Hej på er!

Jag jobbar som projektör hos en stor nätägare. Jag har tidigare jobbat som beredare och har ett antal års erfarenhet i elkraftsbranschen.

Fråga vad ni vill om elnätet! Jag är inte elektriker så för det som händer på hus-sidan av mätaren är jag inte rätt person att ställa frågor till, men om ni undrar om varför något tar tid, hur fanken man inte kan få större huvudsäkring, varför kabelskåpet står just där eller hur arbetsmarknaden ser ut så kör på!

Saker kan skilja mellan olika nätägare, jag har personligen erfarenhet från två av jättarna.

Jag är på jobbet, så om det tar tid med svar så får ni ha lite överseende :)
 
  • Gilla
MathiasS och 3 till
  • Laddar…
När elpriset var högt i zon 4 och inte zon 1 var det exporten som påverkade priset enligt media.

Men när priset i zon 1 gick upp framkom inte vad det berodde på i media. Har du insikt i vad det berodde på?
 
Det är den totala efterfrågan i förhållande till tillgången som sätter priset.
 
Vad orsakade den stora efterfrågan i zon 1? Till skillnad från alla andra år.
 
Långa perioder med efterfrågan söder ut och förbättringar i stamnätet är två orsaker.
 
Nu jobbar jag inte på Nordpool så jag kan inte svara definitivt, men det som skrivits ovan stämmer säkert
 
D Daniel 109 skrev:
Långa perioder med efterfrågan söder ut och förbättringar i stamnätet är två orsaker.
C Cir skrev:
Nu jobbar jag inte på Nordpool så jag kan inte svara definitivt, men det som skrivits ovan stämmer säkert
Jag känner mig inte övertygad.
 
Jag är inte förvånad.
Saknade förklaringen en konspiration?
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Jo, får nog villigt erkänna att det är en stor del i det. Men samtidigt också besviken på bristande kommunikation kring orsaken.

Vet ni hur prognosen ser ut inför vinterns priser?
 
Grylf Grylf skrev:
Jo, får nog villigt erkänna att det är en stor del i det. Men samtidigt också besviken på bristande kommunikation kring orsaken.

Vet ni hur prognosen ser ut inför vinterns priser?
Prissättning på el har jag inte ett jota med att göra, så jag avstår från att svara 🙂 Jag kan prata lite om nätavgiften för det är något som berör mig närmare.

När en nätägare tar betalt genom nätavgiften grundas det på nåt som kallas kapitalbasen.

Kapitalbasen är "värdet" på nätet som nätägaren byggt, och skrivs av över ett antal år beroende på vilken anläggningsdel det rör sig om. En nätstation beräknas hålla i 40 år t.ex., så under dessa 40 år får nätägaren tillgodoräkna sig värdet av nätstationen.

Det här har med sig en positiv effekt då det ger incitament att byta ut saker som är för gamla för att upprätthålla värdet i nätet, och därmed får vi också ett driftsäkert nät.

Det är dock dålig ekonomi för nätägaren att byta ut saker som fortfarande är i sin ekonomiska livslängd eftersom man inte får tillbaka kostnaden för att köpa in och installera t.ex en nätstation men halva värdet för nätägaren försvinner om man byter ut den efter 20 år.

De senaste åren har förbrukningsmönstren i samhället förändrats i grunden på många sätt, och eftersom vi bygger med en framförhållning på flera årtionden så är det svårt att sia om hur det ser ut. 1983 när stationerna byggdes vars ekonomiska livslängd löper ut nu fanns inga datorer hemma (knappt iallafall), ingen hade elbil, inga solceller, många värmde med olja etc så nätet som byggdes då i villaområden är anpassat till det. Hur ser det ut om 40 år? Fan vet 😁

Vi är betydligt duktigare på att bygga lite framtidssäkrare nu, så vi överdimensionerar något på det vi bygger, men det är en gissningslek.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 220941 och 1 till
  • Laddar…
Tommty
Har ni schemalagda byten från TNC till TNS Transformatorstation <-> Elskåp. Eller görs detta endast när något händer och ni likväl kan byta till TNS vid samma tillfälle?

Solceller - Hur ser processen ut i ditt område/Nät. Har ni många områden där nätet är för klent?
 
Tommty Tommty skrev:
Har ni schemalagda byten från TNC till TNS Transformatorstation <-> Elskåp. Eller görs detta endast när något händer och ni likväl kan byta till TNS vid samma tillfälle?

Solceller - Hur ser processen ut i ditt område/Nät. Har ni många områden där nätet är för klent?
Nätet byggs 100% TN-C. Det är fyrledare i allt från regionnät på 70 kV ner till kabelskåpen närmast huset. Alla luftledningar på lågspänningsnätet är fyrledare.

När en kund beställer TN-S så ansluts nolla och jord som PEN i kabelskåpet. Det kanske finns jättebra anledningar att ha TN-S hemma, jag är ingen elektriker men vad jag förstår så kan det bli fel i centralen så att noll och jordskenan felaktigt separeras och det kan bli farligt. På 90-talet fanns det en liten drive att man skulle gå över till TN-S men det blev aldrig av.

