En fråga om koppling av min plejd
Har två utelampor som jag vill ska gå på astro ur
Gul verkar vara neutral och svart borde vara lasten, Min elektriker sladdade iväg i fredags och missade denna, vet att det är en fråga för elektrikern men finns något ”inofficiellt” svar på kopplingsschema då jag stör ihjäl mig på frånvaron av ljus

tacksam för svar
 
  • Öppen eldosa med en Plejd-anslutning, WAGO-kopplingsklämmor och trådar med olika färger inklusive en gul och svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Erik Bjo skrev:
En fråga om koppling av min plejd
Har två utelampor som jag vill ska gå på astro ur
Gul verkar vara neutral och svart borde vara lasten, Min elektriker sladdade iväg i fredags och missade denna, vet att det är en fråga för elektrikern men finns något ”inofficiellt” svar på kopplingsschema då jag stör ihjäl mig på frånvaron av ljus

tacksam för svar

Du har ett kopplingsschema i kartongen där din plejd kom med, annars så går du in på https://www.plejd.com/products/DIM-01

Sen så varför tror du att gul verkar vara neutral? Man gissar inte med el, man mäter samt kollar i andra dosor och tar reda på vad ledarna har för funktion.
 
Svart ser ut att vara fas, gul nolla och grön last, det är i alla fall så det är kopplat. Om allt är som det ska så ska det lysa nu. Om inte så behövs det mätas fram till vad som är vad och kopplas om. Har han glömt så till säkringen?
 
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Svart ser ut att vara fas, gul nolla och grön last, det är i alla fall så det är kopplat. Om allt är som det ska så ska det lysa nu. Om inte så behövs det mätas fram till vad som är vad och kopplas om. Har han glömt så till säkringen?
Att gissa vad som är vad enligt färger är ju alltid lika lyckat (y)
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
B
G GoGetLost skrev:
Att gissa vad som är vad enligt färger är ju alltid lika lyckat (y)
Friskt kopplat - hälften brunnet!
 
G GoGetLost skrev:
Att gissa vad som är vad enligt färger är ju alltid lika lyckat (y)
Ja, jag är ju väldigt tydlig med att jag gissar, och om det inte stämmer ska man mäta. Vad är problemet? Värsta som kan hända är att säkringen i plejden smäller och ts får köpa en ny.
 
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Ja, jag är ju väldigt tydlig med att jag gissar, och om det inte stämmer ska man mäta. Vad är problemet? Värsta som kan hända är att säkringen i plejden smäller och ts får köpa en ny.
Du tyckte att du var tydlig? Vart då? :crysmile:
 
G GoGetLost skrev:
Du tyckte att du var tydlig? Vart då? :crysmile:
Ord som "ser ut som" och "om allt är som det ska" tycker du får folk att verka stensäkra på sin sak? Lite läsförståelse kanske är på sin plats :geek:;) nog om detta, jag antat att ts har fått hjälp redan.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Ord som "ser ut som" och "om allt är som det ska" tycker du får folk att verka stensäkra på sin sak? Lite läsförståelse kanske är på sin plats :geek:;) nog om detta, jag antat att ts har fått hjälp redan.

Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Ord som "ser ut som" och "om allt är som det ska" tycker du får folk att verka stensäkra på sin sak? Lite läsförståelse kanske är på sin plats :geek:;) nog om detta, jag antat att ts har fått hjälp redan.
Jag tycker inte att man är "väldigt" tydlig när man använder såna ord, tycker du det? Läsförståelsen är det inget fel, det kanske bara det är dig det är fel på :geek:;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Där är väl ingen nolla!
Det ser ut som en gammal kronkoppling.
Vad tändes med dom 2 knapparna?
Svart i dosan är Fas
Gul och Grön går till var sin lampa.
Får du det till att fungera så är det för att den Gula tråden ”jordar” genom en glödlampa.
Men kopplingen är fel!
 
G GoGetLost skrev:
Jag tycker inte att man är "väldigt" tydlig när man använder såna ord, tycker du det? Läsförståelsen är det inget fel, det kanske bara det är dig det är fel på :geek:;)
Jaja, vi är oense helt enkelt. Man kan klart tyda vad jag skrev på olika sätt. Får tänka på det till nästa gång helt enkelt och försöka bli tydligare (y)
 
Kan lugna alla duktiga viktigpettrar att inga privata ingrepp är genomförda även om det är lockande..
 
Jag tycker det ser väldigt genomfört ut på din bild. Du gör ett allvarligt fel genom att koppla på chans. Detta säger jag/vi inte för att vara "viktigpetter" utan för din säkerhet, och andras som läser detta.

Om du inte vet till 100% vilken funktion ledarna har på bilden så behöver du ta reda på det. Enklast är att titta i angränsande dosor till dess att du fått klart för dig var du har fas, nolla och tändtråd.
 
Nej!

TS ska inte behöva göra ett dugg. Och får inte.

Elektrikern eller någon av denne utsedd annan elektriker får vackert omedelbart sladda tillbaka och slutföra sitt förbannade jobb. De har enligt lag ensamrätt på att utföra detta arbete. Då klantar man sig inte genom att lämna kunden utan belysning. Råkar man begå ett ärligt misstag så ser man till att omgående rätta till det.

Om lagen ger elektrikerna ensamrätt att utföra detta så kommer det med ett visst ansvar.
Man lämnar inte kunden utan belysning så att denne tvingas genomföra farliga kopplingar genom gissning av vad som är vad baserat på vilken färg kabeln råkar ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.