Hej,

jag har två Panasonic luft/luft värmepumpar i mitt hus och undrar om det är normalt att det ser ut som hos mig?

Den vänstra pumpen är en CU-LZ25TKE och den högra är en CU-NZ25VKE. Problemet är att den högra har förbrukat tre gånger så mycket ström som den vänstra samt, som syns på bilderna producerar mycket mer kondensvatten än den andra. Jag har spettat bort lika mycket is tidigare som det nu finns på bilden.

Den högra delen av huset är sämre isolerat än den vänstra som är en tillbyggnad som gjordes för fem år sedan. Planlösningen är dock ganska öppen så det borde inte vara så stor skillnad tycker jag.

jag undrar om detta är normalt?

Två luftvärmepumpar installerade utomhus på rött hus, högra pumpen med betydande isbildning och kondensvatten på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Två luftvärmepumpar på röd vägg, en med synlig isbildning och kondens, i ett snötäckt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mängden kondensvatten beror på hur mycket värmepumpen får arbeta. Testa att stänga av den högra och kör bara på den vänstra så blir det kondensvatten där också.
 
  • Gilla
Hatti
  • Laddar…
Kan tänka mig att den vänstra sitter lite trångt i en hall och går bara minimalt för det är varmt där innedelen sitter.
 
  • Gilla
Hatti
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Kan tänka mig att den vänstra sitter lite trångt i en hall och går bara minimalt för det är varmt där innedelen sitter.
H Hatti skrev:
Hej,

jag har två Panasonic luft/luft värmepumpar i mitt hus och undrar om det är normalt att det ser ut som hos mig?

Den vänstra pumpen är en CU-LZ25TKE och den högra är en CU-NZ25VKE. Problemet är att den högra har förbrukat tre gånger så mycket ström som den vänstra samt, som syns på bilderna producerar mycket mer kondensvatten än den andra. Jag har spettat bort lika mycket is tidigare som det nu finns på bilden.

Den högra delen av huset är sämre isolerat än den vänstra som är en tillbyggnad som gjordes för fem år sedan. Planlösningen är dock ganska öppen så det borde inte vara så stor skillnad tycker jag.

jag undrar om detta är normalt?

[bild]


[bild]
H Hatti skrev:
Hej,

jag har två Panasonic luft/luft värmepumpar i mitt hus och undrar om det är normalt att det ser ut som hos mig?

Den vänstra pumpen är en CU-LZ25TKE och den högra är en CU-NZ25VKE. Problemet är att den högra har förbrukat tre gånger så mycket ström som den vänstra samt, som syns på bilderna producerar mycket mer kondensvatten än den andra. Jag har spettat bort lika mycket is tidigare som det nu finns på bilden.

Den högra delen av huset är sämre isolerat än den vänstra som är en tillbyggnad som gjordes för fem år sedan. Planlösningen är dock ganska öppen så det borde inte vara så stor skillnad tycker jag.

jag undrar om detta är normalt?

[bild]


[bild]
R Runnis skrev:
Kan tänka mig att den vänstra sitter lite trångt i en hall och går bara minimalt för det är varmt där innedelen sitter.
Delvis är det på det viset, samtidigt värmer den vänstra upp övervåningen genom ett trapphus bredvid innerdelen.

Kan man på något sätt mäta upp om den högra fungerar med full effekt?
 
A
H Hatti skrev:
Delvis är det på det viset, samtidigt värmer den vänstra upp övervåningen genom ett trapphus bredvid innerdelen.

Kan man på något sätt mäta upp om den högra fungerar med full effekt?
om den högra drar energi och producerar is i denna mängd och klarar avfrostningarna i övrigt kan du räkna med att den gör vad den kan med tanke på lådan den sitter i.
du kan köra den för fullt och mäta trycket i serviceporten och jämföra värdet i tabellerna eller göra en uppskattning.
Har du korta rör mellan inne och ute brukar det ge sämre verkningsgrad då förångningen inte blir fullständig
men samtidigt så är det som du skriver sämre isolerat så gör det mycket
 
En stor skillnad på LZ kontra NZ är att LZ har ett högre flöde av luft genom sin innedel. Modellen är byggd för att kunna sitta väldigt nära tak och därför har man valt att ha ett högre flöde genom innedelen.

