Söker råd av samlade expertisen gällande en kontakt i förebyggande syfte. Håller på att byta en kontrollpanel på en fläkt tillverkad av Fjäråskupan. Stötte på en kontakt jag inte har koll på. Behöver koppla loss den från kretskortet och koppla på ett nytt kretskort. Någon som har Stenkoll på hur den här varianten tas av utan att man har sönder något. Bilderna 1 och 2 är såsom den ser ut på kretskortet till den trasiga kontrollpanelen. Bild 3 är själva kontakten (följde med en kabel med motsvarande kontakt till det nya kretskortet)
 
  • En närbild av en vit kontakt monterad på ett grönt kretskort med anslutna kablar. Kontakten ska lossas från det befintliga kretskortet för byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en person i svarta handskar som håller ett kretskort med en vit kontakt där grå kablar är anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit elektronisk kontakt med röda och vita kablar hållen mellan en tumme och pekfinger, mot en bakgrund av blå jeans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag kommer igång rätt:
Kontakten heter molex picoflex.

Den är klickad i med låsning i sidorna som flexar.
En mejsel mellan den svarta sidan och kontakten samtidigt som du tilltar kontakten så lossar den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om jag kommer igång rätt:
Kontakten heter molex picoflex.

Den är klickad i med låsning i sidorna som flexar.
En mejsel mellan den svarta sidan och kontakten samtidigt som du tilltar kontakten så lossar den.
Tack för detta. Jag kollar vidare lite på molex picoflex och skrider sedan till verket :)
 
D Dilato skrev:
Om jag kommer igång rätt:
Kontakten heter molex picoflex.

Den är klickad i med låsning i sidorna som flexar.
En mejsel mellan den svarta sidan och kontakten samtidigt som du tilltar kontakten så lossar den.
Ser inte riktigt ut som Molex picoflex men jag skulle tro att principen för att lossa den är såsom du föreslår.
 
J Jesper Ronn skrev:
Ser inte riktigt ut som Molex picoflex men jag skulle tro att principen för att lossa den är såsom du föreslår.
Ok, men jag tror det är en picoflex.
Diagram som visar dimensionerna och strukturen av en picoflex-kontakt med måtten 2,54 mm stiftintervall och en 1,27 mm bandkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild på kontakten från kontaktsidan (den du har på kabeln) reder ut frågan.
Under tiden får du lite dimensioner att mäta mot.

https://www.molex.com/content/dam/m...sdrawingpdf/903/90327/903270308_sd.pdf?inline
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.