Jag håller på att bygga hyllor i garaget. De röda på bilden är redan byggda. Där använde jag C24 95x45 som jag hade liggande. När jag nu ska bygga de andra (gröna), räcker det med C14?
Dom kommer bli 2500x600mm och det går reglar på bredden ungefär varje 500mm. C24 är starkare när man bygger väggar då dom klara mer på längden men är dom lika starka liggandes?
 
  • Garagesystem med hyllor i två sektioner; de till vänster är röda och redan byggda, de till höger är gröna och planerade att byggas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tänker du ha på hyllorna med tanke på dimensionerna?
 
Z z_bumbi skrev:
Vad tänker du ha på hyllorna med tanke på dimensionerna?
Det glömde jag skriva.

Flyttkartonger och plastbackar (med samma dimensioner). Gissar att vikten hamnar runt 200kg, max 250kg.

Edit: säg 300 för att vara på den säkra sidan.
 
Redigerat:
Jag tänkte mer motorer eller kassaskåp med tanke på 45 mm tjocka hyllor. Om jag förstår konstruktionen rätt ser jag inga problem men att gå ner en klass på virket.
 
  • Gilla
_boriz
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag tänkte mer motorer eller kassaskåp med tanke på 45 mm tjocka hyllor. Om jag förstår konstruktionen rätt ser jag inga problem men att gå ner en klass på virket.
Skönt att höra.
En följdfråga då. Vågar man gå ner till 70mm istället för 95? Vad klarar en 70x45 regel på längden?
 
Det kommer hålla.

Vill du göra det billigare fungerar säkert 20 mm råspont bra till hyllplan i garage
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.