Hej!

Jag jobbar som snickare huvudsakligen men stöter då och då på lite mur och puts-arbeten vilket jag tycker är ett väldigt trevligt ombyte. Man märker snabbt att dessa arbeten har en betydligt mer hantverksmässig karaktär än det vanliga 8-tums-stomme-plast-gips-gles-lockpanel- köret. Har länge fascinerats av "gamla hederliga" stenhus och därtill hörande hantverk, och drömmer om att en gång bygga mig ett dito.

Tyvärr är det så att jag praktiskt taget aldrig träffar på några större murarbeten i jobbet så jag får aldrig se några "riktiga" murare stå och jobba så att jag kan lära mig deras teknik. När det kommer till att putsa en vägg har jag gjort lite grann sånt, och jag kan hjälpligt slänga bruk på en vägg och få det att fastna bra och bli jämnt, men jag har faktiskt aldrig sett en riktig yrkesman göra det. Jag skulle vilja lära mig göra det som det alltid har gjorts, och jag bara undrade om någon hade lust att beskriva lite hur man jobbar.

Själv gör jag så att jag (högerhänt) står så att jag har väggen på min vänstra sida lite snett framåt, och slår på bruket med högerhanden från sidan. Jag har använt trekantig murslev och "fasadslev", nån gång även en rak iläggsslev. Är det så som ni proffs också gör eller jobbar ni på något annat sätt? Vilka slevar har ni när ni slår på? skiljer sig tekniken åt när man skall spritputsa? Jobbar ni nån gång med "backhand"?

Det kanske kan verka lite löjligt att försöka lära sig något så praktiskt genom att ställa en fråga på ett forum, men jag är så jäkla nyfiken och jag kommer nog inte ge mig förrän jag också kan spritputsa!

En annan sak- mitt barndomshems grundmur (trähus från 30-talet) är pustad på ett sätt så att det ser ut som att putsen har runnit nerför muren. En väldigt grov struktur med stora partiklar, är detta en särskild typ av spritputs eller är det bara dåligt utförd sådan?:D Har sett det på något annat ställe också.

Hoppas nån ids svara!

MVH snickarn
 
Det krävs ett antal timmar innan det sitter i handleden, alltid lika kul att titta på när nån amatör ger sig på att putsa för första gången.
Jag körde mest med vanlig puts-slev när jag gick på putsjobb, men det är stor skillnad på olika slevar vissa använde man en gång sen bytte man till nån som kändes bättre.
109-202.jpg
Man bör kunna slå på åt bägge håll, annars blir det många knepiga situationer när man inte kommer åt.
Jag brukade alltid grunda låta det torka sen slå på en omgång och stocka ut det hyffsat. Sen slår man på det sista lagret när det satt sig och drar till det ok med rätkäpp och väntar tills det är lagom att riva med skånskan.
Ska man spritputsa så gäller det att man inte har fått putsen för slät, då fastnar den inte.
 
Mikael_L
Jag skulle också vilja lära mig putsteknik, ja även murning osv.

Kan ingen här som kan det låta filma sig lite, lägga upp på youtube och sen länka här. :cool:
 
Mikael_L skrev:
Jag skulle också vilja lära mig putsteknik, ja även murning osv.

Kan ingen här som kan det låta filma sig lite, lägga upp på youtube och sen länka här. :cool:
d^_^b
 
Tack för svar Stefan!

När jag slår på bruk så blir det rätt stora klafsar som sätter sig på väggen, (kanske 2 cm tjockt) så att jag får hela tiden skära av med sleven, slå på igen, skära av osv (istället för att slå på allt och sen stocka av typ), och en sån teknik går ju inte att använda när påslaget skall bli färdig yta som med spritputsen. Skall spritputsen slås på lite mer snett liksom? Det kanske inte går att förklara med ord... Du hade ingen idé om den där rinniga putsen jag frågade om?

Hehe det finns fler som är lika nyfikna som jag tydligen. Hoppas bara det finns fler murare som är beredda att förråda sitt skrå och dela med sig av sina hemligheter till oss oinvigda:D

Jag kan tipsa er andra om att det finns en hel del youtube-klipp i ämnet, dock inga svenska tror jag. Och detta är ju ett hantverk som skiljer sig en hel del från land till land och även inom länder. Teknikerna beror väl helt enkelt på vad för råvaror som finns till hands osv. På youtube finns bla ett klipp på en brittisk kille som putsar en mur med cementbruk tror jag det är och han slår på det med en stor skopa, ungefär som en liten kastrull. Puts heter render eller plaster på engelska. (Såg också ett annat fascinerande klipp med några afrikanske murare. En kille står på backen och kör ner en skyffel i en hög med bruk, sen kastar han skyffeln med bruk och allt till en kille som står på en ställning tre meter upp, som fångar den, lägger av bruket, och kastar ner skyffeln till kille nr 1 igen, och så håller dom på. Inga kranar som lyfter upp bruket där inte, helt otroligt att se.)

