Har du som köpare fåt reda ut alla misstag?? låter som att du köpt hus på deladentreprenad. Med totalentreprenad och ett kontrakt så slipper man just detta med att bollas i mellan en massa entreprenörer som skyller på alla. Se till att anlita ett STR anslutet husföretag. Innan 2003 är slut skall alla hussäljare som är anslutna till STR (sveriges trähus riksorganisation) genomgå utbilldning. En utbilldning som omfattar b.l.a juridik. Med tanke på att det för mäklare krävs 80 poäng på högskola så är ju detta helt riktigt. Utbilldning kan man aldrig få för mycket av. Tror inte att dom flesta hussäljare är ute efter att "blåsa" någon utan i dom flesta fall handlar det nog om okunskap. Visst finns det säkert oseriösa också, men dessa blir nog aldrig särskillt långvariga i branchen. Det funkar inte. Oseriösa finns ju tyvärr i alla brancher.

Tack för mig!

salomon skrev:
Nu äntligen har vi flyttat in i ett nybyggt hus. Men detta var inte den enklaste proceduren man varit med om. De flesta säljare och övriga inblandade entreprenörer skulle behöva gå igenom en projektutbildning. För att driva ett projekt stort som det är när man ska sälja och bygga hus verkar de flesta ta saker och ting med en klackspark. Jag kanske generaliserar för mycket men det mesta man hör är att det är väldigt lite som fungerar. Själva råkade vi ut för personer som inte ens kan klarar av enkla juridiska saker så som att man inte får redovisa offerter och fakturor utan moms till privatperson, fakturor som har kommit innan jobben är utförda m m. Andra saker är att rent felaktig information går ut från säljsidan där då köparna sedan får reda ut problemen. Ska det vara så här???
Det kan inte vara roligt att sitta i en sån arbetsmiljö hela dagarna och försöka rädda sitt eget skinn för att man väl medvetet har försökt att lura eller glömma bort kunden och sitt åtagande. Mer inlevelse i ert arbete efterfrågas!!!!
Skulle en annan hålla på så som man gör i husbyggarbranschen på de företag vi jobbar på skulle man ha fått sparken sedan länge!

Tack på förhand
 
Jag håller fullständigt med andemeningen i Salomons inlägg. Orsaken till att det är på detta vis är säkerligen att att vi som beställare (oftast engångskunder) är mer eller mindre inkompetenta och därmed behöver inte "branchfolket" lägga manken till. Om säljare, leverantörer, hantverkare etc. skulle bete sig på samma sätt i andra brancher skulle dom försvinna fortare än kvickt. Tyvärr är väl inte heller ett erbjudande om sk. totalentrepenad lösningen på detta, möjligen mildrar detta konsekvenserna.

Hur som helst så lär man sig mycket under resans gång och ifall jag mot förmodan skulle bygga igen så skulle branchrepresententerna inte få det lika lätt, då skulle jag vara en "riktigt" besvärlig kund !!!
 
salomon skrev:
Själva råkade vi ut för personer som inte ens kan klarar av enkla juridiska saker så som att man inte får redovisa offerter och fakturor utan moms till privatperson,
Hej,

Om nu en firma har uppgett sina priser exl. moms i en offert till en privatperson, vad ska privatpersonen betala??
Kan man som privatperson kräva att få det priset som offerten gäller som slutpris?? Eller är det alltid firman som får rätt trots att de gjort fel??
Mycket konstiga frågor?

Said
 
>:(
Håller verkligen med alla i tidigare inlägg!
Men... det är Sveriges maffia vi talar om, därför är övrigt näringsliv samt politiker m.fl. väldigt flata när det gäller att begränsa följderna med vettiga krav och regler för denna bransch.
:(
Som "engångskund" blir man behandlad och många orkar också bara med det en gång...sedan bygger de själva nästa gång... naturligtvis inte problemfritt ändå !
:-/
Säg den unga familj eller det pensionärspar som orkar ta sig tid att bråka och som har råd att sätta igång en process ! Det vet husleverantörerna !
:p
Här har ni en som försöker orka i alla fall !
Min historia på hemsidan är nog en skräckläsning, så det gäller verkligen att "förbereda sig" inför ett bygge.
???
Klicka på huset bredvid och läs och begrunda!
Vi borde snart bilda en "förtrupp" till Villaägarnas Riksförbund tycker

Helena med den ........
Sverige Stugan

 
Jag förstår din frustration. 110 000 kr är mycket pengar att hålla inne, men nu tycker jag att du drar alla över en kam p.g.a ditt eget missnöje. Det finns många seriösa husfirmor. Tyvärr finns det alltid oseriösa också, me som sagt så tror jag att dessa finns inom alla brancher.

salomon skrev:
Hej!

Jag har varit inne på Helenas hemsida och tittat. Ser inge kul ut.
Det vi har råkat utför är ingenting jämfört med det där.
Vi har dock haft vattenskada som skapades när en toalett skulle flýttas. Detta gjordes av personer som inte ens kunde svenska och inte visste var avstängningen för vattnet fanns. Det är inte lät att kommunicera med sådana personer. Vi har idag en innehållen kostand på ca 110.000 kronor. Detta kommer dom få först när det sista är åtgärdat. Småsaker så som en golvtätning för inkomande vatten och två stycken ändrör med sil på för stuprören. Dyr tätning och ändrör.
Dom har även vealt ha betalt för en faktura som vi bestridit en gång utan att överhuvudtaget skicka en ny faktura till oss. Man undrar vilka marginaler företgaen har med tanke på att småsaker kan kosta så mycket för dom. Ett tips till alla som bygger kolla kolla kolla och var skitjobbiga kunder. Ifrågasätt allt kan dom inte svara på era frågor ifrågasätt igen det är deras ansvar att kunna denna bit. Om alla kunde bygga hus skulle dessa firmor inte behövas. Det är väl därför man anlitar enhusfirma, för deras komponetens eller vad heter det, DOM vet tydligen inte hur man stavar till det ordet.
Lycka till alla nybyggare!!!
 
...........eller också har Jontemyra haft att göra med undantagen som bekräftar regeln? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.