Ip21
 
Vad har du för källa till det? Jag undrar bara eftersom jag har fått så många olika svar och vill känna mig säker.
 
En fråga till man kan ställa sig är väl vilken klassning man själv vill ha.
Även om det nu skulle räcka med IP21 så kanske magkänslan ändå säger en högre klassning för att vara på den säkra sidan hade varit bra.
 
Nja, då kan man alltid resonera att det finns högre klassningar för att vara på säkra sidan och vips ska man "egentligen" ha IP68 överallt.

Jag är givetvis inte ute efter att snåla på säkerheten men skulle jag bestämma mig för att "minst IP65 bara för att vara säker" så skulle det inte finnas några armaturer som passar. Men om IP21 är godkänt så räcker det för mig. Jag tror inte att svensk elstandard chansar litet på den osäkra sidan utan tvärt om är rätt hård. Så om den godkänner IP21 så känner jag mig säker med det. Krävs t.ex. IP44 får jag ta det därifrån och överväga annan lösning.

Men, armaturerna ska fällas ner ovanfrån i en takbjälke 2,5 meter ovan golvet mellan dusch och bad. Risken att det blir översköljt med vatten där är lika stor som vid lampknapp och golvvärmetermostat och de är ju bara IP21 utan att någon höjer på ögonbrynen.
 
Tack för förtydligandet.
 
Svaret är att det beror på hur fuktigt det blir där. Oklassat område betyder inte automatiskt IPX1, utan det betyder att man själv ska bedöma vilken kapslingsklass som krävs. Om ventilationen är så dålig att det avsätts vattendroppar på armaturen, eller om det normalt kommer att stänka vatten på dem, så krävs IPX4. Lite fukt i form av imma är dock ok, då räcker IPX1.
 
Japp, helt korrekt!

Själv har jag IP44 på alla oklassade ytor i badrummet. Detta p.g.a. att jag har barn och man vet aldrig var som kan hända egentligen? Jag tyckte att det kändes tryggare helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.