Vi har just beställt en ny ytterdörr. En sk kampanjdörr från Diplomat så det är inte deras finaste sortiment. Det står att dörren är försedd med lås ABLOY 4865. Jag har försökt googla mig till vad det är som det hela behöver kompletteras med. Vi beställde dörren på Coop och han vi beställde av var inte så haj på den biten. Min googling har inte så lyckats så bra, jag har nog inte riktigt fattat själva ämnet.

Någon som har bättre grepp om sånt här? Jag inbillar mig att man ska ha en låscylinder och ett handtag, men jag VET inte. Och hur får man fram vad som passar? Låset finns inte bland Assas produkter på nätet.
 
Beror på vilken nivå du vill ha. Men ett basic grundpaket som uppfyller försäkringsbolagens klassning "låst" är ett 256 behör med en 701 cylinder (Oval cylinder)
Sen kan du köpa valfritt trycke (handtag)

Vill du upp lite i klassning och vara säker att du får en låsning som uppfyller låsklass 3 så väljer du en Rund dubbelcylinder (assa 712) med cylinderkopp samt dekorring.

http://www.faslas.se/produkter/df/ba_4865_cylinderlas.htm
 
Men finns det liksom en standard så att jag bara kan köpa låset? Ser att det står "För skandinavisk cylinder" - är det ett standardmått?

Alltså kan jag räkna med att alla låscylinderar passar i det här låshuset? Och låsklass - är det bäst med en låg eller hög siffra? dvs är 3 eller 4 bäst?

Tack för svar förresten :)
 
Helt rätt.. Det är standardmått. så det är bara att köpa det du vill ha.

Även gällande låsklass. högre siffra bättre klass
 
Tack så hemskt mycket för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.