Hej.

Jag har tagit fram ritningar för att bygga till mitt hus med ca 60 m2, detta kommer inhysa ett kök, tvättstuga och 2 sovrum på ovanvåningen.

I min gamla del utav huset så har jag idag kök, vardagsrum och en liten toalett, min fråga till er är kan byggnadsnämnden i min kommun kräva att jag gör ett större handikappanpassat badrum i min nya del på grund att min gamla toalett är så pass liten på bottenplan eller dem har inte att göra med min gamla del ? (har ett större badrum på plan 2)

MVH
Christian
 
är det ett suterränghus eftersom utbyggnaden endast blir på plan 2? vi byggde ut vårt suterränghus och behövde inte handikappanpassa eftersom man inte kom in på plan 2.

edit: när jag läser igen tolkar jag det som kök och tvättstuga blir på nedre plan och sovrummen där uppe. Då åker du nog på att bygga om så du får en toalett på nedervåningen.
 
Redigerat:
Tyvärr är risken mycket stor att de kräver anpassning, dvs, kök (inget problem i ditt fall), badrum och möjlighet till sovrum (dvs enkelt att sätta upp en mellanvägg till ett lagom stort rum) tillgängligt i entréplan.

Du kanske kan fixa upp planlösningar för nuvarande och planerad planlösning, så kan du säkert få lite tips och idéer här. Det är ju ändå 60 kvm utbyggnad och den gamla delen ska väl göras om lite, så nåt ska vi väl kunna hitta på.
 
Jag har två bekanta som bygger till sina hus 30-40 kvm, den ena har en liten toalett den andra ingen toalett på entréplan. Det enda som gällde för dem var att det som byggdes till/om skulle vara handikappanpassat. ingen gjorde något med någon toalett så det var aldrig prat om det. Där emot var det inte ok att ha olika nivåer mellan gamla och nya delen med trappa (tanken var 4 steg) utan då skulle det vara ramp för att tillgänglighets anpassas.
 
Boverket har lite information. Det verkar i slutändan vara en bedömningsfråga:

Vid bedömningen av om en tillbyggnad av ett enbostadshus ska anses utgöra en ombyggnad är ett väsentligt kriterium om tillbyggnaden kan anses medföra en större förändring av den befintliga bostadens planlösning. Lägger man enbart till ett rum och inga andra åtgärder vidtas i byggnaden kan åtgärden normalt inte betraktas som en påtaglig förnyelse. Krav kan då endast ställas på den nytillkommande delen. Görs ändringar i den befintliga byggnaden, kan krav även ställas på dessa ändringar.

Om tillbyggnaden omfattar flera rum eller har en sådan omfattning att den utgör en dominerande del av den nya bostaden, kan det finnas skäl för att åtgärden ska anses medföra en större förändring av befintlig planlösning och därmed utgöra en ombyggnad. I ett sådant fall kan det till exempel vara skäligt att kräva att bostaden ska förses med ett tillgängligt badrum.
 
Huset nu.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer en planritning på huset i dagsläget, kommer en ny ritning på tillbyggnaden samt en ny ritning på de förändringarna som kommer göras så småningom i gamla delen också.
 
Tillbyggnad.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer en bild på den delen som jag vill söka bygglov på, två sovrum på andra planet.
skickar en bild till på hur jag kommer göra med den gamla delen efter den här delen är klar.
 
etapp 3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är bild på sista delen som jag gör vid i min gamla del, där blir ju ett större badrum dock tror jag inte att det blir så stort som kraven, men det ligger i den delen jag inte söker bygglov på.
 
Det spelar ingen roll i vilken del de anpassade delarna ligger. Det som krävs, OM kommunen sätter upp de kraven, är kök, tillgängligt badrum och möjlighet till tillgängligt sovrum i entréplan. Det går ju att dela av den änden av vardagsrummet som är längst från tvättstugan till ett sovrum vid behov så det är inget problem, men badrummet kan vara svårt. Men sätter du duschen där toan är så tror jag det eventuellt kan lyckas. Dock måste dörren dit vara 90 cm.

Är lite nyfiken på varför tvättstugan ska vara tre gånger större än det lilla sovrummet?
 
Hej och tack för svar.

först var tanken att ha badrummet i ett av de andra större rummen men för att kunna få dit ett sovrum till (gästrum) så får jag försöka klämma in badrummet i det utrymmet. Angående tvättstugan så är det inte huggit i sten vi planerar att byta plats på dessa :) om jag skall söka bygglov på detta skall jag då visa ritningarna för hur det skall bli så småningom eller endast för den nya delen och inte visa att jag gör nytt badrum osv, samt om jag måste visa allt och göra allt hur fungerar det då när jag vill använda delarna, om jag inte mins fel så får jag inte flytta in och börja använda de nya delarna innan de är kontrollerade och det gör allt mycket svårare om man skall bo i detta samtidigt, jag kan lösa det om den nya delen görs och så flyttar man över dit och sedan gör den gamla men hur snälla är kommunerna med detta?
 
Svårt att säga, vi håller på och bygger till 50 kvm med sovrum och badrum och vår byggnadsinspektör har gett tillstånd att flytta in i den nya delen innan vi fått slutbesked. Men vi gör inga ändringar i den gamla delen.
 
jag tror kommunen kommer efterfrågafråga en planlösning på hela huset om ni bara lämnar in om utbyggnaden och den innehåller kök, de bör förstå att huset har kök idag och bör rimligtvis ifrågasätta hur det utrymmet ska nyttjas för två kök är väldigt ovanligt. Att ändra användning för ett rum är bygglovspliktigt så tycker nog de slarvar om de inte gör detta. Skillnad om man tex bara gör sovrum i tillbyggnaden. Så ni bör nog ha en plan med större, godkänd toa.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.