Hej,
Bor i ett nytt hus med mekanisk frånluft. Det blåser in ganska ordentligt från tilluftsdonen och jag tänkte höra vad konsekvenserna kan bli om jag sänker frånluften en aning.
Idag är den inställd på 55% på nibe f730.
Blir det några konsekvenser om jag sänker den till 30%?

Huset är 130 kvm 2 plan

Har förstått det som att luftkvaliteten som människan behöver inte påverkas så länge det ventileras, tänkte dock på fuktfrågan, kan det bli några konsekvenser om jag ställer in den på 30%?

Tacksam för hjälp
 
Åsa Lund
Man ska /bör ha att all luft i huset byts ut på två timmar. Alltså 0,5 omsättning per timme.
Bland alla papper du fått in huset finns säkert nåt om flödet på ventilation. Håll koll på enheterna m3/h och l/s när du summerar flödena och räknar ut vad du har för omsättning i ditt hus.
Sedan ska man även ha ca 10 l/s per person, 15 l/s per toa/bad /kök.
Ha inga stora fester när du testar att minska flödet.
 
Din värmepump kommer inte att fungera effektivt vid så lågt ställd ventilation. Tyvärr är det lite paradoxalt med dessa frånluftsvärmepumpar. De kräver ganska högt luftflöde för att inte kondensorn skall bli till ett isblock. Men vi behöver se data från din värmepumps servicesidor för att kunna bedöma om du kan sänka fläkten eller inte.

Sen är det som tidigare skribent skrev det behövs ett visst luftflöde för att hålla en god inomhusmiljö så man kan inte bara sänka hur som helst.

En första fråga, är alla tilluftsventiler öppna?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Man ska /bör ha att all luft i huset byts ut på två timmar. Alltså 0,5 omsättning per timme.
Bland alla papper du fått in huset finns säkert nåt om flödet på ventilation. Håll koll på enheterna m3/h och l/s när du summerar flödena och räknar ut vad du har för omsättning i ditt hus.
Sedan ska man även ha ca 10 l/s per person, 15 l/s per toa/bad /kök.
Ha inga stora fester när du testar att minska flödet.
Jag ska kika i huspärmen, och försöka räkna.
Stora fester känns inte helt aktuellt i dessa tider :)

jonas_da jonas_da skrev:
Din värmepump kommer inte att fungera effektivt vid så lågt ställd ventilation. Tyvärr är det lite paradoxalt med dessa frånluftsvärmepumpar. De kräver ganska högt luftflöde för att inte kondensorn skall bli till ett isblock. Men vi behöver se data från din värmepumps servicesidor för att kunna bedöma om du kan sänka fläkten eller inte.

Sen är det som tidigare skribent skrev det behövs ett visst luftflöde för att hålla en god inomhusmiljö så man kan inte bara sänka hur som helst.

En första fråga, är alla tilluftsventiler öppna?
Ok, förstår.

Alla tilluftsdon är öppna. Har fått tipset att stänga dom litegrann, något steg eller så, men varit osäker på om det är så smart, kan det vara en bättre lösning? Finns typ 3 nivåer. Idag är de helt öppna, ska jag dra ner dem ett steg eller två, eller är det en dålig idé?
 
M Maestrof skrev:
Jag ska kika i huspärmen, och försöka räkna.
Stora fester känns inte helt aktuellt i dessa tider :)



Ok, förstår.

Alla tilluftsdon är öppna. Har fått tipset att stänga dom litegrann, något steg eller så, men varit osäker på om det är så smart, kan det vara en bättre lösning? Finns typ 3 nivåer. Idag är de helt öppna, ska jag dra ner dem ett steg eller två, eller är det en dålig idé?
stänger du dom lite/stänger vissa men behåller frånluftsinställningen så kommer den suga lika mycket men med mindre area i i luften och hastigheten på luften ökar => upplever mer drag.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Man ska /bör ha att all luft i huset byts ut på två timmar. Alltså 0,5 omsättning per timme.
Bland alla papper du fått in huset finns säkert nåt om flödet på ventilation. Håll koll på enheterna m3/h och l/s när du summerar flödena och räknar ut vad du har för omsättning i ditt hus.
Sedan ska man även ha ca 10 l/s per person, 15 l/s per toa/bad /kök.
Ha inga stora fester när du testar att minska flödet.
Såhär ser protokollet ut. Jag är inte insatt i vent frågor men om protokollet säger 45%, men pumpen är inställd på 55%. Blir inte det lite fel då? Eller handlar det om olika saker?
 
  • Bild av ett luftflödesprotokoll för byggnaden Glasberga 1:540 med angivna värden för tillufts- och frånluftsflöden i olika rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Omsättning utgår man från vistelsearea och inte överluftytor. Till o Frånlufsbehovet kan varieras beroende på antal personer som vistas i huset. Är ni 1-2 så kan det justeras ner åtminstone under en viss tid.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Omsättning utgår man från vistelsearea och inte överluftytor. Till o Frånlufsbehovet kan varieras beroende på antal personer som vistas i huset. Är ni 1-2 så kan det justeras ner åtminstone under en viss tid.
Ok, vad jag förstått hittills är att man inte bör minska flödet, och att det kan leda till skador i huset.
Finns det något sätt att minska kallraset på då? Byggarna satte in tilluftsdonen ovanför den ideala sängplatsen i varje rum.
Där kudden är(under donet) mäter jag 2,5-3 grader kallare än i andra sidan rummet.
Det är inte fel gjort på något vis, men jag vill ändå på något sätt lösa detta.

Sista utväg blir att antingen dra vidare donet någon meter, eller täppa igen det donet och sätta ett nytt på en bättre plats. Men innan jag gör detta vill jag kolla om det kan finnas någon annan lösning.
 
Dra igen tilluft en i de sovrum som är mest utsatta, kan du öka i andra så ännu bättre. Tillfälliga justeringar påverkar ej huset men kan behövas för olika årstider. Din ventilation kommer ändå att överträffa de dom kör självdrag
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Dra igen tilluft en i de sovrum som är mest utsatta, kan du öka i andra så ännu bättre. Tillfälliga justeringar påverkar ej huset men kan behövas för olika årstider. Din ventilation kommer ändå att överträffa de dom kör självdrag
Ok, tack för svar. Ska testa lite och se
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Skynda långsamt när du testar dig fram
 
  • Gilla
Maestrof och 1 till
  • Laddar…
Vi hade liote liknande "problem" i vårt nybyggda hus för 1 år sedan.
LLVP och FTX-ventilation fungerade superbra, men vi tyckte att bruset från tilluft-ventilerna var lite störande.
Det var väl dåligt försett med ljuddämpare vid tilluft-ventilerna helt enkelt.
Och eftersom vi bara var två pers i huset (+två kattor :) ), så drog vi helt enkelt ned ventilationen till hälften.
Det gjorde susen! Och standarden utgår ju från för fem-pesoners familjer, två vuxna + tre barn så vitt jag förstår.
 
Tack för svaren.
Jag har en annan grej som jag undrar över.
Jag har 1 tilluftsdon på nedre plan (64kvm)
Och 4 tilluftsdon uppe samma yta.

Är det inte väldigt lite med bara 1 tilluftsdon på ett plan?
 
Åsa Lund
Nja, det beror givetvis på storleken och flödet
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nja, det beror givetvis på storleken och flödet
Röret för donet är enbart 90mm i diameter. Känns litet.
En undersökning ska i alla fall göras nästa vecka, enligt gubben som kommer så låter det som att det borde vara minst ett till don, kanske till och med 2 till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.