Hej!
Håller på att regla upp väggar med stålregel.
Jag har satt skenor i golv och tak men skall jag skruva regeln även i ytterväggen? Känns klent annars?
Osb och gips skall på sen!
uploadfromtaptalk1375123836049.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uploadfromtaptalk1375123857476.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh: förvirrad som bara byggt i trä!
 
Den kommer att bli stabil när du skruvar dit OSB.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
MTech skrev:
Hej!
Håller på att regla upp väggar med stålregel.
Jag har satt skenor i golv och tak men skall jag skruva regeln även i ytterväggen? Känns klent annars?
Osb och gips skall på sen!
[bild]
[bild]
Mvh: förvirrad som bara byggt i trä!
Finns en speciell tång ( dyr ) som man nyper fast reglarna med, men annars så blir det stabilt som sagt när man skruvar fast osb..
 
När jag ändå är igång och frågar!
Skruvar jag osb i skenorna så blir ju väggen tät och jag hade gärna haft en liten luftspalt uppe och nere!
Sätta distanser kanske?
 
Den skall inte dras fast i väggen. Stålreglar är tyvärr klenare än träreglar och det märks tydligt med skivor på ena sidan och tomt på andra (som i ditt fall). Jag har gjort precis samma sak i min gamla källare. De råd jag kan ge är att regla med cc45 och använda skivor avsedda för det istället för cc60. Glöm inte förstärkning i hörnen som annars blir ostabila. Varje tillverkare av stålskenor har sina lösningar för hörn.

Distanser gör ingen nytta om du inte kommer upp över den nedersta regeln men jag tror inte du behöver vara orolig. Du kommer väl att ha ett antal hål för strömbrytare och uttag?
 
Vad gäller hörn så ställer jag själv alltid ena väggen och släpper den förbi, för att sedan dra en regel i den tidigare väggen och fortsätta med den. Således använder jag endast plåtreglar.
Hittade en tidigare bild här på BH från "Sippan7" som jag lånar lite;
horn1.jpg

Själv är jag dock fortfarande fundersam över att ha OSB mot ytterväggen som kan släppa fukt. Jag avser att sätta en spalt upptill då jag ändå planerar att sänka taket och på så vis vädra ut eventuell fukt.
Tången är bra för att fixera reglarna innan man kliver på med skivor. Jula har faktiskt en som är prisvärd - Tillägger att jag inte provat den själv; http://www.jula.se/stuknittang-123009

123009.jpg 123009b.jpg
För att fixera reglarna ytterligare skulle man ju kunna ta en distans mot yttervägg och fästa den, tex, på mitten enbart.
 
slacker skrev:
Tången är bra för att fixera reglarna innan man kliver på med skivor. Jula har faktiskt en som är prisvärd - Tillägger att jag inte provat den själv; [länk]

[bild][bild]
För att fixera reglarna ytterligare skulle man ju kunna ta en distans mot yttervägg och fästa den, tex, på mitten enbart.
Jag har kört med julas tång och den är värt varenda krona.
Dock är det inte lönt att köpa den om man inte ska sätta lite.. En liten vägg eller två med cc-60 kan man likväl dra ihop med plåtskruv.
 
  • Gilla
MTech och 1 till
  • Laddar…
Började lite smått idag att skruva osb på stålregel! Fy vilket jobbigt material:sly: jag tycker skruven drar väldigt dåligt trots rätt skruv för ändamålet:confused: 7 av 10ggr drog inte skruven ordentligt!

Tyckte inte väggen blev tillräckligt stum heller efter skruvning! Blir bättre kanske när gipsen kommer på omlott med osb?
Mvh: besvärad och missnöjd
 
Om du inte har dragit för hårt så skruven bara går runt i plåtregeln, då har du inte fått fäste överhuvudtaget för fastnar gör det och det ordentligt om skruven drar i rgeln. Är du helt hundra på att du har rätt skruv.
 
Har dessa skruv! Stod att det var för stålregel?
uploadfromtaptalk1375287768939.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har samma erfarenhet, kör grabbers spånskiveskruv för plåtregel och upplever också att det är svårt att få riktigt bett.
De två knep jag kommit fram till som underlättar är:
1. Köra traditionell skruvdragare, ingen slag.
2. Försöka skruva så nära 90-graderskanten på stålregeln som möjligt eftersom den är styvare där än längre ut.
 
Kör med 13mm montageskruv (blåbär) ist för med fixertång..
Fixertången är bara klumpig att ha i fickan när man jobbar, trillar alltid ur :D
 
D09
Jag kör med trallskruv med gängor hela vägen in, man får trycka/ hålla emot plåten när man skruvar så brukar den ta fint men man kan inte dra för hårt heller. Lite för grova gängor på trallskruven.
 
Jag drog i lite skruv och plugg i ytterväggen det gjorde susen! Skall testa andra skruv på lördag när jag kör nästa pass!
 
Är inte skruven på bilden 3 gånger för lång och saknar gängor närmast skallen?

Jag använde Grabber 3.8 x 28 spånskruv för trä/plåt regel med utmärkt resultat för att fästa OSB i plåtreglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.