Snälla hjälp mig!
Hur ska man göra med anslutning av en tillbyggnad med kantelement mot en platta på mark från 80 talet. Ska man:
lägga kantelement runt om tillbyggnaden?
Borra in armeringsjärn i den gamla och gjuta emot?
Eller anv någon typ av rörelsefog emellan?? Har för mig jag läst någonstans om DIL fog (dilatationsfog).
Någon som kan komma med idéer och för/nackdelar med de olika alt.
 
Ingen som har erfarenhet av detta?
 
Jag fick hjälp av en kille på beijer bygg hur jag skulle göra.

Har då gjort en liten ..liten.. till byggnad med L kantelement runt men ej mot den gamla plattan. den gamla plattan blir ett stöd att gjuta mot men man bör alltid göra förstärkning neråt med att göra en betong klack. det är lätt då man lägger ut den nya cellplasten låter man den senare lagret /lagren inte gå ända in mot grunden och lägger sedan ner armering som ska göras enligt anvisningar. Så kommer du att få en armerad klack när du gjuter.

Jag blev rådd att bara lägga tunn cellplast som rörelsefog mot den gamla grunden och sen lägga plastfilmen upp mot den gamla grunden. Jag var själv inne på att borra och sticka in armering men fanns tydligen risk att man utsätter den gamla grunden för påfrestningar som kunde bli sättningar /skador... Så jag vågade inte.... kanske går?

Jag gjorde mitt efter http://www.thermisol.se/pdf/Broschyr_sockelelement.pdf beskrivning Så prata med någon bättre bygghandel och fråga vad de säger... så du inte halshugger mig sen. :wow:
 
Tack Chrille. Det var lite så jag var inne på att det skulle göras.
Nackdelen med din lösning är väl att det blir 1 lager mindre cellplast längs med skarven mot den bef grunden. Det borde ju eg inte krävas någon klack då man inte ställer något bärande längst med skarven normalt sett.Men det gåt ju säkert vilket som. Tack för din åsikt!
 
Det va så lite så!

Jag är med på vad du menar... Kanske räcker med att man lägger några extra armerings stänger längs med den gamla grunden så stärker man upp det lite extra?

Jag tänkte iaf som så att ett lager mindre in mot den gamla plattan inte gör så mycket efter som att tjäle eller kylan inte ligger an mot som det gör på ytter väggarna så det kan inte vara så mycket man förlorar. ;)
 
Ja Chrille det kan som du säger räcka att armera lite extra, men din tanke med en högre sula är inte tokig heller. Det är ju trots allt 2 helt olika grunder med olika konstruktionstekniker som möter varann ( I vårt fall en gjord 1980 och en 2010, numera isoleras ju betongen det gjorde man ju inte förr)
 
Så här såg vår K-ritning ut
 
  • Nyplatta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.