Hejsan!
2018 tog jag studenten inriktning el och energiprogrammet inriktning elteknik. Direkt efter studenten så kände jag att livet som en elektriker inte intresserade mig. Så jag började jobba med annat som är relativt likt elen och jobbade med det i ett år. Augusti 2019 började jag plugga IT/data på högskola, det var roligt till en början men medans tiden gick blev det mindre roligt, under denna tid så blev jag ännu mer intresserad av att jobba som elektriker. Så min fråga lyder.

Tror ni att jag har en chans att bli anställt?

jag har tyvärr inte påbörjat min lärlingstid än.
 
Självklart har du goda chanser att påbörja din karriär som elektriker, många arbetsgivare tror jag tom. uppskattar människor som gjort och testat annat men sedan återkommit eller fått upp intresset för el. Att du nu är cirkus 2 år äldre är absolut inget negativt.

Dock så har ju läget i världen gjort att många drar sig för att anställa just nu, man vet inte hur den närmaste framtiden kommer att se ut.
Mitt tips är att söka så många jobb du kan och att aktivt följa upp ansökningarna.
 
J Joakim Nilsson skrev:
Självklart har du goda chanser att påbörja din karriär som elektriker, många arbetsgivare tror jag tom. uppskattar människor som gjort och testat annat men sedan återkommit eller fått upp intresset för el. Att du nu är cirkus 2 år äldre är absolut inget negativt.

Dock så har ju läget i världen gjort att många drar sig för att anställa just nu, man vet inte hur den närmaste framtiden kommer att se ut.
Mitt tips är att söka så många jobb du kan och att aktivt följa upp ansökningarna.
Tack så mycket! :)
 
MEN, lite smolk i bägaren...

Dels behöver Du "jobba på" (läs: tänka om) din presentation fullständigt. Det Du skrivit ovan läser jag tydligt som att Du tror att världen är ett nöjesfält som ger kul kickar hela tiden. Du gick elutbildning, men det var tråkigt, så testade Du IT, efter en halv utbildning var det tråkigt. Nu vill Du testa montör, trots allt. Hur stor är risken att Du tycker det är tråkigt efter 5 månader med montera vägguttag i nyproduktion, men löfte om att snart få avancera till strömbrytare?

En firma som skall fixa lärlingsplats löper stor risk att Du fortsätter på samma sätt, hoppar av i halvtid och drar till fjällen för 6 månader bakom en bardisk eller så, så står firman kvar med en avbruten lärlingstid, får sura frågor från facket om dålig handledning etc.

Jag skulle faktiskt vilja rekommendera Dig att bita ihop, gör färdigt din IT-utbildning. Halva utbildningar är inte plus i CV, snarare tvärt om. Försök styra så mycket Du kan, ev byta "linje", "inriktning" eller vad det nu kan heta, så att Du hamnar på styrsystem/ styr och regler / PLC (kan heta mekatronik...). Men gör den färdigt! Sedan har Du en riktigt intressant värld att söka jobb på - med både el och data i samma tugga! (ev ta ett "sabbatsår" - men det skall inte behövas för en 3-årig utbildning om det inte inträffat något vedervärdigt (typ förälder/syskon gått bort oväntat)

Om Du kan välja till - ta lite datakommunikation också, så blir Du en stjärna att förklara för kollegorna vad switchar, modem, fiberomvandlare, UDP, RS-485 och alla andra fina prylar egentligen är.

Efter IT- utbildning, ta lärlingstiden till fullärd montör - det är få av styrkillarna som har den styrkan, så Dina chanser att få ett BRA jobb (dvs ett Du gillar) ökar betydligt när Du är unik och har mer än de andra som tävlar om samma anställning.
Du kommer säkert att tröttna under den tiden också - men bit ihop! Tänk på att det är "bara 1 år kvar" - och det har jag glädje av i 40 år framåt så nu gäller det att kämpa på. Du behöver "motivation", eller lite "djävlar anamma".

Det går inte att leva ett helt liv i en smekmånad - det blir för dyrt med alla skilsmässor som skulle krävas...

Kanske behöver Du en hobby som ger Dig "kickar", så att Du orkar med ett jobb som är lite mer grått och alldagligt - för det är typ 100% av alla jobb! Jag har till exempel träffat en väldigt framstående forskare som gjort rejäl karriär, som spelar piano som ett ultra-proffs! Hans förklaring, det gick att spela in hela studielånet på stadshotellets bar-piano, men det tog 20 år. Här talar vi om fokusering på uppgiften - och en förmåga att fokusera om när det är en annan uppgift.

Det handlar också lite om att Du måste mogna - inse att livet består av jobb, 7 - 4, med 5 veckors semester, om man vill ha en "normal" situation med familj, eget boende, pengar att åka på resor eller ha någon hobby för etc (Du kanske inte tycker det betyder så mycket, men jag lovar: de brudar Du verkligen vill ha familj med bryr sig vansinnigt mycket om att Du är en pålitlig försörjare - de vill inte ha ett jämnårigt "barn" att ta hand om).

Jag inser att dagens skola inte alls har talat om för Dig att det är så livet fungerar, så landningen i verkligheten kan kännas hård. Men man kommer inte undan den, kanske kan man skjuta upp landningen lite - men då är det teknisk högskola som gäller :)
 
  • Gilla
ccx och 10 till
  • Laddar…
Bra rutet!(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.