Hej!

Nu har jag äntligen fått tummen ur och bestämt att jag ska bygga mig ett par badrumsskåp.
vi har tänkt bygga ett högskåp och ett mer regelrätt badrumsskåp bredvid spegeln. Materialet är 18 mm limfog, ek. det fungerar väl? nybyggt hus med bra ventilation. Dörrar har jag tänkt göra i MDF som målas vita, 16 mm. 2 stycken dörrar och ett par hyllor mellan dörrarna. Möbeln kommer inte vara i direkt anslutning till dusch/handfat, så jag tror MDF ska tåla fukten.

Förhoppningsvis utseende lite som detta (högskåpet alltså), fast med vita luckor:
högskåporg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga nummer 1 (och 2)

Jag vill ha gerade hörn, jag har en dominofräs. blir det starkt nog med 4mm-dominos? lägger man dessa 3 mm från "innehörnet" i hörnet så får man ca 6 mm till yttre kanten på respektive skiva (övre/sidan) med 5mm dominos blir det endast 1,7 mm kvar till yttersida av skivan om man lägger den 3 mm in. jag försöker visa med en bild:

kommer jag kunna ha gerade hörn? hur många dominos skulle ni lägga i varje fog?
dominodetalj.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


skåpet ska bli 225 mm djupt, 350 mm brett och 1600 mm högt.

fråga 2;
vad ska jag slipa skivorna med? kommer ju från trähandlarn obehandlade. behöver man slipa dem? gå över med 240-papper innan oljning? finare än så? grövre? jag är ute efter samma resultat som Ola C lyckats med i sin behandling av Ask. (http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/211724-ek-ytbehandling.html)
Vill alltså inte mörka ner eken, eller att det blir gul...
Fungerar dekorvax/hårdvaxolja på en gång, eller behöver det slipas innan? efter? under? vilka korn?

Tack för all hjälp!
 
Jag antar att du kommer att ha någon form av bakstycke och även någon "ribba" eller liknande i bakkant för upphängningen. Detta kommer att styva upp kontruktionen ganska mycket och hörnen kommer inte att kunna glida isär. Själva Domino brickorna kommer knappast att gå av på mitten.

Jag gjorde en liten test med 4 mm Domino i 16 mm MDF här:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...stool-domino-fras-rad-tips-6.html#post1269007

Nu var jag inte ute efter att kolla hållfastheten men jag råkade hitta den här skapelsen i helgen när jag städade lite. Även om den inte var limmad så fick jag ta i lite grann för att bända isär den. Det kanske kan vara ide att offra lite material och göra ett liknande prov med samma skiva som du tänker använda.

Problemet kommer nog snarast att vara att få till geringarna så pass exakt så att fogarna passar perfekt. Detta skenbart enkla moment är det jag brukar ha mest problem med. Men återigen, gör ett test för att få en uppfattning hur svårt/lätt du tycker att det är. Att få till ett hörn går fint men skall alla fyra passa ihop samtidigt så blir det svårare. Ett litet fel i ett av hörnen gör att "lådan" inte går ihop överallt i slutändan. En stor fördel med Domino är att det går lätt att torrpassa.


Jag passar på frågan om slipning och ytbehandling eftersom jag sällan kommer så långt. ;)
 
Redigerat:
Tack för ditt svar!
Då får det bli att inhandla 4mm-fräsen också. Ja, jag har tänkt målat bakstycke i 6 mm MDF, sedan ribbor längst upp och vid någon enstaka hylla, men det kanske är smartast att ha en längst upp vid toppskivan och en längst ner vid bottenskivan.
 
  • Gilla
Soolen
  • Laddar…
Jag skrev lite mer utförligt om behandlingen i skryttråden http://www.byggahus.se/forum/mobels...verk-till-allman-beskadan-46.html#post1743443

Hur mycket du ska slipa beror ju lite på vad man har för finish på plankorna man köper och vilket resultat man är efter. Jag är ganska nitisk och gick nog igenom 120, 180 och 240 papper innan jag behandlade mitt bord. För något som hänger på väggen är det kanske inte så noga så 180 borde räcka.

Såna där limfogar man köper brukar inte ha superfinish (vissa har också en fin och en fulsida, finsidan ut såklart), isåfall hade jag kört med excenterslipen o kört 80, 120, 180, lite beroende på hur grova planken är. Det är riktigt tungt att stå o slipa ek för hand.
 
Redigerat:
Sådär, nu är jag kommen en bit i alla fall,
Sågade till sidostycken. Väldigt smidigt med festools tvingar för skenan, värda varenda krona. Går faktiskt smidigt att koppla två skenor också:
ImageUploadedByByggahus.se1370978729.925184.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1370978761.080742.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1370978776.539897.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hörnen är sågade i 45 grader, sen 4-mm dominos i geringen. Fungerade faktiskt väldigt smidigt, ser ut att bli bra och "tätt" i hörnen. I alla fall när man torrpassar, har inte dubbelkollat vinklarna och diagonalen än.

ImageUploadedByByggahus.se1370978956.112361.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1370978972.786044.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1370978985.449005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1370979002.074133.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev lite varmt i snitten på sina ställen, men tänker att jag slipar ner det sen.
Nu till nya frågor:
1. Jag slipar skivorna innan jag limma ihop allt väl?
2. Men oljar det först när jag monterat/limmat det färdigt?
 
