A
Jag ska försöka mig på en ommålning av mitt sovrum. Eftersom jag är helt nybörjare så tänkte jag bomba med alla ”dumma frågor” här och förhoppningsvis kan någon annan också lära sig något.

Fråga nr 1:
Monterat ner golvlisterna. De verkar ha varit spikade och limmade.
Men men eftersom många spikar är sneda så lär det ta tid att få ut dom. Fungerar det lika bra att bara limma fast golvlister? På så sätt undviker jag trixandet med att undvika hammarmärken i listerna. Eller kräver väggmaterialet att man även spikar?

Tacksam för all input
 
  • En borttagen golvlist visar en delvis skadad vägg bakom, med spikar och limrester synliga på både listerna och väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går enkelt att slå ut dyckerten från baksidan med en hammare eller så drar du ut dem med en tång.

I ditt fall så gör limmet 90% av jobbet. Dyckerten slås eller skjuts in för att hålla listen på plats medans limmet torkar i princip.

Så börja med att dra/slå ut dyckert, lägg upp listerna på pallar och slipa med sandpapper, spackla med snickerispackel och måla dem fräscha.

Sen kan du använda ett medium sandspackel där listen suttit för att få ett hårt och jämt underlag att limma fästa listerna på igen.

Limma med konstrukrionslim eller No nails med hjälp av en fogpistol och tryck fast listen. Sen räcker det med en dyckert per 50-100cm för att få listen att sitta fast medan limmet härdar.

Lätt som en plätt.
 
  • Gilla
annaww
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.