Blodsoppen
Hejsan!

Provar att ställa min fråga här under byggnadsvård istället.
När jag började knacka bort lös puts visade det sig att all fogning mellan tegeln var lös som grus. Längs med alla korsvirkesstolpar satt det väldigt löst. Det värsta var att en del av trämaterialet var lite murket. Jag har skrapat löst allt murket, gammal fog m.m. Min fråga är vad man gör sedan. Min tanke var att när allt har torkat upp, att fylla ut håligheterna med fogskum. Därefter mura i nya stenar och putsa på. Vad tycker ni som är kunniga i ämnet.
 
Tycker att det vore tråkigt att ta in ett sånt material i en sund stomme. Traditionellt murades det med lera (förekommer naturligtvis även kalkbruk men oftast lera).
Lera är ju enkelt att jobba med (personligen tycker jag t.o.m. att det är enklare än fogskum med tanke på arbetet med att få bort det från fel ställe).

Beroende på hur det ser ut (t.ex. om fogarna helt saknas eller om det bara är ett skickt mot putsen som saknas) så kan du fylla upp med putsen (inte cement hoppas jag).

Vet inte om det varit till någon hjälp men OM du väljer fogskum så titta om du överhuvudtaget kan få putsen att fästa på fogskum (i längden). Jag förordar lera (eller kalkbruk om det är det som sitter från början).
 
Plus att fogskummet definitivt inte är hälsosamt om jag inte minns fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.