Jag hade nog slipat monterat också för att undvika att runda hörnen under slipningen så geringarna inte passar ihop sen. Men jag är inte säker på att det är rätt egentligen.
Vad använde du för klinga när du sågade? Att döma av bränningarna är min gissning att det var 48-tandaren? Kan verkligen rekommendera panterklingan till klyvsågning. Den är bättre både för sågen och för resultatet.
 
Tack för svar!
Jo, jag använde 48-klingan. Har snålat köp av ny klinga, borde kanske handla en sådan ändå. Det blev dock brännmärken även på 45-graders-kapningen. Men där var jag nog lite långsam med sågen. Vilken hastighet på sågen bör man köra ek med?
 
Jag hade slipat insidan före montering och utsidan efter. Insidan är ju inte så himla noga och det behöver inte slipas så mycket, ha dock koll på geringarna som pyro skrev. Utsidan hade jag slipat efter montering, då har du mycket bättre koll på vad som händer med geringarna. Oljning har jag gjort både och i mina dar. Ska det pigmenteras o donas hade jag nog oljat insidan före montering, det är lättare att få ett jämnt resultat om man har bra åtkomst till hela plankan så man inte måste "stoppa" i innerhörnen.
 
När jag bygger något med stavlimmade skivor (helstav undantaget) brukar jag sätta en "riktig" list på kanterna, alternativt fanéra dem. Personligen tycker jag inte att det är speciellt snyggt när man ser skarvarna (ofta fingerskarvar) mellan stavarna utmed kanterna, men det är förstås en smakfråga. I detta fallet hade dessutom inneburit att du hade sluppit åtgärda brännmärkena.

Som pyro redan har sagt är W48-klingan ingen höjdare att klyva med. Panther-klingan (12 tänder) är riktigt bra, men för tunnare skivor som i detta fallet fungerar även W28. Den funkar faktiskt bra till det mesta, utom till de tyngre klyvningarna.

Jag hade valt att olja möbeln när den är ihopsatt (om det inte är "omöjligt" pga anledningarna som Ola är inne på). Det brukar alltid bli lite bearbetning i form av slipning/sicklande för att få bort limrester och eventuellt andra skavanker när möbeln limmats ihop. Då är det en fördel om den är obehandlad. Om du har otur med någon skarv (glipa/förskjutning) är det också enklare att fixa till den innan slutbehandling. Om du trots allt väljer att behandla innan montering så var noggrann med att lämna limytorna obehandlade.
 
Hoppas det är OK att jag inflikar en liten fråga här...

Jag gillar förslaget från bygga_bo om att sätta en hel list utmed kanten. Detta har jag tänkt på i olika sammanhang men aldrig kommit till skott med att prova. Jag tänker mig nu en list om 1-3 cm med samma tjocklek som skivan, är det rimligt?

Frågan jag har är hur man bäst (och enklast) fäster denna list? Skall man bara limma stumt med hjälp av 200 tvingar eller finns det bättre sätt. Det finns ju speciella frässtål för ändamålet, man skulle kunna kexa eller köra med Domino. Men även då lär man behöva 200 tvingar. (Ja, eller ivarjefall 10-20 stycken.) Finns det några bra knep?
 
Har nyligen limmat 6mm björklist på plyfa. Limmade med Titebond 2 då den liknar björk mer i färgen än vitlim. Använde vanlig maskeringstejp för fixering. Sätt dem tätt, kanske cc 25mm. Listen var någon millimeter oversize, fixade det med fräs, hyvlar och sickel.

Finns schysta frässtål för kantlister som ger fin not och en fasning så att kantlisten ser tunn ut. Hade jag suttit på en vettig uppkoppling hade jag letat upp en bild.
 
phl skrev:
Finns schysta frässtål för kantlister som ger fin not och en fasning så att kantlisten ser tunn ut. Hade jag suttit på en vettig uppkoppling hade jag letat upp en bild.
Jag antar att du menar något i denna stilen:
http://www.axminster.co.uk/axcaliber-tandg-edge-banding-router-cutter-set-prod839637/
http://www.axminster.co.uk/axcaliber-edge-banding-router-cutter-set-prod838978/

Men funkar det med vanlig maskeringstejp så behöver man kanske inte krångla till det mer än nödvändigt. Jag trodde det krävdes mer presstryck än så.

Bowclamps har jag också sett men tyckte det verkade lite dyrt för något som i princip bara är ett par krokiga reglar. Alternativet att hyvla till dem själv föll på att det verkade lite besvärligt att få till rätt båge.

Nej, nu får jag be om ursäkt för sidospåret och lämna tillbaka tråden till TS.
 
Såg att Bessey hade en tilläggstving som man kunde pressa mot kanten från en vanlig tving fäst över skivan på vanligt sätt. Dessa borde ju förenkla att sätta dit sådana lister... Det lär väl krävas ett gäng ändå men det känns ju som att metodfloran är begränsad. ;)
 
jac, jag brukar köra med kantlist som är runt 5 mm tjock. Som phl skriver går det bra att fixera så pass tunna lister med (blå) maskeringstejp. Oftast använder jag dock ett par självkroknade bitar läkt tillsammans med några limknektar. Läktbitarna är märkta med ett varv orange maskeringstejp i ändarna så att jag inte råkar använda dem till något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.