Vi ska bygga ihop vårt timmerhus med det närliggande huset från 70-talet. 70-talshuset är byggt av plank från en gammal lada och byggdes som ett fritidshus. Grunden är murad hålbetong.

Timmerhuset ligger i grunden på en kallmur, men inför det kommande bygget har min man murat ihop stenarna, som huvudsakligen var ganska små sten, med betong. Vi har också bytt den nedersta stocken och lagt syllremsa mot fukt mellan grunden och den nya stocken. Tanken är att det ska gå att gräva intill muren utan att den rasar ihop direkt. Nedanför murningen är det fortfarande en kallmur och allt står på lera.

Nu har vi utmaningen att välja grund för tillbyggnaden / ihopbyggnaden. Avståndet mellan markytan och den blivande golvytan är ca 40 cm. I marken går ett fuktstråk som mynnar ut i gräsmattan nedanför sluttningen. Vi vet inte exakt var fuktstråket börjar, bara var det mynnar.

Vi oroar oss för fukt i eller under grunden, med tanke på förutsättningarna. I en krypgrund ska det ju vara 60 cm luft under golvkonstruktionen. Det skulle innebära en ca 40 cm djup grop under jordytan, innanför stödmuren. Om vi skulle göra platta på mark ska vi gräva oss ner ca 80 cm, tror jag, på hela ytan och därmed intill timmerhuset. Det känns instabilt...

Hur ska vi tänka? Vad är bäst att göra?
 
  • Handritad skiss med anteckningar över byggprojektet som visar ett timmerhus, planka-hus och grundalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
M Måttlösa skrev:
Vi ska bygga ihop vårt timmerhus med det närliggande huset från 70-talet. 70-talshuset är byggt av plank från en gammal lada och byggdes som ett fritidshus. Grunden är murad hålbetong.

Timmerhuset ligger i grunden på en kallmur, men inför det kommande bygget har min man murat ihop stenarna, som huvudsakligen var ganska små sten, med betong. Vi har också bytt den nedersta stocken och lagt syllremsa mot fukt mellan grunden och den nya stocken. Tanken är att det ska gå att gräva intill muren utan att den rasar ihop direkt.

I marken går ett fuktstråk som mynnar ut i gräsmattan nedanför sluttningen. Vi vet inte exakt var fuktstråket börjar, bara var det mynnar.

Hur ska vi tänka? Vad är bäst att göra?
Hej.
Jag har inget rakt svar men jag kan aktivera tråden. Du har ett fantastiskt intressant problem. A) Du har ett bygglovärende och bör ha en kontakt med din kommun.
B) Du har en utseende problematik
c) Du har en fuktproblematik.
D) Du har en hållbarhetsproblematik
e) Bokomforten.

Alla delarna är lika intressanta och jag är ingen expert i det här men arbetar i byggbranschen. Timmerhuset med grund i småsten och utfyllnad med betong passar bra ihop med murad hålbetong. Kan man välja att gå vidare med hålbetong på tillbyggnaden? (utseendeproblemet)

Hållbarhetsproblematiken.
Det är byggt på lera och ni har säkrat en del på utsidan, men vad sägs om att åtminstone tillfälligt stärka konstruktionen invändigt för att säkra den ( prata med kunnig)

Fuktproblematiken: Bra med syllremsa men inför vattenmängder som flyttar sig under huset eller som samlas under huset - vilket är det ? Det låter på dig som att vatten flyttar sig från en punkt förbi er nya tillbyggnad och sedan vidare. Det kanske samlas vatten rakt under den nya tillbyggnaden, hur vet man hur det flödet ser ut om 50 år när man inte vet varifrån det kommer? Jag förstår din och er omsorg. Mina första tankar går åt riktning dränering, men fråga experter.

Bokomforten
Jag har hört att av gammal hävd säger man att det inte är hälsosamt att bo direkt över ett vattendrag, men jag vet inte om det stämmer. Man kan lyssna på det och säkerställa att det är verkligt bra gjort i alla fall. Jag vet inte om det är en skröna eller vetenskapligt bevisat.
 
Hej "Nylenskavillan"! Tack för att du gav dig tid att skriva.

Avseende "stärka inifrån" så är det lättare sagt än gjort. På andra sidan ytterväggen i timmerhuset ligger köket. Det blev klart för ett par år sedan och golvet är vattensäkrat och belagt med klinker, så det är inget alternativ att riva upp det.
Avseende dränering så har vi dränerat i två omgångar, det ligger alltså två dräneringsdiken bredvid varandra. Sista gången grävde gubben en dryg meter djupt. Vi fick ändå inte bort det fuktstråk som mynnar i gräsmattan. Antagligen går det djupare än så.

Vi har nu bestämt oss för platta på mark, omgärdad av L-element som är tillräckligt höga för golvhöjdens behov. Vi behöver tydligen inte gå så djupt som 80 cm, utan bara ca 40 för att få ner elementen 20cm, på ett makadamlager om 20cm. Vi tar gärna emot synpunkter på detta.

Mvh
Måttlösa
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
N
M Måttlösa skrev:
Hej "Nylenskavillan"! Tack för att du gav dig tid att skriva.

Avseende "stärka inifrån" så är det lättare sagt än gjort. På andra sidan ytterväggen i timmerhuset ligger köket. Det blev klart för ett par år sedan och golvet är vattensäkrat och belagt med klinker, så det är inget alternativ att riva upp det.
Avseende dränering så har vi dränerat i två omgångar, det ligger alltså två dräneringsdiken bredvid varandra. Sista gången grävde gubben en dryg meter djupt. Vi fick ändå inte bort det fuktstråk som mynnar i gräsmattan. Antagligen går det djupare än så.

Vi har nu bestämt oss för platta på mark, omgärdad av L-element som är tillräckligt höga för golvhöjdens behov. Vi behöver tydligen inte gå så djupt som 80 cm, utan bara ca 40 för att få ner elementen 20cm, på ett makadamlager om 20cm. Vi tar gärna emot synpunkter på detta.

Mvh
Måttlösa
Hej
Jag hoppas andra har råd angående detaljerna i era tankar.

Jag kan bidra med en ytterst liten tanke. Om vatten samlas vid utflödet och tillräckligt långt bort från hus så vet jag att björk ibland kan planteras eftersom de suger vatten bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.