Hej

Vi måste tilläggsisolera vår tvättstuga (är väldigt kall och en besiktningsman sa att ytterväggarna är för tunna. Jag gissar att det ursprungligen har varit ett förrådsutrymme som man öppnat upp tvättstugan mot.

Jag slog ett hål med hammaren och konstaterade att det är en gipsskiva, plast, isolering och därefter yttervägg (antar jag). Mellan gips och yttervägg är det 10 cm.

Några frågor:
1. Kan jag bygga på och tilläggsisolera på den befintliga väggen eller måste jag riva befintligt gips?
2. Hur mycket bör jag bygga på?
3. Bör jag göra något mer än regla, isolera och gipsa? Ska ett till lager med plast upp eller dyl?
4. Någon speciell isolering som är att föredra?

Tacksam för svar :)
 
1. Eftersom plasten måste bort får du nog bita i det sura äpplet och ta bort gipset också. Om du inte tilläggsisolerar på utsidan ytterväggen förstås.
2. Ju mer desto bättre. En modern vägg har ofta 25-30 cm isolering. I praktiken beror det förstås på hur mycket utrymme du kan undvara i tvättstugan.
3. Du ska absolut inte stänga in isolering mellan två diffusionstäta platsskikt. Bara ett plastskikt innerst (eller ja, ofta sätter man plasten 45 mm in och lägger ett isolerat installationsskikt på 45 mm framför, att dra el etc. i så man inte behöver ta hål i plasten överallt.)
4. Nja, beror väl lite på din övertygelse och din plånbok. Det finns organisk isolering som bygger på lin eller träfiber, och så finns det billigare saker som glasull och stenull.
 
Tack för svaret. Hur kommer det sig att plasten måste bort? Är det för att det måste vara: gips>plast>isolering>yttervägg?
 
plasten får sitta max 30% in i väggen innifrån räknat, pga att värmen måste kunna torka väggen ända in till plasten. och sitter plasten längre ut så håller sig fukten kvar i väggen. så om ni isolerar med tex en 45mm isolering på insidan så kan plast o gips sitta kvar i väggen men vill ni ha mer isolering så ska plasten bort o monteras längre in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.