Hej!

Jag jobbar som snickare huvudsakligen men stöter då och då på lite mur och puts-arbeten vilket jag tycker är ett väldigt trevligt ombyte. Man märker snabbt att dessa arbeten har en betydligt mer hantverksmässig karaktär än det vanliga 8-tums-stomme-plast-gips-gles-lockpanel- köret. Har länge fascinerats av "gamla hederliga" stenhus och därtill hörande hantverk, och drömmer om att en gång bygga mig ett dito.

Tyvärr är det så att jag praktiskt taget aldrig träffar på några större murarbeten i jobbet så jag får aldrig se några "riktiga" murare stå och jobba så att jag kan lära mig deras teknik. När det kommer till att putsa en vägg har jag gjort lite grann sånt, och jag kan hjälpligt slänga bruk på en vägg och få det att fastna bra och bli jämnt, men jag har faktiskt aldrig sett en riktig yrkesman göra det. Jag skulle vilja lära mig göra det som det alltid har gjorts, och jag bara undrade om någon hade lust att beskriva lite hur man jobbar.

Själv gör jag så att jag (högerhänt) står så att jag har väggen på min vänstra sida lite snett framåt, och slår på bruket med högerhanden från sidan. Jag har använt trekantig murslev och "fasadslev", nån gång även en rak iläggsslev. Är det så som ni proffs också gör eller jobbar ni på något annat sätt? Vilka slevar har ni när ni slår på? skiljer sig tekniken åt när man skall spritputsa? Jobbar ni nån gång med "backhand"?

Det kanske kan verka lite löjligt att försöka lära sig något så praktiskt genom att ställa en fråga på ett forum, men jag är så jäkla nyfiken och jag kommer nog inte ge mig förrän jag också kan spritputsa!

En annan sak- mitt barndomshems grundmur (trähus från 30-talet) är pustad på ett sätt så att det ser ut som att putsen har runnit nerför muren. En väldigt grov struktur med stora partiklar, är detta en särskild typ av spritputs eller är det bara dåligt utförd sådan?:D Har sett det på något annat ställe också.

Hoppas nån ids svara!

MVH snickarn