa det där. Klarar av flera områden. En huvudyta och två biytor.

Området som du nämner som blir avgränsat utan möjlighet för roboten att ta sig dit själv är inte heller några problem. Då lägger du ner kabel som givetvis sitter ihop med övriga slingan, men sedan i menyn på roboten väljer du "avgränsat område" displayen och väljer sedan hur länge den ska klippa den ytan. När den klippt si och så länge så stannar den och du får hämta den och ställa den i laddningsstationen.

Minsta avstånd mellan trådarna jag själv har som har tre olika klippytor är ca 20 cm. Går förmodligen att krympa ytterligare. I specifikationen står 70 cm men vi har gjort flera installationer med ca 20 cm. Så blir det som en transportgång. Räkna en totalbredd på ca 60cm så att maskinen går fritt.
 
Jag har en ca 70cm bred drygt 3m lång träramp (belagd med en gammal matta för grepp) som en wiper kör upp och ned för när den ska till grannen. Det har funkat fint hela sommaren.
 
Tack för svaren. Det låter ju lovande.

Men bara så jag förstår rätt.
Kommer roboten kunna förflytta sig själv mellan de tre med gräs sammankopplade ytorna? Område 1, 2 och 3 (Se min schematiska skiss). Så att den sköter klippningen av dessa helt själv utan att man måste flytta den eller göra några meny val etc... För att även få med område 4 måste jag lyfta dit den? eller säger du Gimbal att en Wiper borde klara att köra dit ?
Finns det någon funktion för att stänga av knivarna / klippningen?

Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är längs de streckade linjerna jag vill sammankoppla områdena.
 
Mellan 1-2-3 kommer den ta sig utan problem om gången är låt säga ca 60 cm. Installerade en Stiga 525S hos en kund som har tre olika ytor, med två smala passager mellan de tre. Den längsta passagen är ca 80 meter lång och ca 55-60 cm bred innan själva klippytan börjar. Följer ena slingan på ena hållet dit och andra hem. Autoclip 520 bör räcka då den begränsad till en primär och två biytor automatiskt. Sedan startar du den manuellt i yta 4.

I servicemenyn, inte den "vanliga" på menyn kan du sen ställa in om du vill att maskinen skall klippa när den följer kabeln eller ej. Men då gör den så alltid, eller tills du gör ändringen i menyn igen..
 
Tillägg: Är underlaget bara plant och inte högre/lägre än gräsmattan kan klipparen ta sig även till ytan 4. Så länge inte klipparen riskerar att fastna eller att kniven slår i. Dock krävs en maskin som klarar 3 biytor. Jag har själv min maskin fritt gående över en stengång tex.
 
Jag har en liknande tomt som min HQ AM 220AC klarar. Använder guiden för att få klipparen till och från områdena effektivare än med begränsningen (kan bli långa omvägar). Den kör över kalt berg till en biyta också (begränsningen nedtryckt i befintliga sprickor) och jag har begränsningen så att den åker upp på berget (ingen trimning där).

Området fyra kan säkert också fungera att köra till, men jag har en biyta som klipps en gång i veckan (manuellt) vilket fungerar bra.

Korridorerna mellan mina områden är ca 60cm som smalast.



Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Köp en Husqvarna Automower 230 så klarar du dig utan problem.. den har dubbla guidekablar och när den följer guiden ut/in så klipper den inte.. problemet löst
 
peternicklas
Tody skrev:
Tack för svaren. Det låter ju lovande.

Men bara så jag förstår rätt.
Kommer roboten kunna förflytta sig själv mellan de tre med gräs sammankopplade ytorna? Område 1, 2 och 3 (Se min schematiska skiss). Så att den sköter klippningen av dessa helt själv utan att man måste flytta den eller göra några meny val etc... För att även få med område 4 måste jag lyfta dit den? eller säger du Gimbal att en Wiper borde klara att köra dit ?
Finns det någon funktion för att stänga av knivarna / klippningen?

[bild]
Det är längs de streckade linjerna jag vill sammankoppla områdena.
Inga problem för Landroiden att klippa din gräsmatta. Den hittar alla ytor bara den har ett jämnt underlag att köra på mellan dem.
 
Hur många programerbara områden kan en Gardena köra till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.