Vi ska precis beställa ved för första gången. Vi har en Contura-kamin, en Roslagsskasett och en kakelugn. Alla dessa eldar man ju med stängd lucka. Innebär det att jag lika gärna kan köpa blandved, eller har björk ngn annan fördel? Min far hävdar att granved är bra för skorstenen, men hans tips från bondepraktikan känns inte alltid helt tillförlitliga.... :)
 
Ylva P skrev:
Vi ska precis beställa ved för första gången. Vi har en Contura-kamin, en Roslagsskasett och en kakelugn. Alla dessa eldar man ju med stängd lucka. Innebär det att jag lika gärna kan köpa blandved, eller har björk ngn annan fördel? Min far hävdar att granved är bra för skorstenen, men hans tips från bondepraktikan känns inte alltid helt tillförlitliga.... :)
Gör en enkel sökning med Google. Använd sökorden "Elda", "ved". Läs artiklarna du får fram. Konsumentverkets artikel "Elda med ved" ger dig generella råd. Statens provningsanstalt (SP) "Tips för vedeldaren..." går lite mera in på detaljer.

Björk är en av de energirikaste trädslagen och ger följaktligen mest värme. Det förutsätter att man eldar rätt. Om att elda rätt hittar du en artikel (i PDF-format) hos:
http://www.naturvardsverket.se/bokhandeln/pdf/620-8028-8.pdf
Sökorden "elda rätt" ger tusentals artiklar i Google. ;-)
 
Tusen tack! Jag sökte på elda på google, men hittade bara en massa reklam för affärer som säljer kaminer! :)Jag ska testa elda+rätt istället...
 
Jag ser ingen anledning med att "finelda" med björkved i en sluten elstad, exempelvis en kamin. Kör med samma blandved som till pannan, d v s al, björk, gran, tall och asp samt något enstaka ek. Eldar jag bara med björk i kaminen blir det bastu i rummet.
 
Andledningen skulle kunna vara att det inte sprätter nått av björkved kanske.
Men har man en kassett så spelar det ju ingen roll
 
Eftersom du använder sluten eldstad spelar det ju som sagt ingen roll att barrveden (gran) sprätter lite. Skillnad finns dock i de olika träslagens energivärde. Björk har ett högre "energiinnehåll" räknat per fast kubikmeter. Något förenklat behöver du alltså mindre volym björkved för att skapa samma värmeenergi jämfört med ex. gran.
Bör ju givetvis vägas mot pris per kubikmeter.

Vedpriser påverkas mycket av aktuella priser på massaved och jag tror att björkmassan ligger ganska högt för tillfället. Det är bra att ha nån "skogsgubbe" i släkten där man billigt kan få nån granpinne!
 
Japp, björkveden är dyr för tillfället, 350:- per fastkubik fick jag betala för ett par månader sedan, plus ev. moms :rolleyes: ocht ransport.
 
Men en fastkubik motsvarar ett ton ved eller 2 m3 lastat på bil och kanske 4 m3 i säck....
 
Björk är en av de energirikaste trädslagen och ger följaktligen mest värme.

En av?
Av rent intresse, är det någon som vet ( eller har någon bra sida) vilket trädslag som ger mest värme (energirikast), av dom vanligaste trädslagen i sverige. Asp, ask, björk,ek,bok,etc?
 
Ärligt talat så bli jag så trött på detta tramset med vilken ved man skall elda, personlige så kör jag blandved rakt över. Tror inte att den lilla energiskillnaden som är mellan olika trädslag spelar någon som helst roll i det stora hela. Elda det som är blilligast per m3 för tillfället istället.

Om man vill hålla på att energi optimera så är det bättre att ha ordentlig kontroll på fukthalt, syretillförseln osv
 
Håller helt med.
Och trådskaparen ville ha koll på vilken ved man skulle/kunde använda.
och som svar till Ylva P så hade jag kört bland ved.
Tänkte bara att eftersom vi var inne på energi, så kunde jag kolla om någon hade koll på energiskillnaderna?
 
Energivärde per fast kubikmeter ved i kilowattimmar (Kwh)
Trädslag Energivärde
Rönn 3190
Bok 3000
Ek 2900
Ask 2900
Lönn 2800
Björk 2650
Klibbal 2350
Tall 2350
Asp 2000
Gran 2000
En kubikmeter olja motsvarar 9900 Kwh

Snott från das internät.... :)
 
Kanon
Tack!
 
Hade helt klart också kört med blandved
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.