I huset vi tittar på har jag sett att takstolarna på några ställen ser ut att ha glidit isär och spruckit lite. Osäker på om det är från byggåret eller om det skett över tid.

Hade en besiktning för ett par dagar sedan och besiktningsmannen tog själv inte upp detta men när jag frågade om det sade han att han hade anmärkt på det om det vore nybyggnation och bett att få prata med konstruktören och se hållfasthetsberäkningarna. Men eftersom huset har 30 år på nacken och takstolarna vilade mot den horisontella balken såg han det inte som något värt att anmärka på.

Vill gärna höra forumets utlåtande om detta också. Jag har ingen anledning att inte lita på besiktningsmannen men skadar inte med fler åsikter. Har tyvärr bara två bilder som visar det jag pratar om.

Träkonstruktion, takstolar, isolering, mörkt vindsutrymme, husbyggnad, inre takstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otydlig bild av trästrukturer, möjligtvis skadade, i dålig belysning. Svårtolkat perspektiv och fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju ut att vara takstolar snickrade med lösvirke på plats typ och även om det ser taskigt ut så är det knappast nån fara på det viset. Bär nog ingen speciell last som det ser ut utan stagar nog mest upp. Vill man så är det väl bara försöka få dit nå spikplåtar som bättre förankrar det då. Eller bara dra in nå skruv.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Hej
Det där ser ju ut som skit.....
Amatörsnickare som spikat ihop utan ritningar, iaf inget som är beräknat eller iaf inte utfört korrekt efter ritning.
Men, det känns inte som det är någon fara, men du kan ju lasra upp stolarna och se om det sjunkit någonstans, men rasa gör det nog inte.
Men för att du ska känna dig säkrare, ta in en erfaren snickare som kan hjälpa dig med en åtgärdslista, som sagt säkert inget som behövs, men det kan ju kännas bättre att förstärka och snygga till litegrann.

Lycka till
/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.