Vi har många områden där nätet är klent ja. Jag jobbar i en storstadsregion, och de största problemområdena är äldre villaområden från början av 1900-talet och sommarstugeområden där folk har börjat bosätta sig permanent och bygga stora hus där det förut knappt har funnits någon förbrukning alls.

Vi byter ut nätet i problemområden löpande, men det är en otrolig brist på personal i branschen. Det behövs massor med montörer, projektledare, beredare och projektörer så vill man byta bransch är det läge :D

Kundinitierade jobb, d.v.s. nybyggda hus, nätförstärkningar p.g.a. solcellsinstallationer etc där någon står och väntar NU är det som proriteras, och eftersom det är sån brist på folk så finns det ett stort behov av att göra större grepp och förstärka hela områden.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Tommty
C Cir skrev:
Nätet byggs 100% TN-C. Det är fyrledare i allt från regionnät på 70 kV ner till kabelskåpen närmast huset. Alla luftledningar på lågspänningsnätet är fyrledare.

När en kund beställer TN-S så ansluts nolla och jord som PEN i kabelskåpet. Det kanske finns jättebra anledningar att ha TN-S hemma, jag är ingen elektriker men vad jag förstår så kan det bli fel i centralen så att noll och jordskenan felaktigt separeras och det kan bli farligt. På 90-talet fanns det en liten drive att man skulle gå över till TN-S men det blev aldrig av.

Vi har många områden där nätet är klent ja. Jag jobbar i en storstadsregion, och de största problemområdena är äldre villaområden från början av 1900-talet och sommarstugeområden där folk har börjat bosätta sig permanent och bygga stora hus där det förut knappt har funnits någon förbrukning alls.

Vi byter ut nätet i problemområden löpande, men det är en otrolig brist på personal i branschen. Det behövs massor med montörer, projektledare, beredare och projektörer så vill man byta bransch är det läge :D

Kundinitierade jobb, d.v.s. nybyggda hus, nätförstärkningar p.g.a. solcellsinstallationer etc där någon står och väntar NU är det som proriteras, och eftersom det är sån brist på folk så finns det ett stort behov av att göra större grepp och förstärka hela områden.
Tack för svar (y) hade helt för mig att man bröt upp PEN vid transformatorstationen nu för tiden. Något jag tydligen fått om bakfoten.

Tänkte på fördelen att TNS minskar störningar vid returström, magnetfält, vagabonerade strömmar m.m. Och ju längre bort PEN bryts upp detso mindre störningar blir det.

Du nämner resursbrist. Hur stor del skulle du uppskatta hamnar på underenprenörer/bemanningsföretag?
 
Tommty Tommty skrev:
Tack för svar (y) hade helt för mig att man bröt upp PEN vid transformatorstationen nu för tiden. Något jag tydligen fått om bakfoten.

Tänkte på fördelen att TNS minskar störningar vid returström, magnetfält, vagabonerade strömmar m.m. Och ju längre bort PEN bryts upp detso mindre störningar blir det.

Du nämner resursbrist. Hur stor del skulle du uppskatta hamnar på underenprenörer/bemanningsföretag?
Det är genomgående resursbrist i alla led. Bemanningsföretag i traditionell bemärkelse används inte, men däremot är det mycket vanligt med både små och stora konsultfirmor (som även dom rekryterar allihop).

Av dom stora elnätsägarna har de flesta ingen egen byggverksamhet, utan entreprenörer tas in för utförandet antingen på ramavtals- eller projektbasis.

Vattenfall Eldistribution (nätägare) använder sig av Vattenfall Services (utförarentreprenad). Jag vet att Vattenfall Services bygger åt t.ex. Eon på vissa områden också. Vattenfall services i sin tur kan ta in underentrprenörer både som t.ex. beredare och montörer på både lång och kort tid. Ofta tidigare anställda som startar enmans eller fåmansföretag :) Schaktjobben utförs nästan alltid av separata markfirmor.
 
Redigerat:
C Cir skrev:
Av dom stora elnätsägarna har de flesta ingen egen byggverksamhet, utan entreprenörer tas in för utförandet antingen på ramavtals- eller projektbasis.

Vattenfall Eldistribution (nätägare) använder sig av Vattenfall Services (utförarentreprenad). Jag vet att Vattenfall Services bygger åt t.ex. Eon på vissa områden också. Vattenfall services i sin tur kan ta in underentrprenörer både som t.ex. beredare och montörer på både lång och kort tid. Ofta tidigare anställda som startar enmans eller fåmansföretag :) Schaktjobben utförs nästan alltid av separata markfirmor.
Och så uppstod följande situation här när nätägaren Eon skulle gräva ned markkabel. Dom hyrde in en entreprenör som i sin tur hyrde in en grävfirma. Vägen blev inte ordentligt återställd och vi hade en lång resa att få det gjort ordentligt. Alla pekade på varandra.
 
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.