Hej !
Får en samfällighet/ekonomisk förening ta ut en avgift om inte medlemmar deltar på städdagar? Vi har väldigt svårt att få folk att ställa upp och det är alltid samma personer som deltar. Nu vill vi ta ut en "straffavgift" för utebliven närvaro. Vi är en stor förening och det finns en hel del att göra varje år.
Finns det nån lagtext som klargör vad som gäller?
 
O olrog skrev:
Hej !
Får en samfällighet/ekonomisk förening ta ut en avgift om inte medlemmar deltar på städdagar? Vi har väldigt svårt att få folk att ställa upp och det är alltid samma personer som deltar. Nu vill vi ta ut en "straffavgift" för utebliven närvaro. Vi är en stor förening och det finns en hel del att göra varje år.
Finns det nån lagtext som klargör vad som gäller?
https://samfalligheterna.villaagarna.se/aktuellt/nyheter/vad-galler-for-staddag/
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
O olrog skrev:
Hej !
Får en samfällighet/ekonomisk förening ta ut en avgift om inte medlemmar deltar på städdagar? Vi har väldigt svårt att få folk att ställa upp och det är alltid samma personer som deltar. Nu vill vi ta ut en "straffavgift" för utebliven närvaro. Vi är en stor förening och det finns en hel del att göra varje år.
Finns det nån lagtext som klargör vad som gäller?
Vad jag känner till så får man inte ta ut en avgift för frånvaro. Däremot får man göra tvärtom, att betala ut en lön för närvaro. Vi kör med s.k Självförvaltning där man splittar en fiktiv kostnad för att leja bort städningen externt, på alla medlemmar, och den kostnaden får man beta ut skattefritt på respektive medlem. Edit, ser att du fick bra (samma) svar samtidigt här ovan. Bra lösning.
 
  • Gilla
anaitis och 2 till
  • Laddar…
C
J Jocke Best skrev:
Bra lösning.
Nackdelen är att det inte blir så stora belopp när man slår ut det på samtliga medlemmar.
 
  • Gilla
Jögge8
  • Laddar…
J
C cpalm skrev:
Nackdelen är att det inte blir så stora belopp när man slår ut det på samtliga medlemmar.
Är det så är det ju samtidigt en mindre tröskel för att leja bort jobbet. Annars får man salta den imaginära offerten för att leja arbetet.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
C
J Jocke Best skrev:
Annars får man salta den imaginära offerten för att leja arbetet.
Fast underlaget är ju potentiellt föremål för granskning av skatteverket så det skall man nog vara försiktig med.

Vad jag egentligen menar är att ju färre som engagerar sig i självförvaltningen, desto sämre betalt i relation till arbetsinsatsen.

Är man t.ex. 30 lägenheter i föreningen och det kostar 15 000 kr/år att leja någon att klippa gräsmattan så ger det föreningen möjlighet att dra av 500 kr / lägenhet på avgiften skattefritt om medlemmarna själva klipper, oavsett om varje lägenhet som engagerar sig får klippa 1 eller 10 gånger om året.
 
C cpalm skrev:
Nackdelen är att det inte blir så stora belopp när man slår ut det på samtliga medlemmar.
Det är väl en fördel? Är det inte så dyrt per medlem är det ju bra. Har man då svårt att få folk att ställa upp finns ju en bra alternativ lösning: lej ut jobbet.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl en fördel?
Som sagt, vad jag menar är att det varit en betydligt större fördel om man kunde slå ut beloppet på de lägenheter som gör jobbet och deltar i självförvaltningen. Men enligt reglerna måste det slås ut på samtliga.
 
Tror faktiskt många hade uppskattat det också. Vissa kanske helt enkelt inte vill göra det och att då kunna köpa sig ur det och slippa ha nåt dåligt samvete tror jag många nappar på! 👍
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
O olrog skrev:
Hej !
Får en samfällighet/ekonomisk förening ta ut en avgift om inte medlemmar deltar på städdagar? Vi har väldigt svårt att få folk att ställa upp och det är alltid samma personer som deltar. Nu vill vi ta ut en "straffavgift" för utebliven närvaro. Vi är en stor förening och det finns en hel del att göra varje år.
Finns det nån lagtext som klargör vad som gäller?
Varför anlitar ni inte bara en teknisk förvaltare som sköter om huset och tomten? Finns väl inga som vill hålla på och offra helger med städdagar i dag.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
J
C cpalm skrev:
Som sagt, vad jag menar är att det varit en betydligt större fördel om man kunde slå ut beloppet på de lägenheter som gör jobbet och deltar i självförvaltningen. Men enligt reglerna måste det slås ut på samtliga.
Det hade inte varit dumt iofs. Vi som vill jobba gör det väldigt billigt
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
W witten skrev:
Varför anlitar ni inte bara en teknisk förvaltare som sköter om huset och tomten? Finns väl inga som vill hålla på och offra helger med städdagar i dag.
När vi bodde i bostadsrättsförening var städdagen ett väldigt bra sätt att lära känna varandra, bygga lite gemenskap. Så tänker att gemensamma att grupparbete i skolan, idrottsföreningar, samfälligheter oftast har fler funktioner än att få saker gjort.
 
  • Gilla
BosseHansson och 2 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
När vi bodde i bostadsrättsförening var städdagen ett väldigt bra sätt att lära känna varandra, bygga lite gemenskap. Så tänker att gemensamma att grupparbete i skolan, idrottsföreningar, samfälligheter oftast har fler funktioner än att få saker gjort.
Mm men det var nog längesen. Idag vill man inte lära känna sina grannar 😅
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
J
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Mm men det var nog längesen. Idag vill man inte lära känna sina grannar 😅
Lite så är det. Det syns överallt i samhället. Ideellt arbete kan man förglömma...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
sysmali
J Jocke Best skrev:
Lite så är det. Det syns överallt i samhället. Ideellt arbete kan man förglömma...
Nja, då vill jag passa på att förhäva mig. Jag arbetar ca 10 timmar/veckan ideellt. Skulle dock undvika städdag i samfällighet, gärna genom att köpa ut mig.

Vissa uppdrag gör att jag känner mig meningsfull - andra inte.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.