Högt flöde genom innedelen ger en lägre kondensering och en bättre underkylning. Det leder till en lägre strömförbrukning och bättre verkningsgrad.

Är det så att du ha din NZ maskin i ett utrymme där du vistas mer och har ställt fläktflödet lite lägre? Då är det absolut en tänkbar anledning till differensen i energiförbrukning. Det kan absolut skilja en del även om så inte är fallet eftersom programvaran i maskinen är konfigurerad på ett sånt sätt. Se till att köra din NZ på så hög fläkthastighet du bara kan göra.

Det är inte alls säkert att du har något fel på någon av maskinerna men det vore ju intressant om du kunde kolla felkodsloggen via dosan. Ta ett smalt verktyg och tryck in knappen check längst ner på dosan och håll intryckt tills du bara ser två — i displayen. Efter det så riktar du dosan mot pumpen och stegar med pilknapparna längst ner för att knappa igenom felkodslistan. När maskinen piper x antal ljudsignaler på en kod så har din maskin larmat för det felet. Piper maskinen på H00 då betyder det att den inte loggat något fel. Men den kan exempelvis pipa på H11, F99 osv osv. Det indikerar då för ett specifikt fel.

Kolla det och återkoppla om någon av maskinerna larmat för något fel.
 
N Nixon90 skrev:
En stor skillnad på LZ kontra NZ är att LZ har ett högre flöde av luft genom sin innedel. Modellen är byggd för att kunna sitta väldigt nära tak och därför har man valt att ha ett högre flöde genom innedelen.

Högt flöde genom innedelen ger en lägre kondensering och en bättre underkylning. Det leder till en lägre strömförbrukning och bättre verkningsgrad.

Är det så att du ha din NZ maskin i ett utrymme där du vistas mer och har ställt fläktflödet lite lägre? Då är det absolut en tänkbar anledning till differensen i energiförbrukning. Det kan absolut skilja en del även om så inte är fallet eftersom programvaran i maskinen är konfigurerad på ett sånt sätt. Se till att köra din NZ på så hög fläkthastighet du bara kan göra.

Det är inte alls säkert att du har något fel på någon av maskinerna men det vore ju intressant om du kunde kolla felkodsloggen via dosan. Ta ett smalt verktyg och tryck in knappen check längst ner på dosan och håll intryckt tills du bara ser två — i displayen. Efter det så riktar du dosan mot pumpen och stegar med pilknapparna längst ner för att knappa igenom felkodslistan. När maskinen piper x antal ljudsignaler på en kod så har din maskin larmat för det felet. Piper maskinen på H00 då betyder det att den inte loggat något fel. Men den kan exempelvis pipa på H11, F99 osv osv. Det indikerar då för ett specifikt fel.

Kolla det och återkoppla om någon av maskinerna larmat för något fel.
Hej,
Ledsen för sent svar. Nu har jag kollat felkoderna och den högra larmar för H11 onormal kommunikation inomhus/utomhus. Vad kan detta ha för konsekvenser?
 

Bästa svaret

H Hatti skrev:
Hej,
Ledsen för sent svar. Nu har jag kollat felkoderna och den högra larmar för H11 onormal kommunikation inomhus/utomhus. Vad kan detta ha för konsekvenser?

Det absolut vanligast när man har H11 larm så beror det på avbrott/kortslutning i spolen som reglerar exp ventilen. Det brukar dock normalt sett leda till driftstopp helt och hållet. Panasonic har haft en hel del problem med den spolen och det finns en uppdaterad version som ska vara lite tätare och hålla ute fukt som orsakar problem.

Om du råkat ut för den typen av fel så är det inte alls orimligt att det är stor skillnad i energiförbrukning eftersom ventilen då inte kan reglera optimalt.

