Hej,

Jag behöver bygga ett fristående rum i en lagerhall.
Jag undrar över hur jag på bästa sätt konstruerar taket till detta.

Jag är total novis och har säkert klantat till något!

Jag har gjort några principskisser, dvs reglars storlek, cc-mått etc är inte helt verklighetsförankrade.
Det jag behöver hjälp med är om mina tankar går att genomföra, förutsatt att det dimensioneras rätt.

Jag vill bygga ett tak med reglar som vilar i balkskor som jag fäster i infällda hammarband i väggreglarna. Över takreglarna vill jag sedan lägga två lager gips och under vill jag fästa plåtprofiler och sedan två lager gips till. Mineralull i bjälklaget.

Tänk er att jag vill ha helt slutna lådor.

Här är en överblick på hur jag tänker mig det hela:
Principskiss - Överblick.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursäkta de hiskeliga färgerna, men det var enklare att visa då...
Kortlingar för att göra väggarna så stumma som möjligt.
cc600 på väggreglar för bästa ljudisolering. Tre lager gips på utsidan av väggarna.

Här är en närmare bild ovanifrån taket:
Principskiss - Tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är en bild från sidan:
Principskiss - Tak & gips från sidan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man göra så här?!
Observera på sista bilden hur gipsen överlappar, precis som man gör vid hörnen på väggar.
Borde funka bra?

Jag är känd för att röra till saker, så ta gärna ner mig på jorden... :)

Stort tack på förhand!
 
Varför tre lager gips? Varför inte lägga reglarna till taket på hammarbandet och slippa en massa balkskor?
 
Hej,

Tack för svaret!

Det blir tre lager gips på båda sidor av väggen. Konceptet är tre lager gips på 45x95-regel, mineralull, därefter 5-10 cm luftspalt, ytterligare 45x95-reglar, mineralull och tre lager gips till. Det är för att skapa så stor massa som möjligt för att dämpa låga frekvenser så bra som möjligt.

Eventuellt kommer jag även bygga ytterligare ett tak under detta tak, fribärande mot de innersta väggarna. Allt för ljudisoleringens skull (och då främst lägre frekvenser).

Anledningen till att jag tänker som jag tänker med att lägga taket i balkskor på insidan av väggreglarna, istället för på väggarna, är att det känns som att det blir en tätare konstruktion.

Men som sagt - frågan är egentligen om man "kan" bygga som jag tänkt, eller skapar det stora problem på något sätt? Jag har ingen erfarenhet, så.......

Hur ska jag enklast fästa reglarna om jag lägger de på väggarna? Är det vettigt att använda vinkelbeslag?
Hur gör jag för att få det så tätt som möjligt?
 
S
hur tätt skall det vara? gastätt?
 
Studion skrev:
Hej,

Tack för svaret!

Det blir tre lager gips på båda sidor av väggen. Konceptet är tre lager gips på 45x95-regel, mineralull, därefter 5-10 cm luftspalt, ytterligare 45x95-reglar, mineralull och tre lager gips till. Det är för att skapa så stor massa om möjligt för att dämpa låga frekvenser så bra som möjligt.

Eventuellt kommer jag även bygga ytterligare ett tak under detta tak, fribärande mot de innersta väggarna. Allt för ljudisoleringens skull (och då främst lägre frekvenser).

Anledningen till att jag tänker som jag tänker med att lägga taket i balkskor på insidan av väggreglarna, istället för på väggarna, är att det känns som att det blir en tätare konstruktion.

Men som sagt - frågan är egentligen om man "kan" bygga som jag tänkt, eller skapar det stora problem på något sätt? Jag har ingen erfarenhet, så.......

Hur ska jag enklast fästa reglarna om jag lägger de på väggarna? Är det vettigt att använda vinkelbeslag?
Hur gör jag för att få det så tätt som möjligt?
Jag tror du kan få lika tätt med reglarna liggande ovanpå som med dom i balkskor. Vinkelbeslag är vettigt, men allra enklast (och billigast) är troligen att helt enkelt skråspika fast dom i hammarbandet. Dom kommer ju stabilisera varandra i sidled med hjälp av all gips sen.

Det verkar närmast vara en bunker du bygger. Vad är det du ska ljudisolera mot eller ifrån? Du har inte övervägt att mura istället?
 
