Hej
jag har en fråga angående mitt installation av battery plus växelriktare
Jag köpte battery plus hybrid växelriktare med "Installation av batterisystem"
battery och VR är installerat av elektrikern från "solmax Energi AB".

ser installationen ok ut ?
Tack för alla svar //MVH
 
  • Elektrisk installationsvägg med inverter, elcentral, kablar och mätutrustning i tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad elutrustning, inkluderar inverter, kabelkanaler och säkerhetsbrytare, i teknikskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elrum med inverter för solpaneler, elcentral, kablar och väggmonterade enheter, litet bord undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skärm monterad på vägg med kablar och strömsladdar, nära ett hörn, med metallfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk enhet monterad på vägg med en svart fäste, kablar synliga, nära en vit list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
  • Arg
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Jag mena grejerna fungera ju men ser inte så snyggt ut bara,
frågan är ser detta korrekt installerat ut ?.
om detta ser normalt ut . så kan jag ju inte klaga.

"har pratat med företaget, men enligt de så har allt installerat enligt standard. (på ett korrekt sett), där av kan jag inte klaga hos de" var kan man dra vidare om det inte går att prata med företaget som har installerat anläggningen

//tack för allt svar //MVH
 
Redigerat:
M
Ser oerhört amatörmässigt tbh 😬
 
  • Gilla
Cooling
  • Laddar…
Det var ingen människa med yrkesstolthet som gjorde detta. Jag kan inte bedöma om alla regler är följda men jag hade dragit om det ganska fort.
 
  • Gilla
Fiskviken
  • Laddar…
K
Hur ska man kunna byta det där dörrfodret… Haha bland den värsta infästningen jag sett
 
  • Gilla
Jonobe och 3 till
  • Laddar…
Tur att det inte var en hemmapulare som gjorde det! Hade varit värre då!!!!!!!

Ser åt helvete jävla illa ut.
 
  • Gilla
Cooling och 1 till
  • Laddar…
Fy f*N vad det inte var vackert estetiskt
 
K
Det saknas lite finnes. Som någon sa borde man flyttat batteriet närmare växelriktaren så att det inte är så nära dörren. Och inte skruva i dörrfodret.

Slangarna som korsar varandra ovanför dc-brytaren kunde man dragit så att det inte blivit en korsning.

USB-kabeln i ventilationen, vet jag inte om dom är skyldiga till, men förskönar ju inte deras arbete.

Nätverkskabeln till switchen, hur mycket delaktiga är dem i det? Hade ju kunnat snyggas till.

Dåligt med märkningar på centralen. Och behövs den separata dc-brytaren? Sitter en på växelriktaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Cooling
  • Laddar…
Är det dessutom inte en otillåten enkelisolerad gulgrön kabel som sticker ut från batteriet? Eller är det bara för fas (och nolla?) kravet på dubbelisolering gäller?
 
  • Gilla
Gravforsarn
  • Laddar…
Precis som Knightjocke skriver skulle det där kunna gjorts mycket snyggare med enkla åtgärder.

Det är inte så vanligt att man använder flexrör till utanpåliggande i elinstallationer inomhus i Sverige. De svarta är UV-tåliga rör som tål att ligga i solskenet på tak och fasad. Inomhus brukar riktiga elektriker använda vita kabelkanaler. Kablarna är dubbelisolerade, så det finns ingen anledning att använda flexrör.

Jag noterar att förskruvningen nere till höger på likströmsbrytaren är sned. Man verkar inte ha skruvat åt den. Det får mig att undra om man verkligen använt riktiga förskruvningar med dubbla hål eller om man fuskat med vanliga förskruvningar med ett hål.

Det hade nog varit snyggare med en vit kabel klamrad fram till en brytare placerad under eller på väggen bredvid växelriktaren. Då hade en förskruvning eller dragavlastning förhindrat att man drar loss kabel från väggen om man kopplar ur kontakten på undersidan växelriktaren.

Bonuspoäng för att installatören använt svart klammer till vit kabel. Bara för att markera hur lite man bryr sig om arbetet.
 
  • Gilla
Cooling och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle trott att det var dolda kameran. Man blir riktigt ledsen om dem på allvar tycker att det där är ok.
 
  • Gilla
Cooling
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Är det dessutom inte en otillåten enkelisolerad gulgrön kabel som sticker ut från batteriet? Eller är det bara för fas (och nolla?) kravet på dubbelisolering gäller?
Det finns förvisso dubbelisolerad gulgrön kabel med grått eller svart ytterhölje att köpa, men vad skulle syftet vara i detta fall? Man kan ju ändå ta i alla metalldelar som man förbinder med skyddsjorden. Det är ju poängen med skyddsjordningen.
 
  • Gilla
Cooling
  • Laddar…
Min spontana recension av arbetet blir nog att den som gjorde det struntade nästan fullt hur resultatet såg ut. Det tyder på en respektlöshet som irriterar.

Jag skulle tippa på att det tagit ca 30 min längre att göra det acceptabelt om man arbetat systematiskt och med lite stolthet från början.

Det går forfarande att lägga 30 min på att räta ut lite kablar, bunta lite och få det hela till en nivå om ca 75%..
 
  • Gilla
Cooling
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det finns förvisso dubbelisolerad gulgrön kabel med grått eller svart ytterhölje att köpa, men vad skulle syftet vara i detta fall? Man kan ju ändå ta i alla metalldelar som man förbinder med skyddsjorden. Det är ju poängen med skyddsjordningen.
Det är ju väldigt sant! :) Tack!
 
  • Gilla
Cooling
  • Laddar…
Fairlane
Erbjud företaget att de kan lägga ut den bilden på sin hemsida som reklam . Är de nöjda med jobbet kanske de tycker det är en bra idé? 😉
 
  • Gilla
Fiskviken och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.