Jag håller på att byta all ytskikt i huset, dvs nya gipsskivor och allt. Mina innerväggar är uppbyggda med 45×45 lodräta reglar och råspont utanpå och sen gips. Så har ju inte jättetjocka väggar och undrar hade isolera innerväggarna gjort mycket mot ljud? Eller är det att kasta pengar i sjön, jag vill inte bygga ut väggen och förlora kvm yta i rummen
 
En enkel variant är att sätta dubbla lager gips med förskjutna skarvar, det dämpar iaf en del. Men annars är det ju dubbla lager isolering, helst med stålreglar, som är det bästa.

Tänk dock på att många ljud går via golv och tak (stomljud) eller via t ex fönster och ventilation.
 
ricebridge ricebridge skrev:
En enkel variant är att sätta dubbla lager gips med förskjutna skarvar, det dämpar iaf en del. Men annars är det ju dubbla lager isolering, helst med stålreglar, som är det bästa.

Tänk dock på att många ljud går via golv och tak (stomljud) eller via t ex fönster och ventilation.
Jo den typen av ljud via golv och tak är jag medveten om. Har tätat alla springor i takvinkel och golvet men tänkte som sagt om det är lönt att plocka ner råsponten och lägga in isolering och ersätta med en osb skiva
 
OSB eller råspont går på ett ut, trä som trä. Men isolering hjälper ju givetvis. Kolla särskilt efter ljudisolerande mattor för bilar, för även om vanlig Rockwool hjälper så är ju sånt främst avsett att isolera mot kyla. Kanske något sådant här t ex:
https://www.silentswede.se/dampmatt...mAF-8uzQiF_-RkWnplu2i39zxicoVlshoCoD8QAvD_BwE

Sen finns ju det här, har inte testat själv men ska göra det vilket år som helst nu:
https://www.uppsalamusikverkstad.se...3bC46XJP6Okf-ckc8fgYdkXmajvLRb3hoC8YAQAvD_BwE
 
ricebridge ricebridge skrev:
OSB eller råspont går på ett ut, trä som trä. Men isolering hjälper ju givetvis. Kolla särskilt efter ljudisolerande mattor för bilar, för även om vanlig Rockwool hjälper så är ju sånt främst avsett att isolera mot kyla. Kanske något sådant här t ex:
[länk]

Sen finns ju det här, har inte testat själv men ska göra det vilket år som helst nu:
[länk]
Med den mattan tänker du att man sätter fast på osb skivan och sedan gipset?

Har kollat in på denna isolering då den det finns en 45 tjock variant, men kanske finns bättre material mot ljud?
https://www.isover.se/products/isover-pianor-ljudskiva-stal-c450
 
S Stabbsson skrev:
Med den mattan tänker du att man sätter fast på osb skivan och sedan gipset?

Har kollat in på denna isolering då den det finns en 45 tjock variant, men kanske finns bättre material mot ljud?
[länk]
Nåt sånt, ja.
 
Det är stenull du ska ha i regelfacken (tex flexibatt eller motsvarande volymvikt). Isoleringens funktion är att absorbera ljud vilket den länkade produkten ej gör.

Vill du få maximal ljudreduktion med samma konstruktionsdjup du har i dag bygger du en ny vägg med saxade reglar (45 reglar och 70
mm utlägg) och 2 lag gips på varje sida och 45 mm stenull i regelfacken. På så sätt kortsluts inte väggsidorna mot samma regel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.