Hej!

Jag har en fråga om hur man luftar golvvärmesystemet.

Jag har kollat i Wirsbos manualer, men det verkar lite luddigt.

I instruktionen för deras panna så står det att man ska lufta med luftningsventilen på pannan och med luftningsventilen i värmesystemet, men jag lyckas inte hitta någon beskrivning eller rekomendation på vart luftningsventilen skall monteras.

Jag har/ska ha golvvärme i två plan, med pannan placerad i källaren. Då tror jag inte att det kommer funka så bra att lufta övervåningens slingor med ventilen på pannan.

Högsta punkten för golvärmen på övervåningen är fördelaren i fördelarskåpet, så där känns det ju naturligt att placera avluftningen, men jag har inte lyckats hitta någon dokumentation om hur man ska montera eventuell avluftning.

Vore tacksam om någon kunde tipsa om hur jag ska få till det så avlufting av systemet fungerar som det ska.

/Jonas
 
Det är mycket enkelt, slingorna luftas genom att spola igenom vatten tills allt luft är ur. Det finns beskrivning på uponor.se
 
Funkar det verkligen när pannan och påfyllningen sitter en våning under slingorna?

/Jonas
 
På fördelarens ena sida sitter en vit "ratt" , och bakom ett plastlock finns en gänga som passar till gardenakopplingar, sätt en slang där, och öppna alla termostater fullt,stäng även slingan helt med det stora röda vredet,

Sedan på den andra fördelaren, den med strypventilerna, så stänger du alla ventiler, kom ihåg inställningsvärdet. öppna sedan till gardenaslangen genom att vrida på den vita ratten, och lufta en slinga i taget, genom att öppna en "slingstrypning" åt gången
Pannans påfyllning brukar jag sätta lite halvöppen, lagom så inte säkerhetsventilen löser..

Lite finluftning kan göras utan att koppla dit gardena, eller strypa ventiler och ha sig..

(Hoppsan läste slarvigt, trodde du redan hade golvärme med luft i..)
 
Redigerat:
Hej Mäster

Nu pratar du om PRO fördelaren antar jag. Jag har WGF-fördelare, så jag saknar vita plastlock. Däremot så har jag ju lock på ändstyckena som liknar de vita plastlocken. Ska/kan det användas på liknande sätt?

/Jonas
 
Det kan du nog göra, men du saknar väl isåfall möjligheten att öppna med en kran, vilket gör det hela lite sulligare,
Profördelaren har det tillbehöret, vilket underlättar en hel del.
metoden jag försökte beskriva använder jag när systemet fylls upp och startar första gången, eller vid servicejobb, Man får ett rejält flöde som trycker ut all luft, slinga för slinga,
Det går väl att sätta ett luftningslock på din fördelare, RSK 2418621 t.ex, om det inte finns redan
Det blir inte samma sak riktigt, men borde funka bra om det är mindre mängder luft som ska ut.
 
Nu börjar det bli krångligt......

Med WGF, anslut gardena på ändstyckena på övre och undre blocket. En in och en ut. Med insexnyckel finns en avstängning i ändstyckena också.
Stänga av matningen till fördelarna från pannan (dvs kranarna du varit duktig och monterat på motstående sida).
Stäng alla slingor utom en genom att vrida på de vita hattarna. Spola en slinga i taget.
Se till att bypassen är stängd om du har en sådan.

Klart.

En liten bild (som förvisso visar provtryckning):
PICT4412.jpg
 
Aha!

En bild säger mer en tusen ord. Igen... Tack Mathias.

Har totalt missat att det finns en avstängning dold innanför locket på WGF-ens ändstycken.

Jag är helt med på hur man igångsätter och luftar systemet vid uppstart, men bildas det inte luft i systemet när syret går ur vattnet när det blir varmt så man måste efterlufta?

Det problemet kanske inte uppstår på golvvärmesystem då tempen på vattnet är lägre en vi gamla elementsystem.

/Jonas
 
Golvvärmen är normalt systemets kallaste del, där vill vattnet ta upp syre inte avge den. Blir man tvungen att lufta där är gv felaktigt inkopplad till värmekällan.
 
Eftersom du har en fördelare på våning 2 så är ju detta inget problem. Du luftar vid ändstycket om det behövs. Jag har gjort det vid något tillfälle och då har jag anslutit en gardenakoppling+slang till änstycket och sedan öppnat ändstyckets kran en smula (alla slingor stängda utom den jag ska lufta).

Du kan ju också montera en sådan där automatavluftare på fördelaren (igen, på ändstycket). Finns väl lite olika modeller att använda.
 
Automatavluftare låter intressant...
Men det betyder att ventilen i ändstycket måste vara öppen hela tiden, men det är väl inget problem vad jag kan se. Eller?

/Jonas
 
JonasHolm skrev:
Automatavluftare låter intressant...
Men det betyder att ventilen i ändstycket måste vara öppen hela tiden, men det är väl inget problem vad jag kan se. Eller?

/Jonas
Näe det är ju så man gör om man vill ha en autoavluftare där som jag förstår det. Sedan kan man ju fundera över om det verkligen behövs. Jag har luftat mina slingor ett par gånger vid uppstart och har därefter inte haft behov av att göra det igen. Jag brukar lufta på en nippel på pannan lite då och då, där verkar det samlas lite luft någon gång om året...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.