Hej,

Säkert en väldigt dum fråga, men jag kan inte hittar svar i någon annan tråd (kanske för att det är uppenbart för alla andra förutom mig), men hur funkar det med passbitar och täcksidor i kök (i mitt fall Ikea)? Kan man såga till dem exakt som man vill och skarva med de "fula" sidorna eller följer det med någon sorts list man sätter där man har sågat? Om jag t.ex. köper en sockel på 220 cm kan jag ju såga till den till det mått jag behöver, men kan jag såga den i t.ex. 4 små bitar eller saknar jag då någonting för att få sågsidan vit? (Jag tänkte ha en del sockellådor, så då blir det ju en del små sockelbitar emellan och så har jag samma fundering på andra ställen när det gäller täcksidor (antar att de funkar likandant)).
 
Med IKEA socklar följer en bit kantband som man stryker på med strykjärn.
Hur resultatet blir har helt och göra med hur fint snittet är innan man stryker på kantbandet.... kantband, kanske ska vara kantlist!? =)
 
Täcksidorna har målade kanter så då måste du tänka till när du sågar så du får den sågade sidan så osynlig som det går. In mot vägg eller så.
 
Tack för era svar.

slacker: Förstår jag dig rätt då att det följer med ett kantband per 220-sockel så att jag i bästa fall kan få ut en bit med två fina kanter av en sockel? Så om jag vill såga sockeln i säg 4 små bitar, så får jag leva med att ha fula kanter eller så får jag köpa 4 stora socklar?
 
Hej.

Jag vet inte hur lång smältlisten som följer med är. Det finns annars att köpa på de flesta byggvaruhus. Vi köpte en rulle (ca 2 m) i samband med att vi köpte Elfa system och skulle kapa hyllplan. Kommer inte ihåg vad det kostade men det var klart överkomligt.

Henrik
 
Åh, tack för tippset! Kollade bara på Ikea och där verkade det inte finnas extra list. Men jag ska kolla någon annanstans. Det spelar ju nästan inte någon roll vad det kostar, för dyrare än att köpa alldeles för mycket sockel, kan det ju knappast bli. ;-)
 
Det kan skilja lite i bredd (tjocklek på hyllplan eller sockel) men det var inga problem att skära bort efteråt.
 
Jag antog det. Det låter ju inte som om det handlar om någon tjock historia som är svår att ta sig igenom. :)
 
Men det som skickas med ikea är väl inte smältlister. Det är väl plastlister som man klämmer fast i alla 90 graders hörn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.