Det var tydligen en del av det här klippet:
[video=youtube;OaBO8WtBOEQ]http://www.youtube.com/watch?v=OaBO8WtBOEQ[/video]
 
Redigerat:
Den där filmen är underbar. Jag gillar killen som staplar tegel på huvudet och går iväg med det!
 
Man slår ju på rätt ordentligt ca 100-120 cm brett och hela höjden och direkt drar man till putsen med en lång skånska.
image1_ba32fa330123e18315ec4a9fb6204b62.jpg
Sen beror det ju på vad man ska göra för ytputs men man måste ju dra av putsen så det blir hyffsat jämt och fylla i svackor och gropar.
Ska man måla så finriver man och spritputs så ser man till att det är jämt men absolut inte slätt.
Spritputs är svårt för en amatör, det hänger så mycket på att ha rätt konsistens och rätt teknik.
 
Intressant tråd detta! Håller just på med att göra lagningar med kalkputs. Det är många undringar som dyker upp under arbetets gång. De arbetsbeskrvningar jag hittar på nätet och på byggnarknaden gäller arbetsgången för konventionell KC-puts. De stora putstillverkarna har enkla faktablad som beskriver arbetsgången i några få punkter. Kalkputstillverkarnas användarinfo däremot verkar rikta sig mera till yrkesmän. Visst, jag har fått svar när jag har ringt deras kundtjänst och frågat, men man kan ju inte ringa o fråga om varje minsta grej.

Ni som har goda råd att dela med er av i denna tråden: tala gärna om om det gäller kalkputs eller cementhaltig puts.

Jag tycker också det är lite svårt att hitta lättillgänglig info om hur man gör lagningar. De flesta arbetsbeskrivningar tycks utgå från att man tänker göra ny puts på stora ytor med stora mängder bruk. T.ex. på den säck med puts jag har hemma står bara mängden vatten om jag tänker blanda hela säcken på en gång. Jag som blandar en halv hink åt gången måste gissa mig fram till doseringen.

Vad gäller att kasta på bruket, så har jag kommit fram till att när man ska laga en liten skada är det enklare att använda putsen som spackelmassa. Väldigt ofta trycker jag dit den med gummihandsken och även ytfinishen görs bäst med handen. (kalkputs, alltså)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders D
  • Laddar…
Gammal tråd men alltjämt aktuell.

Jag står inför att putsa om/ laga en kalkputsad gavel från 40-talet.
För ändamålet är Webers Hydrauliska kalkputs 148 inhandlad.
På delar av ytan rivs den befintliga infärgade putsen ända ner till det vita grundningsbruket som utgör ett tunt lager på teglet. På övriga ytor skrapas/borstas ytan ner till dess att den kvarvarande putsen inte längre smular utan stannar kvar.
Skall denna yta grundas med annat grundningsbruk än148 eller är det bättre att inleda med att slå på en väldigt tunn lös blandning som inledning?
Kommer jag över huvud taget att behöva grundputs annat än pm jag skall ge mig på ett annat underlag än det ovan beskrivna?
/David
 
Är själv amatör, men som jag förstått ska man först vattna, sedan slamma på en lös blandning av samma kalkputs som du sedan använder. Men kolla i Webers produktblad så att de inte har några speciallösningar!

Om du ska laga mycket så tjänar du på att använda ett puts med stora sandkorn i de första påslagen och sedan en finare puts som ger den yta du vill ha. Finputser med små sandkorn kan man bara lägga på i ohyggligt tunna skikt som ska torka emellan, så det tar tid att fylla ut djupa hål.
 
grov puts under och fint puts överst har också en praktisk anledning. Om putsen blir våt så används kapilärkraften ( som går från grova till tunna kanaler/kapilärer ) för att hjälpa vatten upp till ytan och putsen torkar snabbare. De flesta gamla putsade vägar har en grov och en finare lager av puts.
Inomhus gjorde man slutfinish med krita för att få bort den sista sandpapperkänsla :).
Sån förklaring läste jag på danska .... så ni inte tror att jag hittar på detta själv. För mej verkar detta logiskt :).
gaia
 
det funkar inte att försöka lära ut en godkänd putsningsmetod på några rader, då det är så mycket med underlaget, brukets konsistens och temperatur som spelar in, och detta lär man sig med tiden. Att slå upp bruket, kan man göra om man format till något, hörn o dyl, är det hela släta ytor, ny Leca t ex, så drar man enklast upp bruket med Skånskan. Men tänk på, att aldig stå för länge med skurbrättet och försöka putsa fram en bra yta, då du riskerar att dra kalken ur bruket, med följd, att endast sanden blir kvar. Lägg upp jobbet, så ni inte står och putsar mitt i solskenet, å andra sidan kan det ta många timmar för bruket att sätta sig, om man står på skuggsidan och det är lite svalt där.m a o planera jobbet, för dom andra går hem klockan 16:00.
 
Sommartorparn skrev:
Är själv amatör, men som jag förstått ska man först vattna, sedan slamma på en lös blandning av samma kalkputs som du sedan använder. .
Glömde säga att grundningen lägger man på med kalkborste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.