Två frågor som någon erfaren person kanske kan svara på, lite nerver gällande att klanta till det nu i slutskedet av badrumsrenoveringen:


1) Jag står inför att kapa mediarören för att montera blandarfäste/blandare, men jag blev ytterst tveksam på det angivna måttet i monteringsanvisningen från Tapwell:


I monteringsanvisningen anges endast att mediaröret ska tryckas in i tomröret till stopp, markeras jäms med kaklet, för att därefter kapas 18mm från markering. I mitt fall har jag inte rör-i-rör utan Prisol (12mm) och ska därmed även använda förminskningshylsor och konor. När jag måttar upp djupet för att kunna trä på konan "tills röränden bottnar i konan" får jag djupet till 20mm.


Detta medför att det inte är möjligt att bottna röränden i konan i enlighet med monteringsanvisningen, men glappet på 2mm kanske inte utgör ett problem?


2) Ordningen för stödhylsor täcks inte av monteringsanvisningen. Rent spontant skulle jag sätta i stödhylsorna i mediarören innan jag trär på konorna, men jag noterade att konorna har en fasning där stödhylsan passar perfekt, vilken ordning är den rimliga?


Illustration och instruktioner för installation av blandarfäste för rörinstallation med varningsikon och numrerade komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svarar på min egna fråga ifall någon i framtiden har samma fundering:

1) 18mm från väggen fungerar som det ska, trots att rören inte bottnas enligt instruktion.
2) Ordningen är stödhylsa, förminskningshylsa, kona.
 
  • Gilla
Stormeen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.