Jag skulle kontakta Panasonic och be dem skicka ut en tekniker under förutsättning att du har garanti kvar. Om du vill skruva själv först så skulle jag rekommendera att du lyfter av locket och fronten på utedelen. Sen lyfter du på kåpan som sitter ovanför elektroniken. Om du ser något bränt på undersidan plåten så har du troligtvis kortis i spolen. Den kan du mäta genom att dra ur en kontakt med 5 kablar från elektroniken (sitter mitt på kortet i framkant) och ohm mäta mellan neutral och de fyra lindningarna att du har ca 45ohm på alla. Mät även mot jord så att du inte har några överslag.

TKE maskinerna och tidigare hade en spole som orsakade kortis som knäckte även elektroniken. Om pumpen som i ditt fall verkar gå men inte särskilt bra så skulle jag tro att VKE maskinerna har fått en uppdaterat spole som istället gissningsvis får avbrott i lindningen. Skulle exempelvis 1 eller 2 av 4 lindningar ha avbrott så kommer pumpen ha väldigt jobbigt att reglera sitt köldmedieflöde och kompressorn skulle behöva jobba mycket mer för att leverera effekt.
 
N Nixon90 skrev:
Det absolut vanligast när man har H11 larm så beror det på avbrott/kortslutning i spolen som reglerar exp ventilen. Det brukar dock normalt sett leda till driftstopp helt och hållet. Panasonic har haft en hel del problem med den spolen och det finns en uppdaterad version som ska vara lite tätare och hålla ute fukt som orsakar problem.

Om du råkat ut för den typen av fel så är det inte alls orimligt att det är stor skillnad i energiförbrukning eftersom ventilen då inte kan reglera optimalt.

Jag skulle kontakta Panasonic och be dem skicka ut en tekniker under förutsättning att du har garanti kvar. Om du vill skruva själv först så skulle jag rekommendera att du lyfter av locket och fronten på utedelen. Sen lyfter du på kåpan som sitter ovanför elektroniken. Om du ser något bränt på undersidan plåten så har du troligtvis kortis i spolen. Den kan du mäta genom att dra ur en kontakt med 5 kablar från elektroniken (sitter mitt på kortet i framkant) och ohm mäta mellan neutral och de fyra lindningarna att du har ca 45ohm på alla. Mät även mot jord så att du inte har några överslag.

TKE maskinerna och tidigare hade en spole som orsakade kortis som knäckte även elektroniken. Om pumpen som i ditt fall verkar gå men inte särskilt bra så skulle jag tro att VKE maskinerna har fått en uppdaterat spole som istället gissningsvis får avbrott i lindningen. Skulle exempelvis 1 eller 2 av 4 lindningar ha avbrott så kommer pumpen ha väldigt jobbigt att reglera sitt köldmedieflöde och kompressorn skulle behöva jobba mycket mer för att leverera effekt.
Tack så mycket för utförliga svar. Eftersom det finns garanti kvar kommer jag att kontakta företaget jag köpt pumpen av.
 
Har du provat ta bort felkoden för att se om den kommer tillbaka ?
Har haft helt nya som har haft felkod kvar från fabrik , vet ej om det kan uppstå vid deras testriggar och att dom glömmer ta bort dom!
 
C Comfort Thomas skrev:
Har du provat ta bort felkoden för att se om den kommer tillbaka ?
Har haft helt nya som har haft felkod kvar från fabrik , vet ej om det kan uppstå vid deras testriggar och att dom glömmer ta bort dom!
Hur tar man bort felkoden?
 
H Hatti skrev:
Hur tar man bort felkoden?
Kan räcka med att bryta strömmen ca 5 minuter.
Vet inte om denna variant fungerar på din modell men om du har den påslagen i stand by så öppnar du frontluckan på innerdelen och då sitter det en liten knapp till höger om filtren som du håller in i 5 sekunder
Och sen släpper.
Tryck sedan på check på fjärrkontrollen i 1 sek så det piper till om innerdelen och sen bör den vara borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.