Jag har fått för mig att det är "ofint" att fråga ägaren till ett hus vad det kostade. Eller?
 
Du behöver inte fråga... bara att läsa i lagfarten.
 
Inte på det här forumet i alla fall. Men jag kan tänka mig att det kan vara känsligt i vissa fall. Ofta när man berättar vad saker kostar så är det antingen för att det är dyrt (för att skryta med hur mycket pengar man har) eller för att det är billigt (för att visa vilken bra affärsman man är).

Men just när det gäller fastigheter så är det ju speciellt; priset är offentligt. Vill man absolut veta vad någon gett för ett hus så kan man vända sig till tingsrätten (tror jag det är). Lagfarterna annonseras ju även i tidningarna.
Men detta funkar dock inte om man låtit bygga ett hus. Då är det ju bara tomtens pris som är offentligt.

Jag föreslår att vi bollar över frågan till Magdalena Ribbing.
 
Jo det är nog lite ofint. Och jag tror att det egentligen, som med så mkt annat, handlar om skam. Den som får frågan är rädd för att det ska visa sig att man betalat för mkt, dvs man gjorde en dålig affär. Eller så känns det ofint att säga att man betalat för mkt för ngt, man ska ju inte sticka ut eller tro att man är märkvärdig.
 
Frågar någon mig så svarar jag inte om det är av ren nyfikenhet, men är de intresserade så har jag inga problem att berätta.
Så för mig beror det på hur frågan ställs. "Hur mycket har du betalt för det där?" är för mig ofint. "Jag skall också bygga till, får man fråga vilka kostnader du haft?" är helt ok.
 
3,3 miljoner.

Jag tror annars det hamnar i samma fack som att fråga vad någon tjänar. En del tar väldigt illa upp av frågan, andra svarar glatt.
Det beror på en massa saker, men en tumregel jag lärt mig den hårda vägen (det startade nästan en liten släktfejd) är att aldrig fråga en same hur många renar han eller hon har.

Erkänn att när du surfade in på forumet nyss så var det där ^^ nåt som du INTE trodde att du skulle lära dig här idag. ;-)
 
Kul med lite lärdom, btg308 :)
Jag själv har inga som helst problem med att berätta vad vi betalat för huset, eller olika renoveringar etc. Känns inte som det krävs en raketforskare för att i vårat fall gissa hyfsat rätt där. Kanske är skillnad om man byggt nytt, vad vet jag...
 
Kan ju bero lite på tidsperspektivet oxo

- Jag köpte till överpris när marknaden stod på topp 2008

kan ju kännas lite jobbigare för den som blir tillfrågad än

- Jag köpte kåken under finanskrisen 2002 för hälften av vad den är värd idag.
 
"Ofint" är ju subjektivt...det finns inte direkt reglerat i lagboken vad som är socialt accepterat eller inte (Även om typ Magdalena Ribbing har gjort affärsidé av att få det att verka så...)
Fråga på..och vederbörande får själv ta ställning till om han/hon vill svara. Svårare än så är det inte.

Jag var på kurs med 16 olika nationaliteter för ett litet tag sedan...på avslutningsmiddagen satt jag med en Spanjor, en Kinesiska, en Tyska och en Italienare...alla har olika seder och bruk, och när kinesiskan spottar ut prylar på tallriken vänder det sig i magen på mig, men det är ju inte så att hon gör det för att vara "ofin"...det ligger ju bara hos mig hur jag reagerar.
 
Milkshaken
Ja jag vet inte om jag är knäpp eller nåt sånt, men Jag frågar ALDRIG om vad någon har gett för en pryl, hus eller bil... (Kapitalvara) Möjligen att jag frågar vad en tjänst går på, typ Telia, 3 eller så... Men aldrig en Kapitalvara....
Dom som frågar mig,,, (Och det är många) vad jag har gett för den och den grejen....
Dom svarar jag bara.... Ja du jag avslöjar aldrig mina priser i affärer så inget personligt nu, utan jag avslöjar det inte för någon...... (Det gör folket bara än mer nyfikna) :)

Vad jävla larvig du är nu, svara en del.... men jag frågar då¨... Varför ska jag säga vad jag har gett, det är ju bara min och min frus intresse....
 
Milkshaken:
Det har aldrig slått dig att dom frågar för att dom är intresserade av prylen själva och undrar över kostnadsläget..mer än exakt hur mycket pengar du har på ditt spenderkonto? Själv är jag är prisjägare av stora mått och är oerhört tacksam för referenspriser som andra har fått så jag själv vet vad man kan hitta prylarna för...
 
Jomen, man kan väl alltid ange vad butikspriset är. Om jag sedan lyckats förhandla mig till ett bättre pris eller fått något med på "köpet" behöver man ju inte avslöja, det tycker jag är en sak mellan mig och säljaren. Det finns ju olika förutsättningar att jag kanske är en trogen kund och köper för 10ggr mera än någon annan och då blir ju inte mitt inköpspris något referensvärde för sällanköparen.
 
Milkshaken
Forbo: Med dom erfarenheterna jag har från uppväxt och tidigare giftemål, så vill man ingte gärna avslöja något.... Man har blivit så misstrodd och uttnyttjad under n många år , så man vill inte, orkar inte, liksom att bry sig om sånt..
 
Jag har inga problem med att avslöja vad mina prylar/bilar/ byggnader har kostat.
Där jag bor så är folk så grymt avundsjuka på alla som har något som inte alla andra har också, så jag brukar inte kunna hålla tyst utan jag talar snabbt om vad prylarna har kostat.

T.ex när jag vid 17 års ålder köpte min Firebird -94 kontant för 52000.
En kompis farsa sa "dina pappa tjänar för mycket pengar", han visste dock inte att jag jobbat mycket kvällar och helger i familjeföretaget.
Jag hade dessutom renoverat och sålt flera fordon med god vinst så jag hade ju liksom fixat alla pengar själv.

Men många husägare som har köpt hus för flera miljoner brukar också gärna påpeka att deras hus har varit dyra, och jag hade nog gjort likadant tror jag. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.