SBH skrev:
hur tätt skall det vara? gastätt?
:)

Hehe, njae, men så pass tätt så att den teoretiska dämpningen av luftljud på runt 65 db i väggarna inte sabbas av att det bara dämpar 30-40 db i taket. Det ska bli en inspelningsstudio och det ska störa så lite som möjligt, dels mellan de olika rummen, men även ut mot grannar (ca 25-30 meter bort), och så lite ljud in som möjligt.
 
vectrex skrev:
Jag tror du kan få lika tätt med reglarna liggande ovanpå som med dom i balkskor. Vinkelbeslag är vettigt, men allra enklast (och billigast) är troligen att helt enkelt skråspika fast dom i hammarbandet. Dom kommer ju stabilisera varandra i sidled med hjälp av all gips sen.

Det verkar närmast vara en bunker du bygger. Vad är det du ska ljudisolera mot eller ifrån? Du har inte övervägt att mura istället?

Nej, det blir väggar på träreglar!

Det är som sagt en inspelningstudio jag ska ta och bygga. Idiotprojekt, men nu har jag tagit beslut om att genomföra det, så då är det bara att köra på! :)

Som jag skrev i ett annat inlägg precis, så är det viktigaste (förutom att det blir ett säkert och hållbart bygge) att ljudisoleringen jag bygger in i väggarna inte sabbas av att det blir sämre ljudisolering i taket. Därför ska det vara så tätt som möjligt.
 
S
skulle tipsa att du gör en vägg med skilda reglar(gips,regel luftspalt regel gips.
sätt gärna lujd absorbenter.
kanske byta träet mot stålreglar.

va för budget?
storlek?
 
SBH skrev:
skulle tipsa att du gör en vägg med skilda reglar(gips,regel luftspalt regel gips.
sätt gärna lujd absorbenter.
kanske byta träet mot stålreglar.

va för budget?
storlek?
Yes, det blir tre lager gips, 45x95-regel, 5-10 cm luftspalt, 45x95-reglar, tre lager gips.
Akustiska lösningar kommer byggas på olika sätt.
Stålreglar blir det antagligen på det innersta taket.

Man vill åt så stor massa som möjligt, så därför är träreglar att föredra. Det enda som stoppar låga frekvenser är hög massa.

Budget ligger på mellan 125 000 och 150 000. Det är två rum på totalt 50-60 kvm som kommer byggas på det här sättet, samt ett fikarum+korridor där det blir lite enklare. Invändig takhöjd på ena rummet vill jag ha runt 3 meter och i det andra cirka 2,50 meter.
 
S
har byggt med åtta olika lager gips. tre olika lager isolering. allt med stålregler
ljudabsorbenter och ljud brytning i rummet.
 
SBH skrev:
har byggt med åtta olika lager gips. tre olika lager isolering. allt med stålregler
ljudabsorbenter och ljud brytning i rummet.
Yes, det går ju att bygga på många olika sätt, beroende på vilken grad av ljudisolering man vill åt och hur det ser ut i byggnaden och vilken ekonomi man har. Sex lager gips på 45x95-reglar med luftspalt är ganska vanligt. Teoretiskt bör det dämpa luftljud med runt 55-65 dB och då även en hel del ner i lägre basregistret.

Diffusorer, absorbenter, basfällor etc kommer jag bygga och köpa, men det är en helt annan fråga.

Det jag behöver hjälp med är en bra och stabil lösning för taket.
Så åter till min första fråga - verkar det vettigt att bygga som jag föreslagit, eller är vectrex idé här uppe bättre? Finns det ännu bättre sätt?

Och verkar det lämpligt att sätta gipsen så att tak- och väggipsen överlappar varandra som på bilden i mitt första inlägg?
 
S
vectrex har ett bra förslag.
alltid överlappa varandra, annars är det ingen ide att sätta alla tre lager.
använd gärna någon fog i skarvar. du kan ha på stereon på för fullt i lagerutrymmet och höra den i rummet.
men ljud från utsidan kommer du ej höra.
kan även vara bättre att använda hård isolering än "vanlig"
 
SBH skrev:
vectrex har ett bra förslag.
alltid överlappa varandra, annars är det ingen ide att sätta alla tre lager.
använd gärna någon fog i skarvar. du kan ha på stereon på för fullt i lagerutrymmet och höra den i rummet.
men ljud från utsidan kommer du ej höra.
kan även vara bättre att använda hård isolering än "vanlig"
Men är hans förslag bättre än min ursprungliga idé? Och i så fall, varför?
Jag är ganska besatt av att veta anledningarna till att man rekommenderar något :)

Fog kommer självklart att gå åt i mängder i detta projekt!
 
Redigerat:
M
bara en tanke - vore det inte bra att bygga hela rummet "flytande" på något som absorberar ljudet som rör sig genom golvet. Stegljud och annat lågfrekvent rör sig gärna upp i mikrofonstativ och skapar buller i kondingmikar så man måste klippa den låga basen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.