Jag har en 1 & 1/2 - plans villa i mellansverige på 156 kvm byggd -73.
Vi bytte ut oljepannan mot en luft/vatten-värmepump, men pga att vi har ett enkelrörs-system till elementen så får vi inte ut så stor effekt av dessa. Max-temp på framledningsvatten är 55 grader.

För att få lite komplementvärme under kalla vinterdagar så monterade vi nyligen in en luft/luft-värmpeump, med inomhusenheten monterad centralt i hallen ovanför huvudingång. Där finns även trappa till övervåning och helt öppet upp till övervåningens tak.

Frågan är nu om det är mest ekonomiskt att köra luft/vatten-pumpen på maxtemperatur och stötta till med luft/luft vid behov, eller att dra ner tempen på luft/vatten-pumpen och köra luft/luft som "huvudsaklig" uppvärmning?
 
Om ni har ett värmesystem av högtemperaturtyp så blir det ju aningen bättre verkningsgrad att värma med luftluftvärmepumpen. Men det är ganska små skillnader så jag skulle låta värmekomforten bestämma i första hand, hur det känns i huset.
 
  • Gilla
MeraMer och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om ni har ett värmesystem av högtemperaturtyp så blir det ju aningen bättre verkningsgrad att värma med luftluftvärmepumpen. Men det är ganska små skillnader så jag skulle låta värmekomforten bestämma i första hand, hur det känns i huset.
Tack för svar. Vad menas med "högtemperaturtyp"? Räknas både luft/luft och luft/vatten som det?
 
M MeraMer skrev:
Tack för svar. Vad menas med "högtemperaturtyp"? Räknas både luft/luft och luft/vatten som det?
Vad jag förstått så är det det vattenburna distributionssystemet som kan vara av låg eller högtemperaturtyp. Högtempsystem var ofta ursprungligen värmda av olja. Kännetecknande är att det är mindre avgivande yta och enkelpaneler. Lågtempsystem, som föredras av värmepumpar vars maxtemperatur är relativt låg kännetecknas av element med stor yta och allmänt rejäla element och rör.
 
  • Gilla
MeraMer
  • Laddar…
Luft/vatten gillar lägre framledningstemperatur. Typ upp till 55 grader (vissa klarar mer) Sen finns det äldre system som kör ut ännu högre temperatur som olja osv. Då är oftast radiatorerna mindre. När man då byter till en luft/vatten så kan det behövas större saker på väggarna.
 
  • Gilla
MeraMer
  • Laddar…
M MeraMer skrev:
Jag har en 1 & 1/2 - plans villa i mellansverige på 156 kvm byggd -73.
Vi bytte ut oljepannan mot en luft/vatten-värmepump, men pga att vi har ett enkelrörs-system till elementen så får vi inte ut så stor effekt av dessa. Max-temp på framledningsvatten är 55 grader.

För att få lite komplementvärme under kalla vinterdagar så monterade vi nyligen in en luft/luft-värmpeump, med inomhusenheten monterad centralt i hallen ovanför huvudingång. Där finns även trappa till övervåning och helt öppet upp till övervåningens tak.

Frågan är nu om det är mest ekonomiskt att köra luft/vatten-pumpen på maxtemperatur och stötta till med luft/luft vid behov, eller att dra ner tempen på luft/vatten-pumpen och köra luft/luft som "huvudsaklig" uppvärmning?
Hur små är radiatorerna?av Enkel eller dubbeltyp?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur små är radiatorerna?av Enkel eller dubbeltyp?
Varierande storlek men av enkeltyp
 
Jag skulle satsa på ett tvårörssystem med nya radiatorer, då räcker 55 grader utmärkt
 
Det mest effektiva är nog att LV jobba med relativt låga temperaturer. Tänk att den ska förhindra kallras från fönster och skapa en grundvärme. Men inte så låga temperaturer att kompressorn går stabilt utan onödiga start/stopp. Sen låter du LL skapa det sista värmebehovet du behöver i huset.
 
  • Gilla
MeraMer
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle satsa på ett tvårörssystem med nya radiatorer, då räcker 55 grader utmärkt
Rören är ingjutna i bottenplattan :(
 
1-rörs är elementen olika varma.
 
M MeraMer skrev:
Rören är ingjutna i bottenplattan :(
Då slipper du ju jobbet att riva ut dem om du drar nya rör för 2-rörssystem. ;)
 
  • Gilla
MeraMer
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Då slipper du ju jobbet att riva ut dem om du drar nya rör för 2-rörssystem. ;)
He he ja det är ju sant iofs :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.