Hejsan

vi är nybörjare på renovering men har ändå lyckats fixa lite i vår nya bostadsrätt: slipa golv, tapetsera, måla osv.

Nu är det dags för nästa utmaning: kakelsätta köket. Det är inte själva kaklingen som känns svår, utan att få till underlaget. Vi slog bort det gamla kaklet och då lossnade nästan all puts som var under. Kvar finns en ojämn tegelvägg som måste jämnas ut på något sätt. Vad är enklast? Kan man blanda murbruk och lägga på och hur får man det i så fall jämnt?

Tacksam för hjälp :)
 
Putsa till det någorlunda, det behöver inte vara perfekt. Resterande ojämnheter justerar du med kakelfixet när du sätter plattorna. Är du osäker på hur man putsar med putsbruk så leta upp någon tråd här på forumet eller kolla tillverkarnas beskrivningar.
 
Putsbruk, inte murbruk? Det är rätt mycket som behöver fyllas igen, kanske 5 cm i djupled.
 
Låter ju otroligt mycket med 5cm...
Brukar ju bara ligga typ 20mm puts på tegelväggarna...
 
Finns olika putsbruk för olika tjocka påslag, men du har väl inte 5 cm över hela väggen, bara en del hål om jag fattat rätt. Putsa i två omgångar i de djupaste hålen, eventuellt med lite putsnät i hålet.
 
Läser att det finns något som heter gipsspackel också, kan det vara ett alternativ?
 
Jag skulle rekommendera att ni använder Ardex 828 som är ett gipsspackel. Fyller bra, ingen krympning och härdar snabbt. Lätt att slippa också.
 
xibeca skrev:
Jag skulle rekommendera att ni använder Ardex 828 som är ett gipsspackel. Fyller bra, ingen krympning och härdar snabbt. Lätt att slippa också.
Behöver vär knappast slipa om du ska sätta kakel där igen. Eventuella små ojämnheter tar du med fixet när du sätter plattorna.
 
Havsutsikt skrev:
Behöver vär knappast slipa om du ska sätta kakel där igen. Eventuella små ojämnheter tar du med fixet när du sätter plattorna.
Beroende på om du ska ha små glasmosaik typ...

För då hade iaf jag föredragit så slätt underlag som möjligt så man kunde köra med 3 el. 4mm kam bara... och slippa trycka och kladda med fixet som kommer ut i fogarna...

Kör du med 10x10 plattor kan det ju kvitta förstås...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.