Hej på er!

Jag jobbar som projektör hos en stor nätägare. Jag har tidigare jobbat som beredare och har ett antal års erfarenhet i elkraftsbranschen.

Fråga vad ni vill om elnätet! Jag är inte elektriker så för det som händer på hus-sidan av mätaren är jag inte rätt person att ställa frågor till, men om ni undrar om varför något tar tid, hur fanken man inte kan få större huvudsäkring, varför kabelskåpet står just där eller hur arbetsmarknaden ser ut så kör på!

Saker kan skilja mellan olika nätägare, jag har personligen erfarenhet från två av jättarna.

Jag är på jobbet, så om det tar tid med svar så får ni ha lite överseende :)
 
  • Gilla
MathiasS och 3 till
  • Laddar…
När elpriset var högt i zon 4 och inte zon 1 var det exporten som påverkade priset enligt media.

Men när priset i zon 1 gick upp framkom inte vad det berodde på i media. Har du insikt i vad det berodde på?
 
Det är den totala efterfrågan i förhållande till tillgången som sätter priset.
 
Vad orsakade den stora efterfrågan i zon 1? Till skillnad från alla andra år.
 
Långa perioder med efterfrågan söder ut och förbättringar i stamnätet är två orsaker.
 
Nu jobbar jag inte på Nordpool så jag kan inte svara definitivt, men det som skrivits ovan stämmer säkert
 
D Daniel 109 skrev:
Långa perioder med efterfrågan söder ut och förbättringar i stamnätet är två orsaker.
C Cir skrev:
Nu jobbar jag inte på Nordpool så jag kan inte svara definitivt, men det som skrivits ovan stämmer säkert
Jag känner mig inte övertygad.
 
Jag är inte förvånad.
Saknade förklaringen en konspiration?
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Jo, får nog villigt erkänna att det är en stor del i det. Men samtidigt också besviken på bristande kommunikation kring orsaken.

Vet ni hur prognosen ser ut inför vinterns priser?
 
Grylf Grylf skrev:
Jo, får nog villigt erkänna att det är en stor del i det. Men samtidigt också besviken på bristande kommunikation kring orsaken.