Hej

Har haft en firma här för takbyte och tänkte samtidigt passa på att byta ett takfönster. Vi kom överens om att fönstret skulle bytas mot ett likvärdigt som passade in, eftersom det kanske inte skulle gå att få tag på ett fönster med exakt samma mått som det gamla.
När fönstret nu är monterat så är jag väldigt missnöjd med det utvändiga utseendet. Inte hela världen kan tyckas, men betalar man dyra pengar för att ”proffs” ska sköta monteringen så förväntar i alla fall jag mig att det ska bli bra.

Bifogar här en bild på hur det ser ut.
Velux takfönster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag undrar över är:


  1. Hur skulle man gjort för att det skulle blivit "by the book"? Jag antar att man borde kunnat ha anpassat storleken eller placeringen på fönstret så att pannraderna hade passat bättre och därmed sluppit se hela den fula svarta täckplåten. Alternativt anpassat hur man satt läkten efter hur fönstret blev monterat?
  2. Nu när det ser ut som det gör, vad kan jag göra åt det? Har fått förslag på att antingen klippa till täckplåten (fast då försvinner min garanti?), eller helt enkelt måla täckplåten tegelröd. Andra förslag?
 
Jobbar väldigt sällan på och med tegel/betong panne tak, men det ser ut som det saknas en "halv panna" till vänster och en panna till höger? Plåten framtill är bara till att måla så försvinner fönstret något.
 
Precis vad jag först sa, iaf till höger. Men pannan ligger ju liksom under plåten istället för över? När jag frågade om detta sa snickaren att det inte gick att lägga pannan på nåt annat sätt för att det ska bli tätt. Vilket han väl iofs borde ha rätt i? Hade pannraderna passat bättre hade man väl lagt pannan till höger så att det bara stack ut någon cm av skyddet under pannan istället för som nu, över?
 
Redigerat:
Det stämmer säker det din snickare säger, men om man googlar bilder lite snabbt, speciellt velux (som det ser ut som du har) så ser i princip alla bilder ut såhär.

velux.jpg

Ingen som visar aluminium beslaget utan bara den veckade bly- liknande fronten.
 
Stämmer att det är ett Velux-fönster. Och jag är helt med på hur du menar att det ska se ut, exakt så vill ju även jag ha det. Problemet som jag ser det är att pannraderna ligger fel helt enkelt. Lägger man i mitt fall den högra pannan över plåten som på bilden i ditt exempel så räcker ju den bly-liknande fronten inte ner på nästa pannrad utan vatten riskerar att rinna ner under pannorna och ner på pappen. Förstår du hur jag menar?
 
Jo så långt är jag med också, men man borde kunna "dela" pannan så den övre raden täcker så långt "som det ska". Lite slarvigt uttryckt.

Och om det bygger för högt i höjd får pannan som idag ligger under plåten kapas av så det passar. Kanske lite struligt att läkta upp korrekt, men det borde gå kan jag tycka (är ingen snickare utan glad hemma pulare som kanske tycker en massa dummheter =)
 
Vilken storlek är det på fönstret. Har själv just beställt ett jobb med en 55 x 78 velux solo 3.
 
Kan mäta imorgon men kan tänka mig att det är något liknande här.
 
Pannorna du fått har fast läkt avstånd. Be dem komma tillbaka och flytta upp fönstret 100mm eller så.
Du får ta kostnaden för flytten och invändigt arbete med smyg. Detta händer ofta och tyvärr du som beställare som får ta beslutet då det är dina pengar. Personligen hade jag tyckt att man tagit upp frågan när man kom på problemet inte i efterhand.
 
Om det händer ofta, borde man då inte som snickare själv gå problemen i förväg och mäta ut så att fönstret hamnar rätt med avseende på läktavståndet? Hur ska jag som konsument kunna veta hur det kommer bli innan taket är färdiglagt, förstår inte riktigt. Jag har själv aldrig satt något takfönster och har inte den kompetensen, just därför jag anlitar folk som kan, annars hade jag gjort det själv.

Ska tillägga att det alltså var byggfirman som beställde fönstret så att det skulle passa, jag har inte angivit några mått eller exakt var det skulle sitta utan att det skulle ersätta det gamla fönstret.
 
Man kan få dit halv pannor med lite pill som Goteborg nämnde du måste inte flytta fönstret.
 
För att det skall bli "by the book" så skall fönstret monteras 70mm ovan en takpannerad.
Det är ju lätt när det är ett takfönster skall installeras men inte lika lätt när ett gammalt takfönster skall bytas ut.
Förr klädde man in fönstret med plåt som gick ut över takpannorna, nu gör man tvärtom att pannorna går ut över plåten. Detta gör det svårare vid utbyte av takfönster.
I TS fall ser det ut som ett mansardtak och det kanske inte var möjligt att flytta upp fönstret till det önskade måttet.
I TS fall hade det nog varit snyggare att montera in fönstret traditionellt med en reglad och inpappad ram som man monterar fönstret i och sedan låtit en plåtis klä in det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.