Mac_attack
Hej!

Vi spenderar vårt första år i ett hus från -65 och upptäckte när vi skulle börja använda trädgårdsslangen att den läcker (silvertejpat vid skarven). Det här vill man ju gärna åtgärda.

Ett annat bekymmer är att tvättmaskin och trädgårdsslang delat kran, tänker att det måste finnas något smidigare än att koppla av/på slang och tvättmaskin efter vartannat. Någon fördelare med två uttag och smidigare av/på?

Om någon har tips på hur man hade löst detta och ev. produkter vore det supertacksamt!
Har även börjat höra med några VVS:are i trakten som dock verkar ha väldigt mycket att stå i och som hänvisar till att försöka lösa det själv först...(jag kan inget om VVS, men svärfar kan ev. hjälpa till lite :) )

Bifogade bilder beskriver hur det ser ut just nu.
 
  • VVS-installation i hem med textade problemområden: läckande anslutning till vattenslang och delad kran för tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Silvertejpat rör med text "nuvarande anslutning som läcker" visar ett läckande rörsystem i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsslang löper på kakelgolv med text som indikerar att den går till torpargrund och altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som någon har försökt spela Bingo i Mcgywer-lösningar i den där tvättstugan.

Lite beroende på ambitionsnivå....så skulle mitt primära alternativ vara att sätta ett vattenutkast på lämplig vägg i detta rum, jag gissar att du har vattenmätare och inkommande vatten i detta utrymme?

Då skulle jag försöka grena av ledningen direkt efter vattenmätaren till befintliga förbrukare + ett vattenutkast.

Tex: https://www.bauhaus.se/vattenutkast...nlTwzkSOM2ztEFqKWwLQM_vKc6zDKXiRoCXkEQAvD_BwE

Hur mana förgrenar beror ju lite på hur det ser ut.....
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Mac_attack
MathiasS MathiasS skrev:
Känns som någon har försökt spela Bingo i Mcgywer-lösningar i den där tvättstugan.

Lite beroende på ambitionsnivå....så skulle mitt primära alternativ vara att sätta ett vattenutkast på lämplig vägg i detta rum, jag gissar att du har vattenmätare och inkommande vatten i detta utrymme?

Då skulle jag försöka grena av ledningen direkt efter vattenmätaren till befintliga förbrukare + ett vattenutkast.

Tex: [länk]

Hur mana förgrenar beror ju lite på hur det ser ut.....

Haha, jag håller med. Gillar framförallt att silvertejp fått vara universallösningen lite här och var.
Läckan vi upptäckte verkar ha funnits sedan tidigare men gömts bakom just tejp i skarven...

Hur som helst - Att sätta ett till vattenutkast känns vettigt. Men hela tvättstugan kommer renoveras om kanske 2-3 år.
Tills renoveringen är igång skulle vi kunna leva med att "förfina ful-lösningen", eller är det dumsnålt?

Såhär ser det ut på motstående sida i tvättstugan:
Rörsystem med blandning av koppar och järnrör samt silvertejpade skarvar i ett hörn av tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där stora ventilen (med stor ratt på) skulle någon av rörkrökarna här kolla på - vissa ventiler som liknar den där rostar sönder från insidan och sedan sprutar det vatten och är svårt att stänga av....

Har ni eget vatten eller sitter vattenmätaren på annat ställe?
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
MathiasS MathiasS skrev:
Den där stora ventilen (med stor ratt på) skulle någon av rörkrökarna här kolla på - vissa ventiler som liknar den där rostar sönder från insidan och sedan sprutar det vatten och är svårt att stänga av....

Har ni eget vatten eller sitter vattenmätaren på annat ställe?
Bra att du lyfte, har jag inte ens reflekterat över...
Vattnet går via en gemensam förening, området har en egen värmecentral med pellets och fjärrvärme.
 
Mac_attack
Har lyft orosmomentet ventilen för inkommande vatten med föreningen, hoppas det är något man fattar beslut om att se över/åtgärda. En rörmokare drar nytt rör och sätter ballofix både för tvättmaskin och trädgårdsslang, löser kopplingen till svarta slangen. Går på 2500 kr totalt.

Så får det här göras riktigt fackmannamässigt och gediget när tvättstugan totalrenoveras.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.